Iskolai szorongás, figyelemzavar, idegrendszeri leterheltség? Mikor és kiknek ajánlott a neurofeedback tréning?
A gyermekek figyelemzavara mögött meglehetősen sok tényező állhat, amelyet az iskola sokszor nem képes kideríteni vagy hatékonyan kezelni. Ilyenkor jöhet szóba megoldásként a neurofeedback tréning.
– A neurofeedback tréning minden olyan esetben hatékony lehet, amikor a gyerek tapasztalt nehézségei mögött az idegrendszert is érintő eltérés áll. Ha már van egy módszer a kezünkben, amivel biztosan nem ártva, ám hathatósan, a probléma gyökerénél tudunk segíteni, mindenképpen javasolt kipróbálni – mondja Kisné Hullán Gabriella gyógypedagógus, neurofeedback tréner, akivel a 2024. november 9-én megvalósuló AUTIZMUS 360° Konferencia kapcsán beszélgettünk.
Rendkívül időszerű az Országos Bio-és Neurofeedback Független Egyesület (OBNE) gondozásában megrendezendő konferencia témája, hiszen napjainkban a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek aránya eléri a 30%-ot, ami önmagában megdöbbentő adat. Ezeknek a gyerekeknek nagy része a tanulás területén halmozottan hátrányos helyzetű, többen részképesség zavarral, illetve krónikus idegrendszeri problémában érintettek. Ugyanakkor jelentős azon gyerekek száma is, akik ugyan diagnózis nélkül, de magukon viselik az autizmus vagy az ADHD tüneteit, így ennek okán hiperaktívak, impulzívak. Magyarországon hozzávetőlegesen 20 ezer autista személy él, közülük körülbelül 4500 18 éven aluli. Láthatjuk tehát, hogy a statisztikák szerint a probléma megannyi családot érint, megannyi olyan családot, akik napi szinten bújják a különböző tudományos cikkeket, hallgatják a szakértők előadásait, keresik a megoldást annak érdekében, hogy segíteni tudjanak gyermeküknek a tanulásban, a közösséghez való alkalmazkodásban, szorongásaik leküzdésében.
Kisiskolások figyelmi, motivációs és magatartási problémákkal
A szülőknek és szakembereknek egyaránt szóló AUTIZMUS 360° Konferencia szervezői az idén az autista gyermekek fejlesztésére fókuszálnak, amely szakmai szempontból rendkívül komplex folyamat, szülői szempontból pedig sokszor kimerítő, megterhelő feladat, ezzel együtt a neurofeedback trénerek állítják, hogy
tudományos alapokon nyugvó módszerük sokat segíthet a fejlődés és a koncentráció fejlesztésében, sőt egyéb hétköznapi helyzetekben is.
A gyermekek figyelemzavara mögött meglehetősen sok tényező állhat, amelyet az iskola sokszor nem képes kideríteni vagy hatékonyan kezelni, ilyen ok lehet a sok közül, amikor az alsó tagozatos gyermekeknél figyelmi, motivációs vagy magatartási problémák mögött valójában az iskola által támasztott követelmények váltanak ki szétszórt magatartást az éretlenül az iskolába érkező gyerekből. Gondoljunk bele, ha egy átlagos képességű kisikolást ennyire leterhelnek az iskolai feladatok és követelmények, milyen idegrendszeri terhelést kap egy jó értelmi képességű autizmussal élő iskolás gyermek. Ilyenkor jöhet szóba például a neurofeedback tréning.
Hogyan működik a neurofeedback tréning?
Minden neurofeedback alapja egy pszicho-fiziológiai mérőeljárás, az EEG, amely az agy elektromos tevékenységét méri. A tapasztalt tréner egyéni beállításokat alkalmazva a gyermeket egy korának megfelelő animáció vagy mesefilm elé ülteti. Amíg a gyerek a mesét nézi, a tréner vizuális és auditoros visszajelzéseket kap a kisgyermek aktuális agyhullámairól, amit további beállításokkal terel a kívánt értéktartományba.
A neurofeedback tréningnek több fajtája létezik, mindegyik ágazat az agyi plaszticitás használja ki, miszerint az agy képes strukturálisan és funkcionálisan átrendeződni.
Mivel a gyermek agya még képlékenyebb és befogadóbb a változásra, hatékonyabban reagálhatnak a kezelésekre, mint a felnőttek.
– Tény, hogy jellemzően továbbra is szülők kérnek segítséget a gyermekük számára valamilyen nehézség miatt, de legnagyobb örömünkre egyre többször fordul elő, hogy valaki azért keres meg minket, mert szeretne minél többet kihozni magából. Az ilyen egyénekkel folytatott munkát csúcsteljesítmény-tréningnek hívjuk – magyarázza a szakember. – A neurofeedback valójában az idegrendszer alkalmazkodóképességét javítja azáltal, hogy a különböző idegrendszeri állapotok közti váltást gyakoroltatja.
A pozitív változás, a javulás pedig mindig annak köszönhető, hogy az idegrendszer képessé válik adott körülmények között a optimálisan működni
– teszi hozzá Kisné Hullán Gabriella.
Kisné Hullán Gabriella neurofeedback tréner, gyógypedagógus, a Neurofeedback&Fejlesztés alapítója, OBNE elnöke
Mozgásfejlesztést kifejezetten jól kiegészíti a neurofeedback
Arra a kérdésre, hogy vannak-e olyan speciális esetek, amikor nem javasolt a módszer alkalmazása, a szakember elmondja: – Epilepszia esetén kizárólag szakorvos hozzájárulásával, speciális protokollokat alkalmazva tréningezhetünk. Fontos tudni, hogy magának az epilepsziának a megszűnése ettől nem várható, de hatékonyan célozhatók a járulékos nehézségek, mint például a figyelem-koncentráció akadályozottsága – mondja.
Gyakori kérdésként merül fel a szülők körében, hogy milyen más fejlesztőmódszerekkel ötvözhető jól a neurofeedback tréning. –
Mozgásfejlesztéssel kifejezetten jól kombinálható a neurofeedback, de mindig ügyelni kell, hogy ne terheljük túl a gyermeket, idegrendszerét.
A kifejezetten megterhelő egyéb fejlesztésekhez képest a másik szakemberrel egyeztetve kell ütemezni. Alapvetően a neurofeedbackről elmondható, hogy az esetek többségében regresszív, azaz átmeneti visszaesési folyamattal vagy a tünetek erősödésével nem kell számolni, így más terápiákkal párhuzamosan is sikerrel végezhető. Sőt, sok fejlesztő módszer hatékonyságát, tartósságát jelentősen képes támogatni – szögezi le a gyógypedagógus.
Autizmus 360°, térképezd fel a lehetőségeket! – konferencia 2024. november 9-én
A szervezők célja a közelgő konferenciával, hogy a felsorolt nehézséggel szembesülve, a fejlesztési lehetőségeket vizsgálva a szülők, pedagógusok, más területek szakemberei tisztábban lássák, hogyan és milyen esetekben lehetne jól alkalmazni a neurofeedbacket, illetve az adott problémában melyik tréningfajta, hogyan tud hatékonyan segítséget nyújtani. – A biofeedback módszereket, köztük a neurofeedbackket is sokkal kevesebb felhasználási területen használják, mint lehetne. Bízom benne, hogy a közelgő rendezvény előadójaként még többekkel tudom megismertetni a módszerünket – mondja Kisné Hullán Gabriella.
Nyitókép: 123RF