Iskola

Régi idők sulija - Nyugdíjas tanítónővel beszélgettünk

Interjú dr. Krasznai Sándornéval, aki több mint 40 évet töltött a pedagógusi pályán. Az alsó tagozatos tanító nénit elhivatottságról, integrációról, kötelező olvasmányokról, családi támogató közegről, kedves emlékekről és még sok minden másról kérdeztük. Érdemes velünk tartani!

Klári néni virágba borult kertvárosi otthonában fogadott bennünket mosolygósan, közvetlenül, barátságosan, mintha mindig is ismertük volna egymást. Számára még csak kérdés sem volt, hogy a privát szféráját megnyissa előttünk. Nem kellett sok időnek eltelnie, és máris a legérzékenyebb témákat, legféltettebb emlékeket érintettük, miközben előkerültek a régi fényképek is. Ahogy egyre mélyebbre jutottunk a beszélgetésbe, annál inkább érthetővé vált, hogy a csodálatos, nyílt és csupa szív tanító néniért, miért rajongott minden szülő, és miért tekintettek rá elismerően a kollégái. A vele folytatott beszélgetésünket olvashatjátok.

- 40 évet töltöttél el "ezen a szép pályán", ahogyan egy korábbi Kölöknetes posztunk alatt fogalmaztál. Miért ezt a hivatást választottad, mit találtál benne akkor vonzónak?

- Egyértelműen nem a nyári szabadságot, amire sokan először gondolnának, fel sem merült bennem, hogy ezért legyek pedagógus. Eredetileg gyermekorvos szerettem volna lenni, csakhogy az orvosi egyetem kórbonctan része nem ment volna, viszont a gyerekek iránti szeretetem miatt csakis gyerekközegben tudtam magam elképzelni.
Sárospatakon végeztem, ahonnan Miskolcra kerültem, és ahol egyenesen mély vízbe dobtak: egyből úgynevezett korrekciós osztályt kaptam. 3 év után aztán Budapesten kaptam állást a Fenyves utcai Általános Iskolában, itt 27 évig tanítottam, amíg az iskola meg nem szűnt, majd az Áldás Utcai Általános Iskola következett, innen vonultam nyugdíjba is. Túl sok munkahelyem nem volt.

- A korrekciós osztály sokunknak ma már ismeretlen fogalom. Mit takart ez pontosan?

- Ezekben az osztályokban a részképességzavarral küzdő, mentálisan vagy szociálisan hátrányos helyzetű gyerekeket tanítottuk kis csoportokban, 12-15 fővel foglalkoztunk.Ez az oktatási forma segítette a fejlődésüket sok egyéni foglalkozással

- Ezek szerint a negyven éves pályád során az integráció-szegregáció érme mindkét oldalát megtapasztalhattad. Melyiket tartod eredményesebbnek?

- Gyermekfüggő, hogy a gyerek az integrált nevelési elvek mentén hogyan képes beilleszkedni, és mennyire támogató az a közeg, ami körbeveszi. A kilencvenes években, amikor már itthon is bőven szabadabb szelek fújtak, nyugatról hozzánk is beáramló integráció hirtelen nagyon népszerű lett, és az addig megszokott gyógypedagógiát kiszorította az integráció. Ezzel főképpen az a baj, hogy egy 30-35 fős osztály egy-egy integrálandó gyereket még csak-csak "elbír", de sokkal többet sajnos azért nem, mert a jól haladó diákok vannak megfosztva attól, hogy jó tempóban tudjanak tanulni. Másrészről az SNI-s gyerekek nagyon-nagyon igénylik az egyéni bánásmódot, és emiatt sokkal több időt kell rájuk fordítanunk. Ha egy hasonlattal kellene élnem, akkor a rosszul megvalósított integráció olyan, mint amikor egy kórházban egyetlen nővérkére van rábízva huszonöt beteg, és közülük egyikük igen súlyos, 0-24 órás ápolást igényel, és ha ez a súlyos beteg a nővérke minden idejét leköti, akkor a többi beteg minőségi ellátása sérül. Pontosan ilyen, amikor egyetlen pedagógusra túl sok speciális nevelést igénylő tanuló jut.

- Ami az átlagos gyerekeket illeti, az ő esetükben az eltelt 40 év alatt mi változott a leginkább?

- Lazult a fegyelem és az udvariasság a felnőttek irányába, de ez egy társadalmi probléma, mert ugyanez a felnőtteknél is tapasztalható. Régebben jóval tisztelettudóbbak voltak a gyerekek. Megvolt egy bizonyos távolság a tanár a diákja között, de nem azért, mert a gyerek félt a tanártól, hanem egy normális és egészséges viszony jellemezte a tanár-diák kapcsolatot, ahol mindenki szeretettel és tisztelettel tekintett a másikra. A diákok teljesítettek a tanárnak, és nem próbáltak egymással haverkodni. Ugyanígy, a szülő-gyerek viszony szintén nem volt ennyire barátkozós. Őszintén szólva, nekem nem is igazán tetszik, amikor ma sok gyerek barátként tekint a szülőjére, vagy a keresztnevén szólítja az édesanyát, édesapát. Szerintem a szülő az szülő, a barát pedig barát - két különböző kategóriáról van szó. Kellenek a határok, mert a gyermek így tud alkalmazkodni, példán keresztül tanul.

- Milyen a mai gyerekanyag az iskolában az évtizedekkel ezelőttihez képest?

- Sokkal többet tudnak a mai gyerekek, és valahol nyitottabbak is az új ismertekre. De ez sem magától alakul így, hanem ehhez az is kell, hogy a kisgyerek otthonról kapjon egy olyan indíttatást, ami megágyazza "az iskolába nem szórakozni jössz, hanem tanulni" hozzáállást. Ha jól elő van készítve az iskola egy - az óvodából az iskolába érkező gyerek számára -, akkor a gyerek megérti, hogy nem a monoton tanulás várja, hanem csupa izgalmas új felfedezni való - és ekkor élvezni fogja a tanulást.

- Sok iskolai kirándulást és családi programot szervező tanár hírében álltál. Miért fontosak az iskolán kívüli programok?

- Ahhoz, hogy a gyerek jól érezze magát az iskolában, sok közös programra is szüksége van. Én nagyon szerettem erdei táborokat szervezni főleg a Börzsönybe, aztán jártunk Etyekre szüretelni a szülőkkel együtt. Imádták! Szerveztem disznótoros programot a Káli medencébe, azzal az elgondolással, hogy egy városi gyerek azt sem tudja, hogy mi az a disznótor. Itt egy kényelmes vendégház fogadott bennünket, ahol a gyerekek a hatalmas területeken játszhattak, közben megismerkedtek olyan - számukra ismeretlen - eszközökkel, amikről addig még csak nem is hallottak. Nagyon kedves emlékem szintén, amikor egy másik alkalommal a Káli medencébe megérkezett a nyuszi. Nyolcvanan-százan is lehettünk, mert minden család eljött, és mindenki elhozta a testvéreket is. Olyanok voltunk, mint egy óriás család. És ezek az osztálykirándulások soha nem voltak kötelezőek, mert mindig úgy hirdettem meg, hogy az jöjjön, akinek kedve van.
Mindenki jött.

- Visszakanyarodva az iskolapadhoz és a kis elsősökhöz, hogyan tudtad az érdeklődés magját elültetni a kicsik fejében?

- Általában úgy szokott történni az elsős tanító nénik esetében, hogy reggeltől délutánig, amíg tanítás folyik, a gyerekkel töltik a teljes idejüket, mert a kicsik egyszerűen még szoronganak attól, hogy a számukra egyetlen látható biztos pont nincs a közelükben. Volt olyan elsősöm, az Ádám, aki megragadta a nadrágomat, amikor ki kellett mennem az osztályteremből, és félszegen megkérdezte: "De, Klári néni, ugye nem hagysz itt minket?".

- Öröm volt foglalkozni ezekkel a tündéri gyerekekkel! Bármilyen tantárgyról volt is szó, mindig fontosnak tartottam, hogy amit éppen tanultunk, ahhoz valamilyen érdekes történetet kapcsoljak. Történelmi olvasmányoknál elmeséltem nekik azokat a személyes történeteket, amiket én a saját nagyszüleimtől hallottam. És ezek annyira lekötötték a gyerekeket, hogy emlékszem, mindig azt hajtogatták, hogy "Mesélj még, Klári néni, mesélj még!” A nagyobb gyerekekkel már minden évben elsétáltunk a közeli Mansfeld Péter szoborhoz, és ezek a látogatások mindig nagyon megérintették őket. A 17 éves fiú tragikus történetén keresztül élővé vált számukra az ’56-os történelem egy szakasza.

- Az olvasást éppen ennyire fontosnak tartottam. Én azt vallom, hogy könyv nélkül nem lehet élni, és erre próbáltam a gyerekeket is rávezetni. Mindegy, hogy milyen könyvet vesz a kezébe a gyerek, a lényeg, hogy gondolkodjon arról, hogy miről szól egy történet, képzelje el a cselekményt folyamatában.

- A pályád elején ugyanezek voltak a kötelező olvasmányok, mint most?

- Nem, mert például a Kincskereső kisködmönt kivették a tananyagból. Annyira távolivá vált a mai gyerekek számára ez a világ, hogy egy városi gyerek nem is érti, hogy miről van benne szó. Ehhez az olvasmányhoz a mostani tíz-tizenegy éves gyerekek gondolatban, tapasztalatban még kicsik. Ezt a történetet megérti már a tizenhárom-tizennégy éves korosztály, akinek már vannak alapszintű történelmi, földrajzi ismeretei.

- Ha eljátszanánk a gondolattal, hogy melyik lenne a mostani kötelező olvasmányok közül az, ami hasonló okok miatt kerülne ki a tananyagból, akkor melyikre tippelnél? Másképpen kérdezve, melyik az a mű, ami gyaníthatóan már nehezen értelmezhető a mai gyerekeknek?

