Fogyatékkal élő gyermekek: figyeljünk oda rájuk!
A fogyatékos és tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeket mintegy 20%-kal nagyobb valószínűséggel éri valamilyen formájú megfélemlítés, mint a többi diáktársukat.
Amerikai kutatók azt találták, hogy a fogyatékkal élő gyerekek több zaklatásról számolnak be, mint a többi gyerek, és a helyzet sajnos nem változik az idővel. A kutatásban 6500 diák vett részt. A tanulóknak olyan kérdésekre kellett válaszolni, hogy megütötték- e vagy megfenyegették-e őket, érzelmileg bántották-e őket vagy hazudtak-e nekik, pletykáltak-e róluk. Az internetes zaklatás nem szerepelt a felmérésben. Azt a kérdést is feltették nekik, hogy ők bántottak-e valaha másokat.
„Harmadik osztályban a fogyatékos tanulók 66%-a számolt be bántásról, míg a többi diák körében ez 42% volt. Ez a kb. 20%-os különbség minden osztályban fennmaradt.” –magyarázza Nicholas Gage, a UF’s College of Education adjunktusa.
„A fogyatékkal élő diákoknak meg kell tanítani azokat a készségeket, melyekkel megfelelően tudnak reagálni egy esetleges megfélemlítésre.” – mondta a tanulmány társszerzője Chad Rose, a University of Missouri College of Education gyógypedagógiai adjunktusa. Rose hangsúlyozta, hogy a kutatásban résztvevő fogyatékos gyermekeknek nem volt szemmel látható fogyatékossága. Többnyire tanulási- és érzelmi fogyatékosság, például ADHD és az autizmus volt jellemző.
Az eredmények hátterében az állhat, hogy a fogyatékkal élő gyermekek máshogyan vélekednek, máshogyan viselkednek, mint a társaik. Valószínűleg nehezebben értik meg a komplex kommunikációt, mint a gúnyt vagy a nonverbális jeleket.
Fontos feladata lenne az iskolának olyan készségek tanítása, mint a másokkal való együttműködés, reakció averzív helyzetekben, indulatkezelés, a többiekkel való kommunikáció. A szülőknek a kutatók azt tanácsolják, hogy több irányított kérdéssel, mindig beszéljék meg gyermekeikkel a napjukat, hogy milyen volt az iskolában.
A tanulmány az Exceptional Children folyóiratban jelent meg.