Iskolai bántalmazás, ahogy soha nem hallottál még róla
Közelítsük meg az iskolai bántalmazást más szempontból
Miért lesz egy gyerek bántalmazott az iskolában? Hogyan segíthet a szülő, hogy gyermeke ne áldozatként, hanem felszabadultan élje az iskolai éveit?
Lépjünk túl azon, hogy tiltással és büntetéssel megváltoztatható az iskolai bántalmazás!
Az iskolába nem való az erőszak. Semmilyen szinten nem megengedhető, hogy valaki másokat bántson. De a legszigorúbb szabályok ellenére is válhat valaki bántalmazóvá, ha a hajlamai, vagy a háttere megvan hozzá, és ő képes lesz megtalálni az áldozatait is.
Miért?
Mert az agresszor belső feszültsége általában olyan nagy, hogy akkor is le akarja majd vezetni, ha cserébe komoly büntetést kap.
Egy folyamatot nem meggátolni kell, hanem megérteni, hogy miért történik, és megelőzni.
De hogyan lehetne megelőzni az iskolai agressziót?
Mondhatnánk, hogy ehhez minden családhoz kellene: egy magánpszichológus, egy olyan oktatási rendszer, és olyan pedagógusi lelki állapot, ami képes felismerni és megfékezni az erőszakot, érzékenyíteni a gyerekeket, és kooperálni a szülőkkel. Akik nem támadásnak veszik, ha a pedagógus jelzi a problémát, és nyitottak a közös megoldáskeresésre.
Ez a jelen helyzetben még fényévekre van.
Akkor mi lehet a megelőzés működő módja?
A családon belüli önbizalom növelés.
Mert így nem „teremtünk” akarva-akaratlanul áldozatot a saját gyerekünkből. És ha nincs potenciális áldozat (mert a gyerekünk már nem így gondol magára), akkor nincs olyan iskolai tettes sem, aki megtámadhatná.
Milyen okok vezetnek az iskolai bántalmazáshoz az áldozat szemszögéből?
Az áldozattól független, lehetséges külső okok
1. Amikor a gyerekek, és a pedagógusok pszichésen túlterheltek, gyorsan és sok tananyagot kell befogadni, és megtanítani (aminek egy része teljesen felesleges), ott szinte magától generálódik a feszültség. És ezt a feszültséget minden gyerek és felnőtt valahogy le akarja, vagy le fogja vezetni.
2. A pedagógusok, és a gyerekek nem ismernek hatékony, egyszerű, és gyorsan ható stresszkezelő technikákat. A hosszú távon ható technikák jók (mint például a relaxáció, a meditáció), de az akut problémák kezelésére rövid távon nem alkalmasak.
3. A gyerekeket mini felnőttekként kezelik, ahol a hibákért megtorlás jár: rossz jegy, beírás, megszégyenítés. De vajon így milyen mintákat tanulnak a gyerekek arról, hogy hogyan bánunk a nálunk gyengébbekkel?
4. Ezek mellett az idő a legnagyobb kincs. Rohanás, munka, mókuskerék, és ebből csak részlegesen, és nagyon fáradtan tudunk kiszállni. Ennek eredményeként nem mindig vesszük észre idejében a bántalmazás jeleit a gyerekünknél.
Az áldozathoz kapcsolódó okok
1. Egy tipikus, áldozat típusú gyerek valamilyen módon kilóg a sorból. Vagy a testi adottságai, vagy a lelki beállítódása révén. Mivel ezt a különbözőségét nem tudja magában elfogadni, sokszor önbizalomhiánnyal küzd, és ez jelenti az ürügyet a tettesek számára.
2. A gyerekek nagy része valami miatt szorong. Akár az elvárások miatt, akár a saját hozott képességei miatt. Alacsony az önbizalmuk, és sorozatban olyan helyzetekkel találják szemben magukat, ami még jobban megerősíti bennük, hogy nem elég jók valamiben.
3. Az áldozatok egy része már otthonról olyan elvárásokkal jön, ami miatt nem tudnak természetesen viselkedni. Már eleve stresszesebbek a dolgozatok, a saját megítélésük miatt, és ezzel támadási felületet adnak a kritikusabb osztálytársak számára.
4. Az áldozatok jelentős része túlféltett gyerek. A szülői túlféltés miatt szinte megvalósítják azokat a szülői félelmeket, „elvárásokat”, hogy a gyerek nem életképes, és vigyázni kell rá.
Ebben a témában itt találsz még több ötletet:
https://csaladbanutazunk.hu/gyermekem-iskolai-bantalmazas-aldozata/