TANÁROK A TÁVOKTATÁSRÓL: AZ ÉV VÉGI ÉRTÉKELÉSNEK NEM LEHET EZ AZ IDŐSZAK AZ ALAPJA
A távoktatás tanulságaival foglalkozó cikksorozatunk mai részében Vikukel Zsuzsa, a Tópark Alternatív Általános Iskola intézményvezetője fejti ki gondolatait.
„Az, ami március 16. óta zajlik az iskoláztatásban, nem nevezhető digitális oktatásnak. Ez egy olyan címke, amit a jelenlegi helyzetben értelmezni is nagyon nehéz, a valóságban ugyanis az iskola nem működik, helyette a családok vették át a gyerekek oktatásával kapcsolatos feladatokat, és ebben segítséget nyújtanak a pedagógusok, eltérő mértékben. Milyen módszerekkel történik mindez? Nincs egységes módja, és nincs semmilyen módszertana. Egy pedagógiai folyamat, bármilyen életkorú, képzettségi szintű gyerekekről legyen is szó, előre tervezett. Van célja, vannak színterei, módszerei, eszközei, van tananyaga, valamint oktatási és nevelési része. A mostani otthon oktatásban a pedagógiai folyamat nem tudott előre tervezett lenni, hiszen erre a helyzetre senki nem volt felkészülve. Olyan, mint a mesebeli orosztanárból képzett angoltanár esete: mindig egy leckével jár tanítványai előtt. Hasonlóan dolgozunk mi is. Kitalálunk napról napra valami újat, és teszteljük a gyerekekkel, hogy működik-e” – nyilatkozta a Díványnak Vikukel Zsuzsa, a Tópark Alternatív Általános Iskola vezetője.
„A szülő vált pedagógussá, akinek ez nem szakmája, akinek a szülői szerepével mindez nehezen összeegyeztethető, ezért megterhelő, és sok esetben konfliktusok forrásává is válik.” Fotó: Freepik.com
„A színterek valóban a digitális térbe kerültek át, de ettől nem lett digitális az oktatás. Mára mindenki ismeri a Zoom, a Google Meet vagy a Hangouts alkalmazást, melyekről februárban még a legtöbben azt sem tudtuk, hogy léteznek. Ezeken a színtereken zajlik az információátadás. Szándékosan használom ezt a szót, mert szerintem jobban lefedi, mint más kifejezés, hiszen személyes kapcsolat és valódi interakció nélkül nagyon kevés tud megvalósulni a pedagógiai folyamatból. A tanár tud információt átadni, de nem tud nevelni, nem tud tanítani, nem tud ellenőrizni, nem tud hathatósan javítani és értékelni. Az más kérdés, hogy sokan megteszik” – fűzte hozzá a pedagógus, aki szerint a mai oktatásban az információátadásnak van a jövőre nézve a legkisebb haszna, hiszen az információ ma már a legszélesebb rétegeknek pár kattintással elérhető.
Mint mondta, az iskola legfontosabb feladata egy olyan szocializációs tér biztosítása, ahol a diákok megtanulják azokat a készségeket, kompetenciákat, melyekkel az információdömpingben eligazodnak, megtanulják az ismereteket hasznosítani, egymással megosztani, valamint kreatívan újat alkotni.
A cikk teljes terjedelmében a divany.hu oldalán olvasható.