Tudnivalók szülőknek
Országos kompetenciamérés 2009.
Az idén május 27-én, szerdán rendezik meg az Országos kompetenciamérést. A tesztet minden magyar iskola összes 4., 6., 8. és 10 osztályos diákja kitölti, így a feldolgozás után minden iskoláról, sőt újabban már minden diákról is egészen pontos profilt kaphatunk!
Hogyan zajlik a mérés?
A kompetenciamérés napján az érintett diákok csak a feladatlapot írják meg, számukra ezután befejeződik a tanítás. A 4x45 perc elfoglaltságot jelentő feladatokat negyedórás szünetekkel oldják meg a diákok, így a reggel 8 órakor kezdődő kompetenciamérés körülbelül délben ér véget.
A diákok munkafüzetbe rendezve kapják meg a feladatsorokat, és a felügyelő tanár instrukciói szerint foglalkoznak mindig a soron következő résszel. Az A és B csoportos feladatsorok ugyanazokat a kérdéseket tartalmazzák, de olyan sorrendben, hogy az egymás mellett ülő diákok biztosan ne tudjanak egymásnak segíteni.
Mi a szülő dolga?
A diákok a méréssel egyidejűleg megkapják mérési azonosító számukat. Ennek segítségével később, az országos értékelés után a gyermek egyéni eredményei megtekinthetőek lesznek az Oktatási Hivatal Közoktatási Információs Iroda honlapján. (A tavalyi eredmények már elérhetőek ugyanitt, értelmezésükhöz pedig itt találnak segítséget.) Nemcsak ezért érdemes a mérési azonosító számot gondosan eltenni, hanem azért is, mert ez a szám a továbbiakban végigkíséri a gyereket a kompetenciaméréseken. Így kétévenként lehetővé válik eredményei összehasonlítása, fejlődésének nyomon követése.
Szintén a méréssel együtt kapják meg a diákok az úgynevezett Családi háttér kérdőívet, melyet az iskolák már a mérés másnapján visszavárnak. Az iskolák értékelése szempontjából nagyon fontos ennek a dokumentumnak a kitöltése. Így tudjuk szülőként biztosítani, hogy az értékelés során az iskola eredményéből úgynevezett "hozzáadott értéket" számítsanak, ezzel mérlegre téve az iskolák eredményességét.
Ez a számítás figyelembe veszi, hogy a jobb társadalmi környezetből származó gyerekek általában jobb iskolai eredményeket érnek el, vagyis a családi háttér befolyásolja az eredményeket. Ezért a kompetenciamérés során felmérik az adott iskolára jellemző családi hátteret, ebből kikalkulálják a gyerekek várható eredményét, majd a tényleges eredményt ennek tükrében értékelik. Ha a diákok nem érik el a családi háttér alapján elvárható szintet, meg kell vizsgálni, mi ennek az oka, kellő hatékonysággal dolgozik-e az iskola. Ha pedig a diákok az elvárható szint felett teljesítenek, úgy elmondhatjuk, hogy az iskola hozzáadott értéket képvisel a gyermek fejlődésében.
Feldolgozás és nyilvánosság
A kompetenciamérés feladatlapjait külön felkészített javítók értékelik, majd az eredményeket az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztálya munkatársai számos szempontból feldolgozzák. Ezeket az eredményeket hozzák nyilvánosságra a számítások elvégzése után, a mérést követő tavasszal. A tavalyi eredmények március óta már elérhetőek a fenti linken.
Az Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztályának honlapján megtalálhatóak az eddigi évek tesztfüzetei, a megoldókulccsal együtt. A tesztek azért érdekesek, mert megmutatják, hogy mi is történik egy ilyen kompetenciamérés alatt; semmiképpen nem arra valók, hogy ezzel gyakoroltassuk a gyerekeket!