Iskola

Mérföldkőhöz érkeztünk: már működik az első tanár nélküli osztályterem!

Nem sci-fi, ez már a  valóság: elkezdett működni az első tanár nélküli osztályterem, amiről a szakértői vélemények máris megoszlanak. A beágyazott videón jól látszik, ahogy a diákok fejhalgatóval a fejükön egyfajta virtuális valóságban, önállóan, tanári jelenlét nélkül készülnek fel az előttük álló érettségire. Vajon ez az innováció megrengeti a személyes tanítás szükségességéről szóló, régóta fennálló nézeteinket? (Nyitókép csak illusztráció, forrás: 123RF)

Nemrég még az AI működésére csodálkoztunk rá, ma pedig már ott tartunk, hogy a mesterséges intelligencia képes egyes területeken helyettesíteni a pedagógusok munkáját. Még 2012-ben a neves futurista, Thomas Frey így nyilatkozott a tanár nélküli osztályteremről: „A tanár nélküli oktatás új határa már a küszöbünkön áll, és már csak a látnok hiányzik, aki átveszi az irányítást”. Frey úr elképzelés úgy tűnik, mostanra valósággá vált.

Az Egyesült Királyság első tanár nélküli osztálytermét a londoni David Game College indította el, ami jelentős mérföldkövet jelent a mesterséges intelligencia által vezérelt oktatásban. Az AI-alapú programok személyre szabott tanulási élményeket kínálnak, de továbbra is az emberi oktatókra támaszkodnak. A nyilatkozó szakértők a hír kirobbanása kapcsán úgy vélik: fontos lesz egyensúlyt teremteni az AI hatékonysága és az érzelmi intelligencia között, amelyet csak az emberi tanárok tudnak biztosítani. Tény, hogy miközben az AI javítja az oktatás színvonalát, sikere a technológia és az emberi felügyelet közötti együttműködéstől fog függni a jövőben.

Személyre szabott tanulás MI oktatókkal

A Sabrewing nevű program lehetővé teszi a diákok számára, hogy saját tempójukban haladjanak az egyéni tanmenetükben. Ennek a személyre szabott élménynek a megkönnyítése érdekében:

a program mesterséges intelligenciát használ, amely folyamatosan értékeli, hogy a tanuló mennyire sajátítja el az adott témát. Az összegyűjtött adatok alapján pedig a Sabrewing kiemeli azokat a területeket, amelyeket a diáknak még gyakorolnia kell, és virtuális oktatóként további lehetőségeket kínál, kérdésekre válaszol és fogalmakat magyaráz el a jobb megértés érdekében.

A diákok tanulását a tanárok továbbra is segítik, pontosabban a tanulókat tanulási coach-ként támogatják az önálló tanulóvá válásban.

Mennyibe kerül a Sabrewing?

Ez az AI-alapú adaptív tanulási program 27 ezer fontba, átszámítva 13 millió forintba kerül a tanévenként és diákonként. A tanulók várhatóan egy év alatt legalább öt tantárgyat fognak elvégezni, amiből 2025 nyarán vizsgáznak. A szakértők között természetesen megoszlanak a vélemények. Keith Houghton oktatáspszichológus például optimista véleményének adott hangot: a szakember bár nem ajánlaná a teljesen tanár nélküli osztálytermeket, lát néhány pozitívumot is.

    „Egy olyan rendszer, mint a Sabrewing, elősegítheti a nagyobb önállóságot, különösen a középiskolások esetében, ahol az önállóságot gyakran korlátozzák a behaviorista megközelítések, amelyeket ma sok iskola alkalmaz. Az önállóság elősegítésével arra ösztönözhetné a diákokat, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak a tanulásukért.”

SNI-s gyerekeknél nem biztos, hogy jól működne

Houghton emellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a függetlenségre és önrendelkezésre épülő oktatási megközelítés nem biztos, hogy működik az ADHD-s vagy más figyelemzavarral küzdők esetében, hiszen ezek a diákok emberi útmutatásra szorulnak a tanulásuk során. Houghton más speciális példát is felmutatott, szerinte a traumát átélt gyermekek nehezen tudnak koncentrálni és biztonságban érezni magukat olyan tanulási környezetben, ahol nincsenek jelen megbízható felnőttek. Természetesen nem csak az SNI-s diákok az egyetlenek, akiknek hasznára válik az emberi interakció az oktatási környezetben. S

Számos tanulmány kiemeli a tanárok és a mesterséges intelligencia közötti együttműködés fontosságát az optimális tanulási eredmények elérésében a diákok teljes spektrumában.

Egy tanulmány azt sugallja, hogy a mesterséges intelligencia személyre szabott tanulása akkor működik a legjobban, ha emberi tanárokkal kombináljuk, akik érzelmi intelligenciát, kreativitást és szociális interakciót visznek bele a tanulási folyamatokba.
Hasonlóképpen, egy másik tanulmány is hangsúlyozza a tanárok szerepét: ahhoz, hogy az MI-alapú oktatás árnyaltabb, emberközpontúbb lehessen, a tanár érzelmi támogatása a motivációja, kritikai gondolkodás elősegítése elengedhetetlen.
Ezek után pedig csak az idő fogja megmutatni, hogy a Sabrewing elég messzire megy-e ezeknek a kérdéseknek a kezelésében.

Videó: az iskola bemutatja az Egyesült Királyság első mesterséges intelligenciát használó „tanár nélküli” osztálytermét

Forrás: a technopedia.com cikke és SkyNews videója nyomán

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás