A pedagógusok extrém kitettek a kiégés veszélyének
Felére csökkenthető a kiégés valószínűsége a pedagógusok körében, ha egy oktatási intézményben együttműködő a légkör és jó a kapcsolat a kollégák közt – derül ki egy 2023-as finn kutatásból.
A pedagógusok mentális egészsége nemcsak a munkatársak személyes jólléte és az oktatás minősége miatt fontos. A munkahelyi stressz nemzetgazdasági szempontból is komoly problémát jelenthet, ugyanakkor egyes becslések szerint minden, a kiégés megelőzése érdekében befektetett dollár ötszörös megtérüléssel jár.
Burnout-szindróma, azaz kiégés
Fizikai, mentális és érzelmi kimerültség, krónikus stressz, cinizmus, frusztráció, sok esetben feszültséggel teli emberi kapcsolatok – a szakirodalom szerint főként ezek azok a tünetek, amelyeket a munkahelyi kiégésben (burnout-szindrómában) érintettek megtapasztalhatnak. Bár a kiégés tüneteivel rövidebb-hosszabb ideig szinte bárki találkozhat, a burnout különösen a humán területen dolgozó szakembereket – így többek közt a pedagógusokat – veszélyezteti.
Munkahelyi stressz a bűnös
A kiégés egyik legfőbb eredője a munkahelyi stressz – ezt a 2021-es Eurydice-jelentés szerint az európai tanárok közel fele megtapasztalja, ugyanakkor minden negyedik megkérdezett úgy fogalmazott, hogy a stressz a fizikai és mentális egészségére is hatással van. Egy friss kutatás szerint a németországi tanárok 27 százaléka gondolt már arra, hogy elhagyja a pályát.
Hogyan csökkenthető a kiégés tanárok esetén?
A kiégés nemcsak az egyének vagy az intézmények szintjén jelent nehézséget, de komoly gazdasági károkat is okoz: egyes számítások szerint az Európai Unióban a kiégés okozta problémák összesen évi 20 milliárd euró veszteséget jelentenek, Nagy-Britanniában például évente 40 millió munkanap „megy kárba” a munkahelyi stressz miatt. Érdemes ugyanakkor a kiégés prevenciójára össztársadalmi szinten is áldozni – egyes becslések szerint ugyanis minden befektetett dollár ötszörös megtérüléssel jár.
A kiégés hatásainak mérséklésére akár az intézmények, akár munkacsoportok szintjén is lehetőség nyílik.
Egy 2023-as finn tanulmány állítása szerint a pedagógusok elkötelezettsége és az önmaguk hatékonyságába vetett hite jelentősen csökkenti a kiégés kockázatát, a tanárok jóllétére ugyanakkor a szakmai és szakmaközi együttműködések is jó hatással vannak.
Pedagógusoknak kifejlesztett kártyacsomag
A tartalmas szakmai beszélgetéseket támogatja a Matehetsz tehetségsegítő ernyőszervezet által pedagógusok számára kifejlesztett kártyacsomag is. Az óvodapedagógusokat, tanítókat és tanárokat célzó beszélgetőkártyák segítik a kollégák közti interakciót, az önreflexiót, ugyanakkor a problémafeltáráson és a tapasztalatok megosztásán keresztül a munkatársak közötti kohézió erősítésére is lehetőséget adnak.
EZ IS ÉRDEKELHET: A pedagógusoknak folyamatosan foglalkozniuk kell a hivatásszemélyiségükkel, hiszen a saját személyiségük a munkaeszközük.
„A pedagóguskártyák jól működnek akár egyéni, akár csoportmunkában, ám ha többen használják a kártyákat, akkor egy képzett csoportvezető bevonása mindenképpen javasolt. Az irányított beszélgetések lehetővé teszik, hogy a pedagógusok jobban rálássanak saját előítéleteikre, érzelmi beállítódásaikra, szembenézzenek a megterhelő élményeikkel, valamint a saját lelki szükségleteiket is tudatosítsák. A pedagógusok közötti csoportmunka a személyközi viszonyok magasabb szintre emelésével az egész intézményi kultúrát javíthatja, ezáltal védőhatást gyakorolhat a túlterheléssel, kiégéssel szemben” – magyarázza Páskuné Dr. Kiss Judit pszichológus, a Debreceni Egyetem docense.
Több ezer órányi pedagógusképzés tapasztalataira alapozva a szakember úgy véli: a 177 lapból álló, négy témakör (teendők a gyermekekkel/tanulókkal, részvétel a szakmai közösségben, kapcsolat a szülőkkel, saját szakmai szerepfelfogás) köré szerveződő kártyacsomagok szinte bármilyen fejlesztő- vagy tréningprogram részévé tehetők, és azokból alkalmanként tetszés szerint kiválaszthatók a csoporthoz leginkább illő és az aktuális célnak megfelelő kártyák.
„Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a pedagógusoknak lehetőségük legyen a személyes tapasztalatcserére, a szakmai önreflexióra, ugyanakkor lehetőséget kapjanak a munkatársi együttműködések megerősítésére. A közösen eltöltött minőségi idő és a jó szakmai beszélgetések nemcsak a pedagógusok személyes megerősítését szolgálják, de a közös oktató-nevelő munka minőségére is pozitív hatással vannak” – mondja Bajor Péter, a pedagóguskártyák játékfejlesztője, a Matehetsz ügyvezető elnöke.
Fotó: 123RF