Minden tanárnak ilyennek kéne lennie, minimum
Szupertanár felhívásunkra jelöltjeiből válogattunk, és öt olyan pályázót mutatunk be, akik csak hajszállal maradtak le a döntőbe jutásról.
Augusztus elején felhívást tettünk közzé, melyben az ország legkreatívabban dolgozó tanárát kerestük. Szupertanár pályázatunkban - sajnos - csak három döntős, és egy nyertes lehet. Viszont sokkal többen jelentkeztek nálunk, akik nyilvános elismerést érdemelnek. Most a zsűri értékelésealapján olyan pályázatokból szemezgettünk, akik mind megérdemelnék, hogy sokkal nagyobb figyelem övezze azt a munkát, amit végeznek, mert példát mutatnak arról, hogyan lehet jól tanítani.
Jöjjön tehát öt olyan pályázó, akik csak hajszállal maradtak le a döntőbe jutásról. A zsűriről, és arról, hogy kiből lesz szupertanár, ebben a cikkben írtunk. A zsűri vélemények mögötti monogramok megfejtése: N.A.=Niedermüller Anna, Zs.L.R. Zsiros László Róbert, ZS: Zsófi, a diák zsűritagunk.
Mészáros Zsuzska - designpedagógia
Nagyon nehéz dolga van annak, aki megpróbálná egy-két mondatban összefoglalni, mitől kreatív tanár Mészáros Zsuzska. Designpedagógia című oldalán nagyon könnyű akár órákra is elveszni. Ő így ír magáról:
"Mészáros Zsuzska vagyok, építész tervező és rajztanár a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnáziumban. Célom ezzel a bloggal, hogy olyan gyakorlati segédletet hozzak létre, ami használható iskolai keretek között is, nem csak délutáni foglalkozásokon. A Fazekasban 45 perces órakeretben, 12 évfolyamon tanítok, a legjobban sikerült feladataimat szívesen ajánlom a kedves kollégáknak.
A térkultúra program célja, hogy a fiatalok olyan felnőttekké váljanak, akiknek kialakult, határozott stílusuk van, és nem csak sodródnak a trendekkel. Fontos, hogy ismerjék az építészet és a design nyelvét. (...) Hiszen mindnyájan házakban élünk, tárgyak vesznek körül, magunk állítjuk össze a ruhatárunkat, rendeljük meg névjegykártyánkat, weblapunkat, ha jól megy, akkor házunkat, üzletünket, irodánkat. Vizuális műveltségünk hosszútávon hatással lesz a környezetünkre. Feladatbankomban építészeti, design, képzőművészeti, művészettörténeti és rajztechnikai jellegű feladatokat egyaránt találhatnak."
A zsűri pedig ezt írta:
"Mészáros Zsuzska pályázatában a téri kultúra fejlesztéséről folytatott projektjét mutatja be, ami azért is ragadott meg nagyon, mert az élhető környezet kialakítása, a designkultúra és az igényes lakberendezés fejlesztendő terület az iskolai életben. Az iskolák megjelenése legtöbbször a legkevésbé sem reflektál az ott dolgozók (gyerekek, tanárok) vizuális igényeire. Pedig a megfelelő környezet a komfortos tanulásnak és igényesség kialakításának elsődleges feltétele. Mindezt jó eszközökkel, módszerekkel digitális technikával, a gyerekek bevonásával fejleszti. - N.A."
"Persze, könnyű helyzetben van az a tanár, akinek csak annyi a feladata, hogy alkosson a diákokkal! Még jó, hogy jobban élvezi a gyerek a nápolyiból építkezést, mint a szódolgozatot! De Mészáros Zsuzska pályázata sokkal többet sejtet: közösséget formál, együttműködésre és (kritikus) gondolkodásra serkent. Térkommandósainak látszólag mindegy, hogy logikai vagy geometriai problémákat kell megoldaniuk vagy új anyagokkal és szerszámok használatával kell megbirkózniuk: komplex választ adnak egy összetett világ kihívásaira. Arról nem is beszélve, hogy a designped.comoldalon keresztül a módszerek mindenki számára elérhetőek. Zs.L.R."
Medvegy János
Angolt és történelmet tanít, és egyike volt annak a kevés pályázónak, aki videóval, és nem írásos anyaggal jelentkezett a Szupertanár megmérettetésre. Ez pedig meg is mutatja, miben kreatív: a technológia, és a diákok számára érdekes, természetes csatornák bekapcsolásában, ehhez egyébként ezen az oldalon ad tanárok és diákok számára is hasznos tippeket. Egy piros tollal kijavított röpdolgozat is visszajelzés, de ha ugyanarról inkább egy rövid videót kapunk ahol megnézhetjük, meghallgathatjuk, mit rontottunk el, többet tanulhatunk belőle.
Unalmas fogalmazások helyett képregények, történelmi események és összefüggések beágyazása interaktív történetekbe, ahol csak akkor jutunk tovább, ha a megfelelő döntést hozzuk - könnyű belátni, miért élvezetesebb módszer ez, mint a hagyományos. Ráadásul Medvegy János arra is figyel, hogy diákjai megtanuljanak önálló videós tartalmakat létrehozni, sőt, történelemből saját portfóliót állítanak össze ezekből, így, mire az érettségiig jutnak, saját, videós könyvtáruk lesz a megtanulandó tételekből.