Matematikatanár: "A 2024-es felvételi legnagyobb újdonsága a módusz és a háromszög alapú hasáb térfogatának számítása volt"
Pánczél Róbert középiskolai matematika-fizika tanárt kérdeztük a 2024-es matematikai felvételiről, arról mennyiben volt szokványos vagy váratlan az előző évek feladatsoraihoz képest.
A központi középfokú felvételi vizsgát január 20-án 10 órától írták a 9. évfolyamra, a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokba, illetve az Arany János Tehetséggondozó Programba jelentkező diákok. A tanulók szombaton 537 helyszínen több mint 72 ezren vizsgáztak magyar nyelvből és matematikából.
EZ IS ÉRDEKELHET: Mutatjuk a 2024-es nyolcadikos matek feladatok megoldásait
Pánczél Róbertet, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnázium matematika-fizika szakos középiskolai tanárát, a matematika munkaközösség vezetőjét, a REMx és a JatekMatek tanulástámogatási felületek kitalálóját és fejlesztőjét a matematikai felvételire való felkészülésről, és a 2024-es matematika felvételi sajátosságairól és nehézségeiről kérdeztük.
Felvételi feladatok az előző években
Pánczél Tanár úr kérdésünkre a korábbi évek felvételeiről általánosságában elmondta: a hatodik osztályosoknak szánt matematika felvételi feladatsorai a korábbi években kevésbé voltak kiismerhetőek, mint a nyolcadikosoké. – A nyolcadikosok feladatlapjában évről évre csupán 2-3 olyan feladat (6., 7. és 8.) szerepelt, amelynek típusát és témakörét nem lehetett előre tudni. Ugyanezek száma a hatodikosoknál 5-6 volt. – A feladattípusok, bár jól lefedték az általános iskolás tananyagot, mégis sajnos eléggé fantáziátlanok voltak – véli Pánczél Róbert az előző évek feladatsoraitól. – A dolgozatok legnagyobb nehézsége általában abban áll, hogy csupán 45 perc áll rendelkezésre, így inkább a gyerekek stressztűrő képességét mérhetjük, a matematika tudásuk helyett - teszi hozzá.
"Nem mindenki engedheti meg a felkészítő kurzusokat"
Minden évben az első félév lelkileg megerőltető időszaknak számít a felvételizők számára. Sőt, a felkészülés sok esetben már a felvételi évét megelőző nyár elején elkezdődik. Online és jelenléti kurzusok, előre felvett videósorozatok és a szülők által kinyomtatott több-hektárnyi feladatlap megoldása kíséri végig a felkészülést. – Mindezek intenzitása mellett - ha nem is jelentéktelen, de - eltörpül az iskolák erőfeszítése a feladatlapok begyakorlására. Ezzel sajnos komoly tényezőként megjelenik a gyermekek szociális körülményeinek különbsége. Nem mindenki fér hozzá és engedheti meg magának a napköziket, felkészítő kurzusokat és a többi fejlesztő lehetőséget – mondja Pánczél Tanár úr.
Páczél Tanár úrék az általános iskolásoknak tartanak kurzusokat, ahol kiderül:
sok esetben még azzal a tananyaggal sem végeznek a diákok, amely a felvételi feladatok alapját képezi.
– A felvételi feladatlapok tömeges megoldása, a feladattípusok átismétlése és gyakorlása nagy ráadás kapacitást igényelne az iskolák matematika-tanárainak részéről. Ezzel a hozzám eljutó visszajelzések szerint nem rendelkezik az iskolák többsége – mondja.
2024-es nyolcadikos matematikai felvételi
Pánczél Tanár úr kérésünkre röviden elemezte, melyik feladat kapcsán mi okozhatta a meglepetést vagy a nehézséget a gyerekek számára.
1-5. feladatok
– Az első négy feladat teljesen szokásos, a korábbi évek feladatsoraiban tapasztaltakhoz hasonló volt, a “módusz” statisztikai fogalomtól eltekintve. A koordinátageometria (5.) a geometrián belül legkevésbé kedvelt és ismert témakör a diákok körében. A feladaton belüli kérdések egyszerűek voltak, ha valaki vette a bátorságot és felrajzolta. A szokásos “háromszöges” síkgeometria feladat az 5. helyről a 7. feladatba érkezett, reméljük, ez keveseket billentett ki. Ettől eltekintve csak a szokásos kérdéseket hozta.
6-10. feladatok
– A 6. feladatban jó, ha a végeredményt két egész szám hányadosaként (közönséges törtként) merte ábrázolni a szenvedő diák. A kért arány kiszámításának útja nagyon el is bonyolítható.
– A 8. oldali teszt nagyrészt könnyen megválaszolható feladatokból állt. A 8d részben kérdezett háromszög-egyenlőtlenség szerintem sokaknak túl mély kérdés lehetett.
– A 10. feladat nagyon egyszerű volt, egyenlet felírása nélkül is könnyen ki lehetett következtetni a végeredményt. Jól járt, aki nem sorrendben oldotta meg a feladatokat, hanem azokat szemezgette ki, amelyek gyorsan és könnyen mentek.
EZ IS ÉRDEKELHET: Mutatjuk a 2024-es nyolcadikos matek feladatok megoldásait
2024-es hatodikos matematikai felvételi
Egy mondat erejéig a hatodikosok matematikai feladatsorára is kitértünk.
– A szokásos feladatokon (1 algebra, 3 mértékegységek, 6 kombinatorika, 8 térgeometria) felül a 10. (sorozatokkal) feladat zavaró megfogalmazása és az 5. feladat időigénye könnyen elronthatta a felvételizők jókedvét – mondta a matematikatanár.
"Ennek a mérésnek más a feladata"
– A nyolcadikosok feladatsorában a legnagyobb újdonság a fent említett módusz fogalmának említésén túl a 9. feladatban felbukkanó háromszög alapú hasáb térfogatának számítása volt. Azonban ezt is meg lehetett oldani darabolással – magyarázza Pánczél Tanár úr.
A szerzett pontszám várható értéke 25 kell, hogy legyen, mivel a mezőny széthúzása így a legkönnyebb. Ez a feltétel szerintem idén is teljesülni fog. A nagy néphiedelem szerint 40 pont felett kell szerezni egy jól felkészült diáknak, ahogy az évközi dolgozatok során megszokhattuk. Ennek a mérésnek azonban más a feladata, az elért pontszámok átlaga évek óta stabilan 25 körüli
– hangsúlyozza.
Mi a sikeres felvételi titka?
Nem hagyhattuk ki a kérdést, hogy megkérdezzük Pánczél Tanár úrtól a mostani hetedikesek számára, szerinte mi a sikeres felvételi titka. Meglepő választ kaptunk. – A matematika felvételi nagy arányban a szociális körülményeket méri - tehát először is jó körülmények közé kell születni. Másodszor a stressztűrő képességet kell megedzeni sporttal, zenével és más, a matematikával nehezen összefüggésbe hozható módszerrel. Egyik legjobb ilyen módszer a családi társasjátékozás, mert ezáltal a stressz nem blokkolja, hanem stimmulálja a gyerek teljesítményét. Nagyban növeli a feladatmegoldás sebességét és alaposságát, ha a felvételiző sokat olvas. Az olvasott szöveg értése (gyorsaság és alaposság) és az íráskészség (gyorsaság, szabatosság, stb.) erős stimuláló hatású a matematika dolgozatok esetén is.
Szakértő a cikkben: Pánczél Róbert középiskolai matematika-fizika tanár, a REMx és a JatekMatek tanulástámogatási felületek kitalálója és fejlesztője.
Fotó: Getty Images