Iskola

Tanuljunk-e a nyári szünetben a gyerekkel?

Az egész tanév nem szól másról, mint arról, hogy a leterhelt gyermekeink egyfolytában csak tanulnak, ezért a várva várt nyári szünet elején még csak gondolni sem tudunk arra, hogy kinyissuk a tankönyveket. Ám néhány nap, néhány nyugalmas hét eltelte után csak-csak felmerül a kérdés: nem lenne jó mégis a szünetben egy kicsit ismételni? Nem lenne jó behozni a lemaradást, rákészülni az előttünk álló, még keményebb tanévre?
A kérdés jogos, és sok szülő kérdése ez. Mit tegyünk tehát?

Nincs olyan szakértő, aki ne értene egyet abban, hogy a nyári vakációt az iskolásoknak a pihenésre és a kikapcsolódásra kell fordítaniuk.
Fabian Grolimund pszichológus, a Freiburgi Egyetem oktatója egy interjúban erről így nyilatkozott:

   A vakáció a pihenés és a regenerálódás időszaka, amelyre a gyerekeknek szükségük van. Minél kipihentebb és nyugodtabb egy gyerek, annál jobban tud majd koncentrálni, amikor a vakációból ősszel visszatér az iskolapadba".

A szülőknek azzal is tisztában kell lenniük, hogy a gyerekek a szünidőben akkor is tanulnak, amikor nem az iskolai feladatokat oldanak meg, és amelyek szintén fontosak a fejlődésük szempontjából – hívja fel a figyelmet a pszichológus. Ilyen például a környezet, a természet alapos megfigyelése, úszni tanulás természetes vízben vagy az új játszótársakkal való barátkozás egy ismeretlen helyen, és egy sor más dolog. Ezekből az élményekből aztán egész életükben merítkezhetnek.

Az ismétlés önbizalmat ad

Természetesen van az a helyzet, és van az a gyerek, akivel jó ötlet lehet a szünidőben együtt tanulni, különösen akkor, ha a gyermeknek komoly hiányosságai vagy lemaradásai vannak, esetleg hosszú ideig beteg volt, és emiatt sokat ki kellett hagynia az iskolából.

Általánosságban elmondható, hogy a szünidőt arra lehet használni, hogy fenntartsuk az aktuális tudásszintet, és átismételjük azokat a dolgokat, amelyek a gyermekben még nem rögzültek.

   Amit semmiképpen ne tegyünk, hogy a gyereket tanulással büntetjük például a rossz bizonyítványáért.

– hívja fel a figyelmet a pszichológus.

Emellett a tanulásnak nem szabad elrontania a gyerek vakációját, és ha már tanulunk, akkor lehetőség szerint minél játékosabban, kreatívabban tegyük. A tanulásnak végső soron az lenne az értelme, hogy a gyerek önbizalmat szerezzen, és a következő tanévben ügyesebben, magabiztosabban helyt tudjon állni.

EZ IS ÉRDEKELHET: A nyári vakáció alatt a gyerekek egy teljes hónapnyi tanulással egyenértékű képességet veszítenek el

A szünidei gyakorlást ne vigyük túlzásba, határozzuk el, hogy mennyi időt szánunk rá, és azt tartsuk is be (például minden nap 15 percet matekozzunk ebéd előtt), és gondoskodjunk arról is, hogy más szabadidős tevékenységek se maradjanak ki, illetve ne menjenek a tanulás rovására. Kerüljük a túlzásba vitt gyakorlást, hiszen a vakáció élményétől sem szabad megfosztanunk a gyerekeinket.

Olvasóink véleménye

Szülőkből és pedagógusokból álló olvasóinkat is megkérdeztük a témában, néhány véleményt idézünk a rengeteg hozzászólás közül..

Éva (pedagógus): "Elsős tanítóként írom, hogy olvasni muszáj. Bármit, amit szívesen olvas a gyerek. Az írást is lehet gyakorolni, de legalább egy kedves képeslapot/levelet írjon a nagyszülőknek vagy barátnak. Ez nem sok, de ennyi azért elengedhetetlen, hogy ne jöjjön ki a gyakorlatból. Nálam egyébként egy A3-as tablót kell készíteni egy mesekönyvről. Író, cím, szereplők és rajz."

Kata (pedagógus): "A nyári szünet a spontán tanulás időszaka. A kertben bogarászással, táborokban gyerektársak megismerésével, nagyszülőkkel beszélgetéssel, otthoni unalomból önálló tevékenységbe lendüléssel rengeteget tanulnak a gyerekek. Ha az adott tananyagot pótolni kell, akkor annak persze időnként neki kell ülni, de jó esetben akkor sem ez van a központban."

Ildikó (pedagógus): "Nyáron pihenni kell. Aludni, sétálni, strandolni, olvasni, kirándulni, finomakat enni, minőségi időt együtt tölteni másokkal. Feltöltődni a napsugarakkal. Élményeket gyűjteni és olykor semmit tenni.
De tegyük fel a kérdést: kell-e dolgozni a szülőnek a szabadsága alatt? Ha igen..., akkor sejthetjük a véleményét és hozzáállását ehhez, ugye?"

Mónika (pedagógus és szülő): "Nyáron nem kell tanulni a gyerekeknek, meg kell pihenniük, hogy újult erővel kezdhessék az új tanévet. Mozogjanak, játsszanak sokat, gyűjtsék az élményeket, töltsenek időt a szeretteikkel, barátaikkal, próbáljanak ki új dolgokat és aludjanak sokat. Egész évben tanultak, dolgoztak, ezért megérdemlik a szabadságot. Maximum az utolsó héten vennék elő egy kis ismétlést, vagy esetleg hetente egyszer gyakorolnék a gyerkőccel egy kicsit, hogy azért teljesen ne essen ki mégsem. De nem kínoznám a gyereket, csak játékos formában gyakorolnék vele néha, vagy esetleg egy könyvet olvastatnék el, olyat, ami érdekli is a gyereket."

Ferenc (szülő): "Ez a szülők értékrendjétől, világképétől, elvárásaitól függ, aminek a megtárgyalása elég messzire vezető ösvény. Én azt gondolom, abból a gyerekből lesz egészséges lelkű felnőtt, akit nem nyomasztottak 6 éves kora óta a teljesítménykényszerrel. De nyilván ezen kívül még százféle módon lehet elrontani egy gyereket, szóval ha csak ezt az egyet rontod el, már az is valami."

Joli (pedagógus): "Szerintem, a kérdésre nincs egyértelmű válasz, mivel a nyári tanulás szükségessége több tényezőtől függ, például a gyermek egyéni igényeitől, tanulási stílusától és a család preferenciáitól."

Előnyök:
A nyári szünet alatt a gyerekek hajlamosak elfelejteni az év során tanultak egy részét. Ennek ellensúlyozására hasznos lehet, ha könnyedebb tanulási tevékenységeket végeznek, hogy frissen tartsák a tudásukat. A nyári időszak kiváló lehetőség olyan készségek fejlesztésére, amelyekre a tanév során kevesebb figyelem jut, például kreatív írás, olvasás, szabadidős matematika vagy egy új nyelv tanulása. A tanulás beiktatása a nyári programba struktúrát adhat a gyerekek napjainak, ami különösen hasznos lehet azoknak, akik nehezen kezelik a szabadidőt.

Hátrányok:
A gyerekeknek szükségük van a pihenésre és a szabadidőre, hogy feltöltődjenek és regenerálódjanak az év közbeni terhelés után. A túlzott tanulás akár stresszt is okozhat. A szabadidős tevékenységek, mint a játék, sport és kreatív hobbi, fontosak a gyerekek fejlődése szempontjából, ezekre szükséges időt biztosítani, hiszen ezek a tevékenységek fejlesztik a problémamegoldó készségeket, a társas készségeket és az önállóságot.

Kompromisszumos megoldások:
Rendszeres, de rövid tanulási időszakok, hetente néhány órát szánni a tanulásra, ami nem zavarja meg a pihenést és a szabadidőt. Oktatójátékok, olvasás, múzeumlátogatás, természetjárás során szerzett ismeretek mind segíthetnek a tanulás és a szórakozás ötvözésében. Tematikus táborok, amelyek érdekes tevékenységeket kínálnak, miközben fejlesztik a gyerekek készségeit.

Összességében a nyári tanulás nem feltétlenül szükséges, de hasznos lehet, ha megfelelően van beépítve a gyerekek nyári programjába. Fontos, hogy a gyerekeknek legyen elegendő idejük a pihenésre és a szabadidős tevékenységekre is, hogy kiegyensúlyozottan fejlődjenek."

Fotó: 123RF

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás