Ma tartják a kompetenciamérést az iskolákban
Ma tartják a kompetenciamérést az iskolákban, ezen a napon a 6., a 8. és a 10. évfolyamon a szokásos tanítás helyett a tanulók az országos mérés feladatlapjait írják meg.
A mérés - amelyet 2872 iskola 3589 telephelyén írnak meg - a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező. Idén ebben 268 609 diák vesz részt: a 6. évfolyamon 92 179, a 8. évfolyamon 89 145, a 10. évfolyamon 87 285 diák.
Az összegzés szerint a teljes körű mérések célja a tanulók képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése. Nem cél, hogy minden tanuló könnyen megoldja a feladatokat, hiszen az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet kapják, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia. Így nem lehet meglepő, hogy míg egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják a felmérést, mások szerint az túlságosan könnyű - mutatott rá a hivatal.
Kitértek arra is, hogy a mérés megírása előtt vagy azt követően a diákok kézhez kapják a tanulói kérdőívet, amelyen szociokulturális hátterükről szerepelnek kérdések. A legjobb, ha a tanulók a kérdőíveket a szüleikkel együtt töltik ki, hiszen a legtöbb kérdés a család egészét érinti. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes.
A kérdőívre adott válaszokat az érintettek (szülők, tanulók) hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti. A kitöltött tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az iskolák figyelmét - közölték.
A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon. Erről tanúskodik az is, hogy a mérési rendszer 2012-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat - ismertette az Oktatási Hivatal.