Iskola

8 bevált módszer, amivel szülőként hatékonyan segíthetsz a gyerek házi feladatainál!

Ha megegyezhetünk abban, amit a kutatások és a tapasztalatok egyaránt alátámasztanak, vagyis hogy a gyermek életkorának és leterheltségének megfelelő, arányos mennyiségű házi feladatra igenis szükség van, akkor is akad még bőven megbeszélnivaló a témában. Varga Mónika a hozdkiazellenorzodet.hu szakemberének, a Beírás felnőtteknek című könyv szerzőjének írása. Olvasási idő: 4 perc.

Ami a középiskolásokat illeti, a szülők vélekedése szerint, többségük olyan mennyiségű tanórával van terhelve, ami már a normális életmenetet is akadályozza. Pihenésre, kikapcsolódásra, feltöltődésre egyáltalán nem marad idejük, a házi feladat tehát úgy hiányzik nekik, mint a púp a hátukra. Ez ügyben rendszerszintű változásra lenne szükség, mindenekelőtt a tanórák számának csökkentésére, ami kívül esik a szülők kompetenciáján.

Túlterhelt és a fásultságig kimerült középiskolással a szülők sajnos elég keveset tudnak mit kezdeni, de ha legalább ők átlátják és megértik a helyzetét, nem hajszolják feleslegesen a mindenben tökéletese eredmény felé, azzal már nagy segítséget nyújtanak neki. Ha az iskolaváltás nem opció (mondván csöbörből-vödörbe ugyan minek?), akkor marad a szeretetteljes, támogató szülői hozzáállás, amibe bizony belefér, hogy időnként nem marad idő felesleges és ostoba házi feladatokra, mert néha pihenni és aludni is kell a fejlődő szervezetnek. A kialvatlanság, az állandó stressz és frusztráció sokkal kártékonyabb, mint egy-egy elmaradt házi feladat vagy egy-egy rossz jegy.

A támogató szülő nagyjából tisztában van gyermeke leterheltségével, vele együtt mérlegeli, mi az, ami elengedhető. Még akkor is, ha annak ilyen-olyan következménye lesz.

A kimerültségbe való belebetegedésnél, illetve a teljesítménykényszerbe nyomorított gyermekkornál nem sok rosszabb történhet vele.
Szóval a házi feladatról az általános iskola kapcsán tudunk érdemben beszélni, ahol még a délutánba bőven bele kellene férnie egy kis gyakorlásnak. Tételezzük fel, hogy napi 6 tanóránál nincs több egy felső-tagozatos gyermeknek sem, és akkor az előző írásomban említett feltételek szerint a házi feladat a javát szolgálhatja.

Hogyan segíthetünk szülőként a házi feladatoknál?

Ha tehát gyermekünk többé-kevésbé korának és rendelkezésre álló idejének megfelelő házi feladatokat kap, akkor szülőként számos módon támogathatjuk őt. Mindenekelőtt a két legfontosabb tudnivaló:

• A gyermekemet iskolás korában is azért szeretem, mert a gyermekem, nem az iskolai teljesítménye függvényében. Gyermekem értéke tehát attól sem függ, mekkora hajlandóságot mutat a leckeírásra, szeretetemet és jóindulatomat nem ennek függvényében osztogatom. Nem ez alapján döntöm el, hogy „mekkora egy lusta disznó”, mert ez ennél sokkal összetettebb.

• Nem kizárólag azt az egy kérdést teszem fel neki minden áldott nap, hogy készen van-e a házi feladata. Kíváncsi vagyok az élete összes többi aspektusára is, meséltetem olyan dolgokról, amit ő szeretne elmondani.

A házi feladat nem fontosabb, mint a gyerekem!

Ha ez megvan, és a gyermek érzi a rá irányuló figyelmet, valamint a feltétel nélküli szeretetet, akkor a házi feladat elkészítése is kisebb harc lesz.

Konkrét segítség

Azoknál a gyerekeknél, akiket egész kicsi koruk óta szoktatnak az otthoni munkában való részvételhez, és rendszeresen kapnak kisebb-nagyobb feladatokat, általában kevesebb gond lesz a házi feladat elkészítésével. Pontosabban a feladattudattal. Azzal a ténnyel, hogy ez az én dolgom, el kell végeznem.

1# Feladattudatosság kialakítása időben

Első nagy segítség tehát, ha kis korától kezdve részt vesz bizonyos családi feladatokban. Ha ez valami oknál fogva elmaradt, akkor ki kell alakítanunk benne a feladattudatosságot. Az iskolába lépés pillanatától kezdve dolgoznunk kell ezen. De soha nem arra hivatkozva, hogy különben egyest kapsz, vagy feketepontot, hanem mindig azt kell erősíteni, hogy ez AZ Ő FELADATA. Elmeséljük neki anya feladatait, apa feladatait, megmutatjuk, hogy minden nap elvégezzük azokat, ha akarjuk, ha nem, a házi feladat pedig az ő dolga.

