Mennyire avatkozzon bele a szülő a házi feladat elkészítésébe?
A szakértők véleménye megoszlik abban az alapvető kérdésben, hogy a szülőnek mennyire kell segítenie a gyereket a házi feladatainak elvégézésében. Saját gyerekét, habitusát, szokásait, motiválhatóságát mindenki maga ismeri, ezért egyértelmű válasz nincs. Ráadásul más a helyzet a kisiskolásoknál, és más a nagyobbaknál, a fiú-lány különbségekről nem is szólva. Az alábbi szempontokat azonban érdemes fontolóra vennünk.
A házi feladatnak az lenne az alapvető célja, hogy a gyermek megszilárdítja, begyakorolja az iskolában tanultakat. Ideális esetben ezt a gyerekek örömmel, maguktól teszik: a tanulást megszervezik maguknak, maguk osztják be az idejüket, választják meg a tanulási technikájukat. De, mint tudjuk, ez nem mindig ilyen egyszerű. A szülőnek sokszor bele kell avatkoznia az otthoni tanulás folyamatába. Arra viszont mindenképpen ügyelni kell, hogy:
ha anya vagy apa állandóan besegít a házi feladatokba, akkor az kevésbé fogja ösztönözni a gyerekeket az önállóságára és a felelősségvállalásra.
Függetlenül attól, hogy a szakértők a szülői házi segítségnyújtás mellett vagy ellen érvelnek, szinte mindannyian egyetértenek abban: a gyerekeknek szükségük van a szülők érzelmi támogatására a tanulás során. A szülőknek ezért azzal kell kezdeniük, hogy olyan környezetet teremtenek, amelyben a nyugodt és elmélyült tanulás lehetséges. Amit azonban a szülőknek soha nem szabadna tenniük: megírni a gyerek helyett a házi feladatot. A pedagógusok ugyanis nem arra kíváncsiak, hogy milyen okos a szülő, hanem hogy a gyerek mennyire értette meg az órán tanultakat.
Attól még nem dől össze a világ, ha a szülő egy kis segítséget nyújt az ismétlésben, vagy a munkafüzet feladatainak értelmezésében. És nem is azzal van a gond, amikor a szülő egy-egy elakadásnál finoman megpróbálja rávezetni a gyereket a megoldásra. Az is rendben van, ha kikérdezi az új szavakat, az évszámokat, témazáró esetén felhívja a gyerek figyelmét a lényegre, átbeszéli vele a főbb összefüggéseket, az ismeretlen fogalmakat. De annak igenis a gyerek issza meg a levét, ha a házi feladatot rendszeresen a szülő írja meg a gyerek helyett.
Ezek a leggyakoribb szülői hibák
Azok a szülők, akik állandóan és intenzíven beleavatkoznak a gyerek otthoni tanulásába, sok mindent elronthatnak. Előfordulhat, hogy másképp magyarázzák el az anyagot, mint a tanár, ami zavart okozhat a gyerekben. Sok felnőttből hiányzik a türelem is, ami szülő-gyereket konfliktust szül. Ha ráadásul a szülő túlságosan magas követelményt támaszt, folyamatosan kritizál a dicséret helyett, akkor a kudarc szinte garantált. Az a gyermek, akit sokat kritizálnak és keveset dicsérnek, hamar elveszíti a motivációját. Ennél csak az a rosszabb, ha még össze is hasonlítgatják más gyerekekkel, testvérrel akik talán gyorsabban, ügyesebben tanulnak.
Nem szabad presszionálni a gyereket. Felesleges mellette szoborként ülnünk, a feje felett köröznünk. Elegendő, ha közel maradunk hozzá annyira, hogy a kérdéseire válaszolni tudjunk. De ne előzzük meg őt a megfejtésben, a válaszokban! Sok tanulásszakértő azt is tanácsolja, hogy még a hibákat se javítsuk ki, hiszen a tanárnak a házi feladat mégis csak egy fontos tükör.
Ha a szülők rájönnek, hogy gyermekük egyáltalán nem boldogul valamelyik tantárggyal, érdemes a korrepetálást fontolóra venni. A túl sok segítség a házi feladatoknál nemcsak a szülő-gyermek kapcsolatot terheli meg hosszú távon, hanem a gyermek kudarctól való félelmét is táplálja. Gyorsan kialakul bennük az érzés: "Segítség nélkül nem tudom megoldani". Ha a szülő mindig maga végzi el a gyerek helyett a feladatokat, a gyereknek annyit üzen: "Én jobban tudom, mint te".
Tippek szülőknek házi feladatokhoz
1# A gyermekektől mindig el kell várni, hogy önállóan próbálkozzanak.
2# A szülőknek soha nem szabad elfelejteniük, hogy a leckeírás nem az ő dolguk, hanem a gyerekeké. A házi feladat ezért elsősorban a gyerekek felelőssége. Bár a szülőknek olyan légkört kell teremteniük, amely elősegíti a tanulást, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy állandó szülői segítséget kell nyújtaniuk a házi feladat elkészítésében.
3# Ha a gyerek sok gondolkodás után sem értette meg a feladatot, vagy nem jut eszébe semmi, akkor gyanakodni kell, hogy más gond is állhat a nehéz tanulás hátterében, aminek rengeteg oka lehet. Erről érdemes szakemberrel konzultálni, mert a tanulási nehézségek általában nem oldódnak meg maguktól.
4# Nem az a szülők feladata, hogy gondolkodás nélkül segítsenek, hanem az, hogy megteremtsék a házi feladat kereteit. A cél mindig az kell, hogy legyen, hogy a gyerekek egy bizonyos időt csak a házi feladatokkal töltsenek.
5# Bevált módszerek pedagógustól, amivel hatékonyan segíthetünk a gyerek házi feladatainál!
Fotók a cikkben: 123RF