Jó a gyerekeknek, ha nem használhatják a telefonjukat az iskolában? Oktatáskutatót kérdeztünk!
Emlékezzünk vissza, már maga a bejelentés is nagy port kavart arról, hogy a gyerekek nem használhatják a mobiltelefonjaikat az iskolában. Azóta eltelt jó pár hét, és azt látjuk, hogy akadozva, küszködve indult az új szabályozás. A pedagógusoknak gondot okozott megszervezni a telefonok beszedését és kiosztását, voltak akik arra panaszkodtak, hogy a telefonok nélkül nem tudnak kreatív feladatokat kiadni a gyerekeknek, a szülők pedig a gyerekekkel való nehezebb kapcsolattartás miatt aggódnak még mindig – eközben a diákok különféle trükkökkel próbálják kijátszani a telefonleadási kötelezettségüket.
Tény, hogy a túlzott telefonhasználat koncentrációzavart, addikciót, érzelmi zavarokat okozhat, és extrém esetekben az iskolai bullying melegágya lehet, ugyanakkor a telefont lehet értelmesen, a tanulást megtámogatva is használni. A téma tehát megosztó, amiről szülőknek, szakembereknek egyaránt megvan a maguk véleménye. Németh Szilvia oktatáskutatóval beszélgettünk arról, hogy van-e egyáltalán értelme az iskolai telefonmegvonásnak.
Fotó: HVG/Reviczky Zsolt
A központi tiltás nem megoldás
– A legutóbbi PISA felmérés meglepő eredményre jutott, amikor azt vizsgálta, hogy a képernyőnézés mennyire befolyásolja a 15 éves tanulók figyelmét.
Az OECD PISA mérésben megkérdezett összes tanuló körülbelül 30%-a gondolta úgy, hogy a mobiltelefon eltereli a figyelmét a tanulásról, és 25%-uk válaszolta, hogy megzavarja a figyelmét, ha egy másik diáktársa mobilozik
– kezdi válaszát a szakember.
– Az okostelefon annyira a gyerek és a felnőttek életének a részévé vált, hogy nem a tiltás lenne a megfelelő módja az iskolai okostelefon-használatnak, hanem a társadalmi párbeszéd. Szlovákia, Finnország, Belgium, Franciaország és még sorolhatnánk az országokat – ezek mindegyike korlátozni kívánja a mobiltelefon-használatot, de a szabályozás kialakítása előtt kísérleteket folytatnak iskolákban. Kétszáz francia középiskolában például azt vizsgálják, hogyan lehet helyi hatáskörben az okoseszköz-használatot megoldani. Szlovákiában januártól életkor szerinti különbségekkel szabályozzák a mobilozást, Olaszországban az idei tanévtől tilos a mobiltelefont bevinni az óvodákba és alsó tagozatra, ahogy Finnországban is. Mivel Magyarországon meglehetősen nagyok a különbségek az iskolák között, a pedagógusok lennének jogosultak arra, hogy eldöntsék, az adott iskolában melyik megoldás lehet célravezető.
Tehát nem a központi tiltás, hanem a gyerekek érdekeit szem előtt tartó házirend módosítása, illetve a szülőkkel folytatott párbeszéd lenne az, ami minden esetben segít
– hangsúlyozza.
A szülői hozzáállás szintén számít
Az iskolai telefonhasználati szokások kialakítása nem az iskolában kezdődik. Már a gyerekek iskolaérettségét is nagyban befolyásolja, hogy a szülők hogyan kezelik a telefon- vagy tablethasználatot otthon, és az sem mindegy, hogy mennyit beszélgetnek velük. Ha egy gyerek – akár otthon, akár az iskolában – túlzásba viszi a digitális eszközhasználatot, akkor nem csupán a valódi élményektől, kapcsolatoktól fosztja meg saját magát, hanem túlingerli az idegrendszerét, ami alváshiányhoz, hangulatingadozáshoz, fokozott ingerkereséshez, a tanulás teljesítményének romlásához vezethet.
Kutatási eredmények rávilágítanak arra, hogy ha a diákok 1 óránál kevesebbet használnak mobiltelefont tanulási céllal, akkor az pozitívan befolyásolja a teljesítményüket, míg ha 1 óránál többet, akkor negatívan
– mondja Németh Szilvia. – Fontos tehát, hogy a szabadidős célra használt mobilozás, azaz az otthoni, 1 óránál tovább tartó telefonhasználat egyértelműen és mérhetően rontja a matematikai teljesítményt. A szülők és pedagógusok példamutatása lenne az, ami ebben megoldást jelentene. Nagy mértékben befolyásolná a diákok eszközhasználati szokásait, visszafogná a túlzott időráfordítást, ha a szülők, pedagógusok elmagyaráznák, hogyan kell észerűen használni a digitális eszközöket. Dr. Gyarmathy Éva pszichológus például 8 éves korig nem is engedné a gyerekeknek az okostelefonok, tablettek használatát – teszi hozzá.
Órán unatkozó tanuló
A törvényhozók célja az intézkedéssel részben az volt, hogy az órán a telefonját nyomkodó, unatkozó gyerek figyelmét visszaterelje a tanórára. Németh Szilvia erről a következő véleményt fogalmazza meg:
– Ha megkérdeznénk tanulókat, hogy mely órákon vonja el a figyelmüket a mobiltelefon, akkor nyilván nem azt a választ kapnánk, hogy amelyiken jól érezik magukat, amibe aktívan bevonja őket a tanár, ahol minőségi tanóra folyik. Tehát az unatkozás ellenszere nem a telefonmegvonás.
– A tanórai mobilhasználatra létezik OECD ajánlás, és aszerint nem eltiltani kell a diákokat a telefontól, hanem azt mondani, hogy kapcsolják ki a közösségi platformokat, főképpen az üzenetfogadás funkciót a tanítás teljes ideje alatt. Ha a diákok tudják azt, hogy offline állapotban vannak, ki vannak kapcsolva a közösségi térből, akkor sokkal inkább tudnak fókuszálni. Az otthoni mobilhasználat esetén szintén a minőségi idővel való ellensúlyozás lenne fontos, azt kellene betartani, hogy kisgyermekkorban egyáltalán ne adjuk a gyerek kezébe az okostelefont, nyolc éves kor után pedig korlátozott időre, szülői példamutatás mellett – tanácsolja.