2# Rendszeresség és határidő tudatosítása

Ahogy az ételt is most kell megvenni és megfőzni, nem holnap, és olyan nincs, hogy ma nem eszünk, mert anyának nincs kedve nekünk enni adni, így a házi feladat is rendszeres, határidős és nem halogatható. Ez a következő fontos tény, amit szintén SAJÁT PÉLDÁKON lehet megmutatni a kisdiáknak.

3# Nyugodt, csendes légkör

Ha egy gyermekben kialakul a feladattudat és a rendszeresség, azután a határidő fogalmát is megtanulja, akkor az ő részéről az alapkészlet rendelkezésre áll. Szükséges viszont még a nyugodt, csendes és alkalmas a leckeíráshoz. Igen, ez is a szülő felelőssége, hogy a kisebb gyerekek ne borítsák rá a tejbegrízt a nagyobb gyermek matekházijára vagy ne piszkálják a kedvenc játékát, miközben ő leckét írna.

4# Rutinok leckeíráskor

Ha mód van rá, történjen nagyjából RENDSZERES IDŐBEN ÉS UGYANAZON A HELYEN a házi feladat írás. Ez erősíti a feladattudatot, a saját időbeosztás fejlődését és a biztonságérzetet.

5# Ésszerű szülői beavatkozás

A szülői segítség is elengedhetetlen, de csak bizonyos kereteken belül. Amit a gyermeknek tudnia és éreznie kell, az nem más, mint hogy a szülei SEGÍTSÉGÉRE BÁRMIKOR SZÁMÍTHAT. Amennyiben szüksége van rá. Nem írják meg helyette a leckét, de dührohamot sem kapnak, ha nem megy neki. Támogatást, bátorítást jelentenek számára, nem pedig egy állandó fegyőrt a gyerek körül.

6# Internet a barátunk

Mi van, ha a SZÜLŐNEK FOGALMA SINCS a tananyagról és nem tud segíteni? Ez a probléma ma már tényleg nem probléma. Ott az internet! Egy-két klikk és gyermekemmel közösen már meg is találtuk a megoldást. Szóval még egy fontos tanács: legyünk kreatívak! Ha nem találjuk a tananyagban, az interneten akkor is ott lesz valahol! Nem sok gyereket ismerek, akit nehéz lenne rávenni egy kis netezésre.

7# "Magadnak tanulsz"

Biztosítani kell a gyereket arról a tényről, hogy a házi feladaton keresztül ügyesebb lesz, és SAJÁT ÉRDEKE annak elkészítése. Nem azért kell megírni, mert különben apa vagy anya mérges lesz, hiszen ennek semmi értelme és nevelő hatása nincsen. Igazából a szülőnek a házi feladat vonatkozásában nem szabadna érzelmi húrokat pengetni, ne érzelmi zsarolás hatására végezze el a feladatait egy gyermek.

8# Bontsuk le a feladatokat apró lépésekre

Végül, de nem utolsósorban, alapvető fontosságú, hogy a házi feladat készítésekor se távoli, értelmezhetetlen célokat emlegessünk a gyereknek (érettségi, ha majd nagy leszel stb.), hanem bontsuk le a feladatait rövid, értelmezhető célokra, APRÓ LÉPÉSEKRE, amelyeket túl nagy erőfeszítések nélkül meg tud csinálni.
Ahogy nincs két egyforma ember a világon, úgy nincs két egyformán teljesítő gyermek sem. Minden szülő minden egyes gyereke más, eltérő tehát a házi feladathoz való viszonyuk is.

A cikk hamarosan folytatódik. Addig is kövesd szerzőnket a Hozd ki az ellenőrzőt Facebook csoportban.
Fotók a cikkben: 123RF

Varga Mónika könyve: Beírás felnőtteknek

Olvasnál további hasznos ötleteket, tippeket a témában? Érdekel hogyan lehet tanulásra ösztönözni a gyereket? Melyik szülői terelgetési módszer a nyerő, hogy a diákból később sikeres felnőtt váljon? Varga Mónika Beírás felnőtteknek című könyvéből mindezt megtudhatod. A kötet végigvezeti az olvasót a gyermek-szülő és gyermek-tanár kapcsolat általános buktatóin, különös tekintettel a helytelen érzelemkezelésre, a felgyorsult világ és hibaközpontú oktatásból fakadó problémákra.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás