Mitől érzi jól magát egy gyerek az iskolában?
A fal c. film egyik legemlékezetesebb, egyben legmegdöbbentőbb jelenete, mikor arc nélküli gyerekek menetelnek hosszú sorban a nagy daráló felé, ahol közös masszává darálják be őket. Egy gyerek az iskolában mindent megtesz azért, hogy valamivel kiváljon a tömegből, hogy különálló személyisége, arca legyen. Ne csak egy legyen a masszából. Néha pont ez a természetes törekvés mindenáron való elérése okoz magatartásbeli problémákat.
A figyelem megszerzése gyakran mozgatórugója az iskolai agressziónak, problémás viselkedésnek. A szülők számára lényeges kérdés, mit ad az iskola, mennyire készíti fel gyermekét az életre. Azonban többnyire a továbbtanulási esélyek, tárgyi tudás elsajátításának szemszögéből mérlegeli az iskolákat.
Ám egy gyermek önértékelése nemcsak attól fejlődik, hogy jó jegyeket szerez-e matekból. Az, hogy hogyan érzi magát a bőrében, mennyire gondolja magát egyedinek, mennyire érzi az elfogadást - meghatározó jövője szempontjából. A gyerek, ha érzi a szeretetet, személyes kapcsolódást, és a figyelmet, ha sikerélményhez juthat - szárnyakat kap.
Sokféle családból, sokféle háttérrel érkeznek a gyerekek reggelenként az iskolába. Néha nagyon súlyos batyuval. Nem lehetséges koncentrálni a tananyagra, feloldódni, figyelni, ha családi háttér komoly terheit magába hordozó gyereknek nincs lehetősége megosztani gondjait másokkal.
Ha az iskolai életforma lehetőséget ad a mindennapi ventilálásra, vagyis kibeszélésre, azzal sokat tesz a gyerek mentális egészségéért, s egyúttal lehetővé teszi a tananyag befogadását is. Egy éles szemű pedagógus, aki ismeri az osztályába járó gyerekeket, észre tudja venni a változásokat. Mikor viselkedik valamelyikük másképp, mikor fontos egy személyes beszélgetés. Ha jó a kapcsolat, közlékenyebb lehet a diák is, könnyebben kér segítséget.
Azokban az iskolákban érzik jól magukat a tanulók és pedagógusok egyaránt, amelyekben meleg, nyitott, barátságos és védelmet nyújtó az iskolai légkör. A védelem és a biztonság alapja, hogy legyen egy közös, mindenki számára egyértelmű, következetes szabályrendszer. Világosan megfogalmazott célok, egyértelmű határokkal.
Ha vannak közös célok, amelyek elérése együttműködést kíván, az kiválóan összekovácsolja a közösséget, amelyben mindenki megmutathatja képességeinek legjobb oldalát, amivel hozzájárulhat a közös sikerhez. Például egy közös műsor vagy dekoráció elkészítése, egy kirándulás megszervezése alkalmat ad arra, hogy pozitív módon juthasson a figyelem fókuszába egy-egy tanuló, miközben az összetartozás is erősödik. A tanórán kívüli programok lehetőségei gyakran meghaladják a hagyományos órákéit, a tanár-diák illetve a kortárskapcsolatok erősödésének szempontjából.
A szülők is jobban magukénak érzik az iskola törekvéseit, céljait, ha ők is aktív részesei lehetnek a programok egy részének. Ne csak akkor találkozzanak az igazgatóval, a gyermeket tanító pedagógusokkal, ha baj van. Az együttműködés területei sokfélék lehetnek, de mindenképpen a gyerek fejlődését szolgálják.