Iskola

Mi kell a sikeres iskolakezdéshez? Pszichológus tanácsai!

Az óvodából az iskolába lépés fontos fordulópont a családok életében. Miként segíthetjük szülőként a gyerekek sikeres iskolakezdését, a tanév első napjait, heteit?

A mai gyerekek számára az otthontól való távolmaradás és a szülőktől való elválás általában nem jelent problémát. – A legtöbb gyermek járt már óvodába, amit megszokott, jól ismeri annak szabályait. Ennek ellenére az első osztályba lépés sok kisgyerek számára jelent kihívást: szokatlannak találják a hatalmas épületet, nagy bizonytalansággal tölti el őket, hogy majd kik lesznek az osztálytársaik, mi fog történni velük az iskolában – mondja Gerhard Büttner professzor, a frankfurti Goethe Egyetem Pszichológiai Intézetének Neveléspszichológiai Tanszékének munkatársa.

Érzelmi támogatás és sok beszélgetés a gyerekkel

– Fontos, hogy iskolakezdéskor érzelmileg támogassuk a gyermeket, különösen eleinte, amíg meg nem szokja az új helyzetet,magyarázzuk el számára, milyen fontos lépés ez – mondja a pszichológus. Az első napon mindenképpen kísérjük el a gyermeket az iskolába, várjuk is őt az iskolakapuban a tanítás végén. Az angol-szász országokban divatos, rokoni-baráti vendégséggel egybekötött beiskolázási bulit tanácsos kerülni a szakértő szerint: „Ez túlságosan elvonhatja a figyelmet a lényegről”.

A legtöbb gyerek szívesen jár iskolába, és egészen a harmadik osztályig nagyon lelkes és motivált.

 – A tanulás ebben az időszakban nagy örömet okoz számukra, és a gyerekek többsége úgy tekint az iskolába járásra, mint valami nagyon kivételes dologra – magyarázza a professzor. Ha azonban az iskolaérett gyermeknek nehézséget okoz a a tanulói környezetbe történő beilleszkedés, és vágyik az óvoda játékos és önfeledt hétköznapjaira, a szülőknek kell elmagyarázniuk, hogy mennyire fontos a tanulás az életünkben, és ami azt illeti, az iskolalába járást sem lehet elkerülni.

Különösen a visszahúzódó, bizonytalan, félénk gyerekek esetén fontos, hogy ne csak kísérjük a gyereket az otthontól az iskoláig és vissza, hanem a közelében legyünk délutánonként, hogy elérhetők legyünk számára az iskola után is. Legyen vele olyan szülő, nagyszülő, aki mellett biztonságban érezheti magát, hogy ne érezze magát egyedül. Alakítsuk úgy a kezdeti időszakot, hogy ne legyen benne túl sok újdonság, mert az óvodából az iskolába történő átmeneti időszakot éppen elegendő a gyereknek feldolgoznia. – A túl sok új dolog sem tesz jót a sikeres kezdetnek. Ellenben figyeljünk arra, hogy az új élményeit megoszthassa másokkal

   A szülők támogassák a gyermeküket abban, hogy áthívhassa játszani a kis barátait

– tanácsolja a pszichológus.

Nem mindegy, hogyan beszélünk a tanító néniről

Az otthoni légkör, a szülők szerető, gondos támogatása mellett fontos, hogy a gyerek a tanítóira is elfogadóan és tisztelettel tekintsen. Semmiképpen sem tesz jót az iskolai beilleszkedésnek, ha a gyerek előtt kritizáljuk a tanító nénit. – A szülők a problémákat először egymással kell megvitatniuk, majd ezután érdemes a pedagógushoz fordulniuk, akivel közösen fogják a problémákat megoldani – magyarázza a szakértő. Azzal, hogy a tanító nénit a gyerek előtt kritizáljuk, szidjuk nem fog változni a helyzet, csak azt érjük el vele, hogy a gyerek bizalma fog megrendülni a tanítójában.

Ne akarjuk a gyerek helyett elvégezni a házi feladatot

Büttner szerint a szülőknek a házi feladatokkal kapcsolatban is háttérben kell maradniuk:

   A tudományos eredmények azt mutatják, hogy nem jó, ha a szülők túlságosan is beleavatkoznak a házi feladatokba”.

Ha egy felnőtt mindig a gyerek mellett ül házi feladat készítés közben, akkor megakadályozza a gyermek próbálkozását, az önállóságra való törekvését. – Hagyni kell időt arra is, hogy a gyermek egyedül végezze a feladatait, ugyanakkor a közelben kell lenni, ha bármilyen kérdése adódik – mondja a pszichológus. Amikor a gyerek végzett, akkor érdemes a házi feladatot közösen leellenőrizni, és ezt a gyakorlatot egészen addig követni, amíg a szülők meg nem bizonyosodnak a gyermek önállósága és megbízhatósága felől. A gyermek későbbi iskolai pályafutása szempontjából fontos, hogy önállóan tudjon tanulni. Felső tagozattól, legkésőbb középiskolától kezdődően majd egyre kevesebb rálátásuk lesz a szülőknek a tananyagra, és sokat fog jelenteni, ha a gyerek rutint szerez az önálló tanulásban.

Fotó: 123RF
– via –

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás