Hány évesen mehet a gyermek egyedül az iskolába? Hogyan vélekednek a szülők, és mit tanácsol a pszichológus?
Hazánkban és a szomszédos országokban tízéves korában engednék először szülői kíséret nélkül a gyermeket az iskolába. Ausztria és Bulgária a két véglet, a vélemények között erős Kelet-Nyugat megosztottság látható – derül ki az Ifjúságkutató Intézet nemrég megjelent közvélemény-kutatásából.
Az általános iskola első napjaiban jellemzően a szülők, nagyszülők vagy idősebb testvérek kísérik az elsősöket, majd ahogy nagyobbak lesznek egyre gyakoribbá válik az önálló iskolába járás. Az Ifjúságkutató Intézet friss, nemzetközi kutatásában azt vizsgálta, hogy a felnőttek hány éves kortól engednék el a gyereket egyedül az iskolába.
A tizenkét országban végzett felmérés szerint a megkérdezettek két csoportba sorolhatók. Az országok egy része akár már 10 éves kor előtt (ide tartozik Ausztria, Csehország, Észak-Macedónia, Horvátország, Montenegró, Szerbia és Szlovénia), másik része inkább 10 éves kortól hagyná, hogy a gyermek először menjen kíséret nélkül az iskolába (ide sorolható Bulgária, Lengyelország, Románia és Szlovákia és Magyarország is).
A magyar szülők 10-12 éves kort gondolják ideálisnak
A kutatásban részt vett magyar felnőttek fele úgy véli, hogy 10 és 12 éves kor között engedhető meg először, hogy a diákok egyedül közlekedjenek az otthon és az iskola között. Emellett a 10 éves kort jelölték meg a leggyakrabban, vagyis a magyar válaszadók negyede (25%) gondolja azt, hogy ennyi idősen már önállóan is járhat iskolába a gyermek.
Mit javasol a gyermekpszichológus?
Peer Krisztina klinikai gyermek-szakpszichológust, a nemrég megjelent "Kibeszélő" című kötet társszerzőjét kérdeztük meg a témában, aki szerint azt a kérdést, hogy mikor hagyjuk otthon a gyereket egyedül, vagy mikortól engedjük őt egyedül iskolába közlekedni, sok más kérdés megelőzi, amiről ebben a cikkünkben olvashatsz. A szakember az életkori kérdéssel kapcsolatban megjegyzi:
Tény, hogy az alsó tagozattól a gyerekek egyre érettebbé kezdenek válni az önállóságra. A tizenkét éves kor azért kering a köztudatban, mert ekkor lódul meg a logikai és ideologikus gondolkodás, azaz a gyerek már képes elvontabb dolgokról gondolkodni, összefüggéseket felfedezni, és azokat a gyakorlatba átforgatni".
A szakember a vele készült interjúnkban felhívja a figyelmet arra hogy nem létezik egy egységes, a szakemberek által deklarált "ideális életkor", ugyanis minden szülőnek magának kell ismernie a saját gyerekét, családjának és mikrokörnyezetének körülményeit.
Az Ifjúságkutató Intézet kutatása ugyanezt látszik alátámasztani azzal, hogy a különböző országok kulturális szokásai milyen eltérő szülői hozzáállást alakíthatnak ki.
A testvér kísér testvért kérdésre Peer Krisztina elmondja:
A szülőnek azt kell nagyon végiggondolnia, hogy terhelheti-e a nagyobb testvért az ezzel járó, néha akár nyomasztó felelősséggel. Mindannyian ismerünk, legalább hallomásból, olyan családot, ahol a a nagyobb gyerek "neveli" a kisebbet, ám ne feledjük, ezekben a családokban teljesen máshogyan szocializálódnak a gyerekek, mást tanulnak, más az értékrend, más a norma a gyerekek számára, nem érdemes velük összehasonlítani magunkat".
A szakember felhívja a figyelmet arra, hogy nem lehet minden gyerekre, családra örök érvényű általánosságokat ráhúzni, instant válaszokat adni, érdemes mindig finomhangolnunk, az összes körülményre tekintettel lennünk, és a fokozatosságot betartanunk.
EZ IS ÉRDEKELHET: Mikortól engedhetjük, hogy a gyerek egyedül járjon iskolába? Interjú Peer Krisztina gyermekpszichológussal
Közbiztonság az otthon és az iskola között
Az Ifjúságkutató Intézet felmérésében a válaszadást főként a környezet-, illetve közbiztonság, a tanintézmény elhelyezkedése, valamint a gyermek(ek) érettségi szintje befolyásolhatta. Az eredmények alapján továbbá megállapítható, hogy a nyugatabbra lévő országok kevesebb tanintézményben töltött idő után is hagynák, hogy az iskolások egyedül közlekedjenek. A vizsgált országok közül a két végletet Ausztria és Bulgária képviseli: előbbiben a megkérdezettek átlagosan 8, utóbbiban pedig 11 évesen engednék, hogy először egyedül közlekedjen a gyermek.
A kutatás alapját képező adatfelvétel 2023. áprilisában készült összesen 12 ezer, országonként 1000 fős reprezentatív mintával. Az adatfelvételt Közép-Európa szakértője, médiafigyelője és piackutatója, a CEPER készítette az Ifjúságkutató Intézet számára.
Peer Krisztina és Kele Fodor Ákos:
Kibeszélő - Kényes témák gyereklélektana
Ha szeretsz a gyerekeddel beszélgetni, de nem tudod igazán, hogy a kínos témákhoz hogyan nyúlj hozzá, akkor szívből ajánljuk az alábbi kötetet. Peer Krisztina klinikai gyermek-szakpszichológus és Kele Fodor Ákos költő, drámaíró frissen megjelent Kibeszélő – Kényes témák gyereklélektana című könyve feltehetően sok szülő, nagyszülő, óvónő, tanító és más, gyerek közelébe valaha is kerülő felnőtt helyzetét könnyíti majd meg. Így pedig a gyerekét is. A könyv 10 fejezete ugyanis egy-egy gyakran előforduló, de a mindennapi életben néha nehezen verbalizálható témát mutat be és segítséget nyújt ahhoz, hogyan beszéljünk róluk a gyerekekkel.
A könyv megrendelhető ezen a linken.
A Kibeszélő TÁRSASJÁTÉK ezen a linken vagy a lenti képre kattintva már megvásárolható!
Fotók a cikkben: Getty Images