Hogyan lehet könnyen és gyorsan sokszor 12 magántanítványod?
Egyszerre 12 diák oktatására alkalmas online platformot hozzott létre egy magyar-amerikai fejlesztőcsapat. Az egyszerűen kezelhető virtuális kurzusok létrehozásának lehetőségét többek között a pedagógusoknak ajánlják, azzal a jól hangzó ígérettel, hogy akár meg is duplázhatják jelenlegi fizetésüket általa...
Az ötlet egy amerikai nyelviskola szótáralkalmazásával indult: menetközben kiderült, hogy nem csak nyelvoktatásra és nem csak szótárazásra alkalmas a program. Ez a "közben" persze éveket jelentett, s noha nem is sok, alig 3 évről van szó, ezalatt az idő alatt akkorát fejlődött a technológia és a kütyübirodalom, hogy számos opcióval gazdagodott az alkalmazás lehetősége.
Miről van szó?
Valójában semmi újat nem hoztak létre, csak felhasználták mindazokat a már meglévő fejlesztéseket, amelyek eddig is rendelkezésre álltak (például Skype, Youtube, e-learning, aukciós portálok, online piacterek stb.) Ezeket a fejlesztők – a munkába bevont tanárok és diákok észrevételei alapján – újragondolva összerakták, és azt kínálják fel tulajdonképpen bárkinek, hogy jelentkezzen onlinekurzus-vezetőnek. Amint ezt az illető megteszi, személyesen bevezetik a rendszer rejtelmeibe, és legott elkezdhet az interneten keresztül órákat, korrepetálást, előadást tartani. Ha úgy dönt, akár grátisz is megteheti, ekkor senki sem keres a dolgon, ha viszont mégis, akkor a szolgáltató mindössze 15%-ot vesz le a beérkező tandíjakból.
Hogy mi ennek az egésznek az értelme? Hiszen a Youtube immáron széles választékát kínálja a Csináld magad! és a Tanuld magad!-vonalnak... Igen ám, de ezen a platformon nincs lehetőség interakcióra, arra, hogy mint egy "igazi" iskolában, a tanár és a diák is aktívan részt vegyen az órai munkában.
Annak idején, amikor gimnazista voltam, és a tanárunk a lábát törte, fél évig nem volt filozófia óránk... Ha lett volna ilyen lehetőség... Igaz, az egész osztály nem tudott volna részt venni az online pótórákon, hiszen a rendszer jelenleg 12 felcsatlakozót tud egyszerre kezelni, de kis csoportokban talán sikerült volna megoldani, hogy elkerüljük a teljes lemaradást.
Vagy, ha van mondjuk Debrecenben él és dolgozik egy országos hírű statisztika tanár, aki ezt a tömegek számárra kevésbé izgalmas tárgyat meg tudja szerettetni a hallgatókkal, immáron nem lesz akadálya annak, hogy a saját maga által előre meghirdetett időpontokban online kurzusokat tartson.
Az órákról és az előadókról értékelést adhatnak a résztvevők, úgy, mint például a Vaterán egy-egy sikeres tranzakció során, ami egy ismeretlen oktató esetén adhat némi támpontot a választáshoz.
Ha jól belegondolunk, a lehetőségek tárházát jelenti ez a platform, hiszen földrajzi és időbeli korlátok ezentúl nem állnak a tudás útjába. Hogy az ördög ügyvédjét is képviseljük, két dolog esetleg megnehezítheti Magyarországon a lehetőség kiaknázását: az egyik, hogy egyelőre nehezen tanulunk és tanítunk online, tehát nagyon sokan vannak, akik nem hisznek eléggé a távoktatás hatékonyságában, a másik, hogy ha pénzforgalom jön létre, a NAV szigorú elvárásai alapján természetesen számlaköteles a dolog.
A kínálatban jelenleg például sportdiplomácia, verstan, számviteli alapok, nyelvi kurzusok, babajelnyelv és arctorna is szerepel, tehát ezen is látszik, hogy óriási szabadságfoka van a programnak, bár bízunk abban, hogy a csőbombakészítés rejtelmeibe senkit sem engednek majd bevezetni.
Ha olvasóink közül valaki csatlakozik az iTech.world oktatói gárdájához, nagy érdeklődéssel várjuk, hogy megossza velünk a tapasztalatait.