Számzár és selyemút a C osztályban - A bőrönd-projekt
Juhász Rokko performansz- és multimédia-művész beszámolója a Művészek az osztályteremben-projektről. A hasonló projekteket bemutató Közös ügyeink c. kiállításon ingyenes tárlatvezetést tart Németh Szilvia, a Kreatív Partnerség Program vezetője március 9-én 14:30-kor a Ludwig Múzeumban.
„A projekt keretében az osztálytermi munkát megelőzően egy képzésen vettünk részt ami felkészített minket a várható nehézségekre, illetve olyan eszközöket adott a kezünkbe amit jól tudtunk használni a foglalkozások során. Ezt követően került sor az iskola ill. az adott osztály meglátogatására, vagyis terepszemlére és az ott szerzett tapasztalatok alapján a saját elképzelésem kidolgozására. Erre sajnos kevés időnk volt, mint utóbb kiderült adminisztratív okok miatt. A projektelőkészítés folyamán hamar kiderült, hogy egy szegregációs elvek alapján szervezett iskola C osztályát, egy minden szempontból “problematikus” osztályt kaptam, ahol sok esetben a figyelemzavar és az inspiráció hiánya volt a legkisebb probléma. Hamar kiderült, hogy a frontális oktatási módszer és a folyamatos fegyelmezés teljes mértékben hatástalan. Számomra az is gyorsan kiderült, hogy a probléma forrása nem a diákokban keresendő, hanem a pedagógusokban, sőt az iskolarendszerben.”
A bőrönd.
„A performansz művészetben szerzett tapasztalataim (főleg javítóintézetekben megvalósított workshopok) alapján döntöttem a számkódos bőrönd használata mellett. Az iskolával történt megegyezés alapján a matematika és történelem tananyaghoz is alkalmazkodnom kellett (menet közben derült ki, hogy a tantervet maguk a tanárok is nagyon ‘lazán’ kezelték). Így a számkód használata (matematika) és a bőrönd tartalma (legtöbbször történelemmel kapcsolatos tárgyak) volt a keret ahhoz, hogy kilépjünk a beidegződött tanítási módszerek kereteiből.
Az órák az osztályterem átalakításával és csoportok kialakításával kezdődtek. Különböző matematikai/logikai feladatok elvegzése után lehetett a bőröndöt kinyitni így sikerült fenntartani a diákok figyelmét.
A bőrönd tartalma változó volt, de igyekeztem a tantervi anyaghoz illő tartlamat választani. Volt amikor pénzérmék alapján azonosítottunk országokat és kikerestük azokat a térképen. Vagy különböző ázsiai tealevelekből készítettünk főzetet. De olyan is volt, hogy bekötött szemmel próbáltunk fűszereket, zöldségeket azonosítani (történelem - hódítások kora - teaút, selyemút, fűszerek. Amerika felfedezése - burgonya, paradicsom, dohány).
Miután kiderült, hogy az osztály eddig egyetlen közös kiránduláson vett részt és soha sem voltak még kiállításon, a bőrönddel együtt meglátogattuk a Ludwig múzeumot és a Müszit. A diákok mindkét helyszínen kreatív feladatokban vettek részt.
A két együtt töltött hónap alatt a bőröndbe reményeim szerint sok hasznos és felhasználható tapasztalat került, amit a pedagógusok a diákok és én is hazavihettünk.”
Németh Szilvia, a T-Tudok Zrt. igazgatója ingyenes tárlatvezetést tart a Kreatív Partnerség Magyarország program és a Művészek az osztályteremben projekt iránt érdeklődő pedagógusoknak, művészeknek, szülőknek