- Az Egri Csillagokat ma már szintén nehezen olvassák, bár azt meg segíti a film.

- Klári néni, a pedagógiádban mi volt a vezérelv?

- Sokat adni: „jót és jól, ebben áll a nagy titok” - mindig ez volt a mottóm tanítás tekintetében. A gyerekekkel való bánásmódban pedig gyakran az vezérelt, hogy, ha ki tudom mutatni a szeretetemet, akkor azt visszakapom. Többször is érezték rajtam, hogy szeretem őket, és ezáltal könnyebb is volt őket megközelíteni, főleg a nehezen kezelhető gyerekeket. A szeretet és türelem a hivatásunkban elválaszthatatlan.

- Úgy hallottam, hogy nem csak a tanítottad a gyerekeket, hanem a családdal is foglalkoztál, ha kellett...

- Volt két olyan esetem is, ahol két kisfiúnál párhuzamos időben családi problémák adódtak. Mind a két családdal rengeteget foglalkoztam. Az egyik családnál, ahol a kisfiút elképesztően megviselte a szülők szétköltözése, agresszívvé vált, nem bírt senkire, semmire figyelni, nagyon nagyon sok problémát okozott úgy, hogy közben fantasztikus képességű gyerek volt. Náluk sok beszélgetéssel el tudtam érni, hogy a szülők újra összejöttek. Az anyukával is, az apukával is, külön-külön is, együtt is nagyon sokszor beszélgettem. Azt próbáltam velük megértetni, hogy ha szeretik a gyereküket, és látnak egy halvány reményt arra, hogy rendbe hozzák a kapcsolatot, akkor a gyerek érdekében a saját sértettségüket félre kell tenniük.
Ugyanez a próbálkozásom a másik családnál már egyáltalán nem sikerült.

- Minden szülővel ennyire élő volt a kapcsolatod?

- Igen. Engem a szülők este kilenc órakor is felhívhattak. A legelső szülői értekezletet mindig úgy kezdtem, hogy: "Délelőtt a gyerekeké vagyok, délután pedig a szülőké". Sok időt töltöttünk együtt a szülőkkel, szinte baráti kapcsolatot tartottunk fent annak ellenére is, hogy mások célozgattak rá, hogy "nem kell ennyire rajta lenni a szülőkön". Ez a szoros együttműködés oda vezetett, hogy vannak családok, akikkel a mai napig tartom a kapcsolatot.

- Nekem egy gyerekekre érzékeny, családszerető, rendkívül odafigyelő és gondos pedagógus képe körvonalazódik a személyed kapcsán, akinek fontos, hogy kellő kreativitást csempésszen az oktatásba. Ma a terhelő munka és különösen sok adminisztratív feladat mellett mennyire tud kreatív maradni a pedagógus?

- Adminisztráció sajnos mindig volt, a kreatív tanítás még a túlzott adminisztrációs teher mellett is bele kellene, hogy férjen a munkába, hiszen ennek a pályának éppen ez a lényege. Nem lehet benne maradni abban a kockában, amit a tanterv, a tanmenet előír, annál többet kell adni.

- És a tanári kiégés...?

- Régen is voltak kiégett tanárok, csak nem beszéltünk róla. Nagyon sok múlik azon is, hogy egy adott kollégának milyen a családi háttere, mert aki egy rossz házasságban él, ő mindenben a negatívumokat fogja észre venni, nem tud annyira simulékony és megértő lenni. Nem fogja megérteni a kollégáját, hanem a saját problémáját fogja kivetíteni a környezetére. És ez baj.

- Amikor egy orvos belép a műtőbe, akkor ő is a műtőn kívül hagyja a családi gondjait. Ez a tanításban is ugyanígy működik. Az iskola egy olyan közeg, ahol a rossz kedvemet nem terhelhetem rá a gyerekekre, mert nem ők a felelősek azért, ami éppen velem történik. Belátom, nem könnyű a problémákat az osztálytermen kívül hagyni, de ez jelenti a profizmust.

- Mivel tudnád a mostani pályaválasztókat vagy az ifjú kollégákat motiválni?

- Rengeteg lehetőség rejlik a pályában. A felmenő rendszerben négyévente megújul az osztályközösség, és újabb gyerekeket kell a "nulláról" elindítani, és elvezetni valameddig. Ebben a folyamatban már kódolva van a sikerélmény: a csetlő-botló, a ceruzát rosszul fogó hat és fél éves gyerek tíz-tizenegy éves korára olyan valakivé cseperedik, aki határozottan kijelenti, hogy "engem érdekel a csillagászat", "én ez leszek, én az leszek...". Négy év alatt rengeteg tudást átadunk nekik, és ha ezt valaki képes szívvel és lélekkel végezni, akkor ez a legcsodálatosabb dolog a világon.

Fotók a cikkben: Kölöknet / Fodor Cini

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás