Iskola

Ha érdekes tanórákat akarunk, akkor a nyomtatott egyentankönyvek már nem elegek

A pedagógusok és szülők összefogásával készült online feladatbank, a MAPPA gyakorlati segítséget nyújt a szövegértés-szövegalkotás fejlesztéséhez. Újszerű, friss, kreatív feladataival abban segít, hogy ne tűnjön el a gyerekek szeméből a csillogás, a tudás utáni vágy.

„A tanulók sok időt töltenek a feladatok megoldásával, kevés eredménnyel“ – írta Takács Etel tantárgypedagógus 1964-ben. És ma? Talán jobb a helyzet? Mintha azóta sem vennénk tudomást a sikeres tanulás egyik legfontosabb feltételéről, a gyerekeknek szóló megfelelő feladat megválasztásáról.

Milyen a sikeres tanuláshoz szükséges feladat?

Legyen szó akár fejlesztésről, akár tehetséggondozásról:

  • se nem túl könnyű, se nem túl nehéz
  • megoldása kihívást jelent, de nem tűnik reménytelennek
  • motiváló, sikerélményt nyújtó

Ugyanis, ha egy adott feladat a fenti kritériumoknak megfelel, akkor összhangba kerül a tanuló meglévő tudásával. Ezek hiányában minden korábbinál gyorsabban tűnik el gyerekek sokaságánál az érdeklődés és a teljesítménymotiváció – akár egy életre szólóan is.

Mit okoz a rosszul megválasztott feladat?

Szülők és tanítók összefogásával azért született a MAPPA, mert a kitalálói nem akarták tétlenül nézni az önbizalmukat vesztett, a tanulást kínlódásként megélő gyerekek tömegeit.

  • Hogy végre ne csak szlogen maradjon: “Nem tankönyvet, hanem gyereket tanítunk!”  
  • Hogy az egyéni szükségleteknek megfelelő feladatsorokat állíthassanak össze a tanítók bármelyik kisiskolás számára.
  • Hogy a szülők is minőségi segítséget tudjanak nyújtani gyerekeiknek.

Miért nem elegendőek a tankönyvek?

A tankönyvek önmagukban már a múlt században sem voltak elegendőek. Mert, ahogyan Takács Etel fogalmazott már 1964-ben: “a tankönyveknek nem kisebb problémát kellene megoldaniuk, mint azt, hogyan szóljanak az ország valamennyi osztályának valamennyi tanulójához érthetően, sőt úgy, hogy amit mondanak, azt szívesen olvassák, a feladatot, amit kitűznek, szívesen oldják meg a tanulók.”

És ma? A 21. században, a mai kor gyermekeivel, egyentankönyvekkel ez nem fog menni. Az európai kultúrkörben biztosan nem.
Hiába van teli az internet használhatónak tűnő anyagokkal, ha megfelelő rendszerezés nélkül nehéz megtalálni, amire épp szükséged volna.
A lektorálás nélkül, ingyen közreadott feladatok nagy részének minősége pedig sok kívánnivalót hagy maga után.

Szakemberek segítségével készült online feladatbank

A MAPPA “lelke”, a finomra hangolható keresőrendszer, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar szakembereinek közreműködésével készült. Ennek segítségével – akárcsak egy árukeresőben – könnyen és gyorsan kiválasztható a fejlesztési célnak megfelelő feladat.
Ha egy gyereknek gondja van a szövegértéssel, el lehet intézni a dolgot annyival, hogy “gyakorolja többet az olvasást”, ne kétszer, hanem tízszer olvassa el egymás után a tankönyvből ugyanazt, de önmagában ezzel a “módszerrel” kevés eséllyel érhetünk el eredményt.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás