Hogyan készülnek a diákok az érettségire 2021-ben? – az OKTONDI és a mateking.hu közös felmérése –
Idén sem könnyű az érettségiző diákok helyzete. Vannak, akik örülnek annak, hogy ki sem kell tenniük a lábukat szobájukból és úgy készülhetnek a vizsgákra, a többséget azonban komoly nehézségek elé állítja az online oktatás. Hogy milyen előnyei és hátrányai vannak az e-learningnek, a diákok mit szeretnek benne és mit nem, az alábbi, velük készült felmérésből kiderül.
Hogy érzed, mi az, ami miatt nehezebb most az érettségire készülni?
A válaszok alapján egyértelmű, hogy a tanárok és a diákok is elfáradtak, kimerültek. A digitális oktatás számítógépen zajlik, a különórák nagyobb része szintén, emellett az e-learning és egyéb oktatási oldalak, de még a barátokkal való kapcsolattartás is mind digitális eszközökön történik.
Nagy problémát jelent az érettségire készülő diákoknak, hogy a tanárok jellemzően kétféle módon reagálnak a digitális oktatásra. Az egyik tanári reakció, hogy nem adnak le annyit a tananyagból, amennyire a diákoknak szükségük lenne. Itt a technikai problémákon át – az informatikai eszközök iránti kompetenciájának hiányán keresztül a tanár lelkesedésének hiányáig – számtalan tényező szerepet játszhat. A másik probléma, amikor a tanár mindent meg akar adni a diákoknak, de az már túl sok, vagyis egyszerűen túlterheli őket segédanyagokkal, feladatokkal, házifeladatokkal, átnéznivaló dokumentumokkal, amit már nem bírnak befogadni.
Kiderült, hogy a diákok nagyon hiányolják tanáraik részéről a mentális, lelki támogatást, motiválást, bíztatást és sokan vannak, akik arra panaszkodnak, hogy a tananyag gépies leadása helyett jó lenne sokkal több trükköt, taktikát is hallani tanáraiktól, valamint gyakorlatias tanácsokat, hogy hogyan írjanak meg egy elemzést, egy esszét, hogy hogyan kell forráselemzést készíteni stb.
Mi az, ami miatt viszont könnyebb?
A válaszok döntő többsége egyértelműen a több alvás, a több szabadidő és a saját igényeknek megfelelő időbeosztás volt. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a több szabadidő nem jelenti azt, hogy ennek megfelelő beosztása ne jelentene sokaknak problémát. A válaszok alapján diákok nagyjából fele képes konstruktívan, megfelelő szabályok és keretek között gazdálkodni a rájuk szakadt extra idővel, míg a többieknek komoly problémái vannak azzal, miként strukturálják megfelelően az otthon töltött időt.
Mi lenne az, ami a legjobban segítene az érettségire készülésben?
A válaszokból egyértelműen az rajzolódik ki, hogy nem egy újabb e-learning oldal, jegyzet vagy tankönyv, amire a diákoknak szüksége lenne, hanem sokkal inkább a tanárok segítségére a tananyagok megfelelő strukturálásában, hogy a lexikális jellegű tananyagból mit és hogyan tanuljanak, a készségszintű ismeretek esetében pedig miként gyakoroljanak. Itt szintén előtérbe kerülnek motivációs problémák. A diákok nagyjából fele képes belső motiváció alapján saját maga számára kijelölni a tanulás irányát, míg a másik felének egyértelműen külső motivációra van szüksége. Úgy tűnik tehát, hogy ezt a hagyományos jelenléti oktatás jobban megadja nekik, mint a digitális oktatás.
Mi az, amit megtartanál az online oktatásból, miután visszatérünk a normális kerékvágásba?
„Semmit” – ez volt erre a kérdésre a megkérdezettek jelentős részének a rövid, ugyanakkor eléggé kifejező, egyszavas válasza. Az oktatásban a diákok számára is egyértelműen fontos a személyes jelenlét. Ennek hiánya pedig lényegében az egész oktatási szisztémát veszélyezteti. A többi válaszból az derült ki, hogy a digitális tananyagok alapvetően tetszenek a diákoknak, ezt, mint a jelenléti oktatás hasznos kiegészítőjét sokan megtartanák a jövőre nézve is. Vannak, akik egy hibrid oktatást preferálnának, például heti 3 nap jelenlét az iskolában és 2 nap digitális oktatás formájában, de vannak olyanok is, akik szerint a „tölteléktárgykat” nyugodtan lehetne a jövőben csak digitálisan oktatni. Azt, hogy ki, mit tekint tölteléktárgynak, elég szubjektív, de jellemzően a magyar nyelv és irodalom, a matematika, a történelem és a nyelvek kivételével az összes többi tantárgy – nyilvánvalóan érdeklődési körtől függően – beleesett ebbe a kategóriába.
Van olyan tárgy, ami nagyobb kihívást jelent online tanulni, mint a normál, tantermi oktatás keretein belül?
Meglepő módon, a történelem online tanulása majdnem ugyanakkora kihívást jelent a diákoknak, mint a papírforma szerint első helyen álló matematika. A sorrend tehát a következő: a matematika érettségire való felkészülés okozza a válaszok alapján a legnagyobb kihívást, de szorosan a nyomában a történelem, a harmadik helyen pedig – jóval kisebb gondot okozva – a magyar és a biológia áll, ezt követik a nyelvek és a többi választható érettségi tantárgy.
A nyitókép: Balogh Zoltán/MTI