Új tantárgyak: felelősség és kihívás
A németországi Evangelical School Berlin Centre (ESBC) iskolában semmi sem az általunk megszokott iskolai rutin szerint történik. Nincsen osztályzás 15 éves korig, nincsen órarend, a diákok dönthetnek, hogy mikor melyik tárgyat szeretnék tanulni, és mikor szeretnének vizsgázni.
A hagyományos tantárgyakból csak a németet, az angolt, a társadalomismeretet, és a matekot tartották meg, e mellett a diákoknak felelősség, vagy éppen kihívás órájuk van. Kihívás címszó alatt például a 12-14 éves diákok kapnak 150 eurót (46,000 forint), hogy tervezzenek maguknak (önállóan) egy kalandos túrát. Az elmúlt években volt, aki kajakozni ment, de olyan is, aki Anglia déli partjait túrázta végig – és ezalatt egészen jól begyakorolta az angol nyelvet.
És hogy miért rúgták fel a hagyományokat? Margaret Radfeld, az iskola igazgatónője, hisz abban, hogy a legfontosabb képesség, amit egy mai iskola átadhat a diákjainak az, hogy megtalálják a belső motivációjukat. „Nézzenek csak rá egy 3-4 éves gyerekre” – mondja – „tele vannak önbizalommal! Gyakran alig várják, hogy iskolások legyenek. De frusztráló módon, a legtöbb iskolának viszonylag hamar sikerült elérnie, hogy megtörjék ezt az önbizalmat. Már nem a megszokott világban élünk, a munkaerőpiaci kihívások gyorsan változnak, az okostelefonok és az internethasználat hatására pedig megváltozott az, ahogyan a fiatalok feldolgozzák a kapott információkat. Arra kényszeríteni a diákokat, hogy 45 percig hallgassanak egy tanárt, és megtiltani nekik, hogy együttműködjenek egy feladatnál, nem csak idejétmúlt, de kifejezetten kontraproduktív is.”
Reinventing education: pupils at the ESBC, which is gaining a reputation as Germany’s most exciting school. Photograph: Handout
Az iskola diákjait arra bátorítják, hogy különböző módokon használják megszerzett tudásukat, inkább írjanak kódot egy számítógépes játékhoz, mint hogy egy matek feladatlap előtt üljenek.
A modell azért is érdekes, mert az olyan alternatív oktatási megközelítésekhez képest, mint például a Montessory, vagy a Sudbury, a diákok viszonylag szigorú szabályok között élhetik meg az önmegvalósítás élményét. Tipikus büntetés például a szilencium: azoknak a diákoknak, akik nem figyelnek órán, vagy akadályozzák egy tanóra menetét, szombat reggel is be kell menniük az iskolába, hogy felzárkózzanak. „Minél több szabadságod van, annál inkább szükséged van struktúrára” – mondja az iskola igazgatónője, Margret Rasfeld.
Az iskola egyre több és több figyelmet kap annak köszönhetően, hogy diákjai évről évre kiváló teljesítményt érnek el a német iskolák körében. Sikere a jelentkezők számában is megmutatkozik, az iskola 2007-ben kezdte meg működését 16 diákkal, mára 500 fősre bővült az intézmény, de még így is hosszúak a várólisták.
Az eredeti cikket itt olvashatja angol nyelven.