Iskola

Középiskolai felvételi: Hogyan készüljön a gyerek, hogy siker legyen a matek központi felvételi?

A középiskolai felvételi a legtöbb gyermek életében az első komoly tudáspróba. Matekból sok szokatlan kérdésre kell pontosan válaszolni rövid idő alatt, ami ijesztő lehet a gyerekek és szülők számára egyaránt. Pláne azoknak, akiknek komolyabb hiányosságai vannak. A jó hír az, hogy a hiányosságok is gyorsan pótolhatók és a gondolkodási képességek is jól fejleszthetők.
Baloghné Békési Beáta matematika tanár írása, aki az egyik legnépszerűbb online felkészítő platform, a Matek Oázis szakértője.

Hogyan érdemes készülni a nagy megmérettetésre?

A feladatok néhány témakör köré csoportosíthatók. Egy 8. osztályosnak tisztában kell lenni a törtes műveletektől elkezdve a mértékegységeken át a százalékszámítás, arányosság, szövegesek csínjával bínjával, síkidomok és hasábok tulajdonságaival, az összeszámlálási feladatokkal, és még körülbelül hat témakör ismereteivel. Ezen az oldalon ezeket a témaköröket összegyűjtöttük.
Ha ezek mind szépen sorban felépülnek a gyerek gondolkodásában, akkor először az egyik feladat-típus fog jól menni neki, aztán a második, majd a harmadik…, és így tovább. A végére már magabiztos tudása lesz minden feladattípusból.

Érdemes tehát témakörönként haladni.

A felvételi feladatsorok megoldása jó gyakorlási lehetőség, de nem elég a hiányzó tudás felépítésére.
Amikor úgy készülnek a gyerekek, hogy felvételi feladatsorokat próbálnak megoldani sorban egymás után, akkor a feladattípusok között ugrálva kevés a lehetőség a megalapozott tudás felépítésére. Egyedül azoknak alkalmas ez a módszer, akiknek csak a számolásokat kell begyakorolni.

Akiknek van mit pótolni, és azoknál, akiknek idegen a feladatok egy része, ott a hiányzó tudást fel kell építeni, kevés csak egy-egy példát csipegetni belőle.

Megérteni és önállóan megoldani – nem ugyanaz

Figyeljünk rá, hogy az önálló feladatmegoldásig kell eljutni, nem elég a megértés!
Ha egy gyerek úgy készül, hogy csak megnézi a megoldások levezetését, az kevés. Egy jó magyarázattal könnyű ugyan megérteni a feladat megoldását, de ettől még nem fogja tudni  önállóan megoldani a példát. Több ilyen megoldás megnézése után könnyen kialakulhat az a tévhit a gyerekben, hogy „minden rendben, értem – tehát tudom!” De sajnos nem, és keserű csalódásokban lehet része az ilyen diákoknak a vizsgán.

Számolni is tudni kell

Mivel számológépet nem lehet használni, ugyanakkor csak a jó végeredményekért jár a pont (ritkán adnak részpontokat), rendkívül fontos a pontos számolás! Szerencsére ezt a készséget gyakorlással remekül lehet fejleszteni.

Összefoglalva: fontos az egyéni fejlesztés, ahol a gyereknek lehetősége van a hiányosságainak a pótlására és az önálló gondolkodásra, önálló feladatmegoldásra is. Ma már oktatóprogramok is vannak, amik ebben segíteni tudnak. Ha a program vezeti és építi a gyermek gondolkodását, akkor rendkívül gyors fejlődést tesz lehetővé matekból. Bármilyen témakör hiányosságai gyorsan pótolhatók egy ilyen segédeszközzel. Néhány hét alatt is látványos fejlődést tud produkálni egy tinédzser, ha megfelelő segítséget kap. És a gyerekek  önbizalmát, a magabiztosságát is szépen  tudja építeni egy jó oktatóprogram.  

Mivel segíthet a szülő?

Biztatás és a bizalom a legjobb támogatás. „Meg fogod tudni csinálni, képes vagy rá! Igaz, energiát kell beletenni, tanulni kell, de meglátod, menni fog!” (Persze a megfelelő segítséget is jó, ha ehhez biztosítani tudja.)
Kell az a fajta megerősítés is, hogy „én akkor is szeretni foglak, bárhogyan sikerül!” És ne tegyünk túl nagy terhet a gyerekre, ne állítsuk be úgy, mintha az élete múlna ezen a feladatsoron! Még akkor sem, ha valóban nem mindegy, hogy milyen iskolában fogja folytatni a tanulást.

Tilos ilyeneket mondani, mint pl.: „Hát ezt sem tudod?!” vagy „De hiszen ez tegnap már ment, mi van veled?!” Az ilyen leszólások rombolják a gyerek önbizalmát, pedig arra nagy szüksége van, hogy neki merjen állni olyan feladatoknak is, amik elsőre ismeretlennek tűnnek.

Érdemes a felvételi után megünnepelni a gyermeket – függetlenül az eredményétől. Elismerésünket kifejezni az elvégzett munkáért, a sok gyakorlásért. Nagy dolog, mikor a gyerekek pár hónap alatt, intenzív munkával jóval magasabb szintre tudnak elérni matekból, ahogyan ezt a Matek Oázisban rendszeresen tapasztaljuk.

Fotó: 123RF

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás