Iskola

Milyen egy jól működő osztályterem? – Miként fejleszthető a kreativitás és kritikai gondolkodás a köznevelésben?

A harmadik Kölöknet Klubunk alkalmával egy izgalmas, interaktív saját élményű workshop keretében  Németh Szilvia (A Kreatív Partnerség Magyarország program vezetője) és Juhász R. József kreatív szakember gyakorlati példákon keresztül kereste a választ a fenti kérdésekre a résztvevőkkel együtt.

Időpont: 2017. május 18. csütörtök 18:00
Helyszín: 1035 Budapest, Vihar u. 18.​

Németh SzilviaNémeth Szilvia, szociológus, oktatáskutató, a Kreatív Partnerség Magyarország program vezetője. A 2015/16-os tanév óta az OECD CERI kreativitás és kritikai gondolkodás fejlesztése és mérése az iskolában elnevezésű projekt magyarországi koordinátora.

Juhász R. József, költő, multimediális művész, a Kreatív Partnerség program és a Ludwig Múzeum CAPP-projektjének keretében, a budapesti Molnár Ferenc Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola 6. osztályosaival dolgozik együtt matematika és történelem órán.​   Juhász R. József,

Az elmúlt évek számos európai kutatási eredménye cseng össze a gyakorló pedagógusok osztálytermi tapasztalatával, amely szerint napjaink tanulói alulmotiváltak, azaz nem köti le őket az osztálytermi tanulás, nehéz jó teljesítményre sarkallni őket és magatartásuk sem példás. Ezzel szemben tanulói vizsgálatok alanyai egyöntetűen arról számolnak be, hogy nem érdekes, ahogy és amit tanítanak, s hogy saját ötleteik, elképzeléseik nem kapnak kellő helyet és hangsúlyt a tanítás-tanulás folyamatában.

Kreatív Partnerség Magyarország program

Az ún. Kreatív Partnerség (Creative Partnership) program módszertanát az Egyesült Királyságban fejlesztették ki, s azóta több országban is alkalmazzák, jelenleg Litvániában, Norvégiában, Németországban és Csehországban. Magyarországon a 2013/14-es tanévben a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. és az angliai Creativity, Culture and Education szervezet együttműködésében kísérleti jelleggel indult el a program a pécsi Budai Városkapu Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Alapfokú Művészeti Iskola hét tagintézményében. A program azóta is sikeresen folyik: eddig négy etapban összesen 1100 tanuló, 50 tanár és 40 művész vett részt benne.

Az elmúlt évek számos európai kutatási eredménye cseng össze a gyakorló pedagógusok osztálytermi tapasztalatával, amely szerint napjaink tanulói alulmotiváltak, azaz nem köti le őket az osztálytermi tanulás, nehéz jó teljesítményre sarkallni őket és magatartásuk sem példás. Ezzel szemben tanulói vizsgálatok alanyai egyöntetűen arról számolnak be, hogy nem érdekes, ahogy és amit tanítanak, s hogy saját ötleteik, elképzeléseik nem kapnak kellő helyet és hangsúlyt a tanítás-tanulás folyamatában.

Milyen lenne egy jól működő osztályterem?

A munkaerőpiac szereplői, a munkáltatók, szintén panaszkodnak, hogy nem találnak együttműködésre, csapatmunkára, de önálló munkavégzésre is képes, kreatív, rugalmas munkavállalót. Ez a rövid helyzetkép is azt mutatja, hogy alapvetően senki sem elégedett, s akkor még nem is beszéltünk a szülőkről!

De így kell-e ennek lennie?

Valóban nem lehet iskolai, osztálytermi, sőt hagyományos tantárgyi, tanórai keretek között kreatív, kritikai gondolkodásra is képes diákokat nevelni? A következő Kölöknet Klub egy saját élmény szerű foglakozáson keresztül szeretné megmutatni a szülőknek, hogy miként lehet elérni, hogy kreatív oktatással, ún. jól működő osztálytermek jöjjenek létre, s hogyan válik hétköznapi gyakorlattá, hogy motivált és ezzel együtt jól teljesítő, kreatív tanulók kerüljenek ki a ma iskolájából. A Klub keretében a T-Tudok által működtetett Kreatív Partnerség program módszertanára építve, egy kreatív szakember és a program vezetője mutatja meg interaktív feladatokon keresztül miként lehet élmény a tanulás, és miként fejleszthető a köznevelésben is a gyerekek együttműködése, kitartása, képzelőereje, kíváncsisága és fegyelme.

 

 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 
Címkék: iskola, video

Kölöknet hozzászólás

aláírás