Így tanít a magyar szupertanár!
Napóleonnak nincs Facebook profilja? Akkor csinálunk neki, életeseményekkel, évszámokkal, helyszínekkel, rokonokkal, ismerősökkel, és észrevétlen már mindent tudunk róla és a korszakról. A szupertanár pályázatokból szemezgettünk!
Múlt héten közzétettünk egy felhívást, a sok jó külföldi példán felbuzdulva hazai szupertanárokat keresünk. Nem egészen egy hét alatt jó néhány pályázat érkezett. És tudjátok, mi bennük a legjobb? Hogy valóban meglepőek. Olyan témákban érkeztek írások-bemutatkozások, amik biztosan soha nem jutottak volna eszembe, ha modern, kreatív tanításról beszélünk.
És azt hiszem, pont ez bizonyítja, hogy mitől szuper a szupertanár: ő az, aki bármilyen, neki kedves témában képes megmutatni az izgalmasat. Részben dicsekvésből, részben kedvcsinálóként a beérkezett pályázatokból szemezgettünk. Ha te is szupertanár vagy, vagy éppen ismersz olyat, aki az, szólj neki, augusztus 14-ig még van idő jelentkezni!
Ökoméhészetet az iskolába!
Mi a fennntarthatóság? Hogyan lehet ezt megfoghatóvá tenni a gyerekeknek? Balázs pályázata erről szól.
"Biológiatanárként rájöttem, hogy a fenntarthatóság segítségért kiált, és hol máshol, mint az alapoknál, az iskolában kell elkezdeni. De miért fontos a fenntarthatóság? Például mert élelmiszereink 60 százalékát a hártyásszárnyúaknak, többek között a méheknek köszönhetjük.
Kell ennél több egy motiváció megfogalmazására a diák szemében? Aligha. Iskolai méhészeti szakkörünket 2016 novemberében indítottuk el. Olyat szerettünk volna mutatni, ami teljesen más szemszögből közelíti meg a tanítást és a pedagógiai módszereket. A meglévő tematikus tervünkre és gondolatformálódásunkra építve gondoltuk ki a napelemes rendszer használatát, amire persze már van példa a világban, de a környékbeli méhészetekben, iskolai kezdeményezésben viszont még nem.
Az élményalapú oktatásról már ne is beszéljünk, a diák érzi, megfogja, tapasztalja a munka nehézségeit, szépségeit."
Ókori séta a virtuális valóságban
Latin örökségünk ötödik és hatodik osztályban? Elég rémisztően hangzik, nem? Kivéve, ha meglátjuk, hogyan csinálja ezt Balázs, aki életre keltette az ókort, és a gyerekek máris imádják!
"A digitális segédanyag vázát egy keretmese adja: az olvasó milétoszi polgárként valamikor Kr. u. 78-79 körül egy rejtélyes jóslat megismerése után tengerre száll, hogy az eleusziszi misztériumokba beavatva megoldja a városát fenyegető veszélyt. A hazafelé tartó úton azonban kalózok fogságába esik, majd a déloszi rabszolgapiacon egy pompeji előkelő vásárolja meg. Különböző feladatok teljesítése közben lassan megismeri Pompeji városát és a római kultúrát, miközben az olvasmányra épülő feladatokat megoldva sestertiusokat gyűjt.
A digitális oktatási segédanyag célja egy olyan hiánypótló (jelenleg a tantárgynak nincsen tankönyve és munkafüzete) mű megalkotása, amely játékos formában adja át a klasszikus kultúra értékeit.
A források feldolgozásával a tanulók leginkább az anyanyelvi kommunikációt (szövegértés), illetve a digitális kompetenciát tudják fejleszteni, de a kritikus médiahasználat során médiatudatos viselkedésre is alkalmassá válnak, míg az interneten végzett kutatómunkával az élethosszig tartó tanulásra is felkészülnek.
A tanulók egyrészt a sestertiust jeles osztályzatra váltják be, másrészt a tanév során összegyűjtött sestertiusokkal év vége felé fel tudják magukat szabadítani. A megoldásokat azonban minél előbb el kell küldeni, mert a feladatok értéke az idő előrehaladtával csökken (értékük fokozatosan devalválódik). A feladatok elvégzésére egy hét áll rendelkezésre.
Az online űrlapra adott válaszok a tanári levelezőrendszerbe (Google Drive) érkeznek be, amit hétről-hétre kijavítok és a következő héten a helyes válaszokat megbeszéljük. Egyúttal ekkor már láthatják a diákjaim a saját és egymás pontszámait (sestertiusait), ami további motivációt ad a versenyzésre.
A gyerekek döntő többsége nagyon szereti a blogot, örülnek annak, hogy a számítógépet és az internetet használva kell a házi feladatot elkészíteni. Mégis, a legtöbben az izgalmas-szórakoztató történetet emelték ki (amelyen keresztül az ókort is megismerik), illetve a gondolkodtató kérdéseket, amelyekre többször egy kisebb kutatómunkával tudják csak a válaszokat megadni."
A cikk további folytatása: divány.hu