Kevesebbet olvasnak a gyerekek – megoldás lehet-e az e-book?
Naponta tapasztaljuk, kutatások mutatják ki, láthatjuk a saját szemünkkel, hogy a fiatal korosztály egyre kevesebbet olvas. Azt is tudhatjuk, hogy kevesebb könyv fogy, és látjuk, hogy az Y és Z generáció tagjai inkább a telefonjaikkal játszanak, mint hogy egy könyvet vegyenek elő. Aggódjunk?
Aggódni talán nem szükséges, de nyilvánvaló, hogy átalakultak az olvasási szokások. De mielőtt vészharangokat kongatnánk, érdemes alaposan megvizsgálni, hogy mi áll a tények és számok mögött.
Az olvasási szokások megváltozásának hátterében az áll, hogy míg korábban kevesebb inger jutott el hozzánk, és annak befogadására hosszabb idő állt rendelkezésünkre, ma megszámlálhatatlanul több forrásból kapunk rövid, de lényegre törő impulzusokat. Egy mai tizenéves abba nőtt bele, hogy minden mozog, hangot ad és vibrál körülötte. Ezért kell más, új platformokat bevetni annak érdekében, hogy rávegyük fiatalokat az olvasására, hiszen számukra a telefon, de akár a számítógép, vagy a tablet használata magától értetődő, akkor is, ha olvasásról van szó. Az olvasás csökkenését drasztikus adatok bizonyítják, a KSH időmérleg kutatásai szerint leginkább a tizenéves korosztályban érzékelhető drámai csökkenés: a ’80-as évek közepén mért napi átlag húsz percről 2010-re ötre csökkent a könyvolvasással eltöltött idő. De az idősebb korosztályokban is nagyjából feleződött ez: ma egyértelműen az ötven, de még inkább a hatvan év felettiek olvasnak a legtöbbet. Fontos viszont, hogy aki ma olvas, több időt tölt ezzel, mint a ’80-as évek átlagolvasói.
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat és az ITHAKA Non-profit Kft. 2015 szeptemberében készült kutatása a 7. és 11. évfolyamos gyerekek olvasási és médiahasználati szokásait vizsgálta. A kutatásból kiderül, hogy sajnos azok a fiatalok vannak többségben, akik nagyon ritkán vagy éppen soha nem szoktak olyan könyvet olvasni, ami nem tankönyv, vagy nem kötelező olvasmány. Ugyanakkor az is igaz, hogy országosan az általános iskola 7, illetve a gimnáziumok 11. osztályában tíz gyerekből 3-4 rendszeres olvasónak tekinthető. Az olvasás mellett azonban nagyon sok más tevékenységre is jut idejük, azaz úgy tűnik, hogy a hagyományos olvasás és a digitális eszközök használata és az intenzív online lét egymást nem kizáró dolgok.
Ugyanerre a megállapításra jutott a Bookline több mint 7000 főre kiterjedő olvasási szokásokat vizsgáló kutatása, ami arra keresett választ, hogy ki mikor és milyen élethelyzetben olvas. Kiderült, hogy a válaszadók majd 60%-a utazás közben olvas. Míg az idősebb generáció inkább egy könyvet dob be induláskor a táskájába, addig a fiatalok a telefonjukhoz ragaszkodnak. A kutatásból kiderül, hogy a válaszadók 40%-ánál a napi olvasási adag fél és egy óra közé tehető, ez pont az iskolába, munkahelyre tartó idő lehet. A nagy többség (84%) persze azért még most is az esti, ágyban történő olvasást preferálja, de itt is a telefon győzhet a fiatalok körében. A válaszadóknak csak 9%-a az, akit nem érdekelnek az e-könyvek, a többség nyitott erre az új olvasási lehetőségre. Ráadásul, ha már az e-könyvekről van szó, a válaszadók nagy számban választották a telefont, mint preferált e-könyv olvasási eszközt.
Vagyis minden jel arra mutat, hogyha olvasásra akarjuk rábírni a fiatalokat, akkor az ingyenes könyvolvasó erre alkalmas eszköz lehet. Az alkalmazás egyaránt elérhető androidon és iphone készüléken, benne a legfrissebb e-könyvekkel és olyan olvasást és vásárlást könnyítő funkciókkal, amivel igazán minden segítséget megad, hogy megtaláljuk azt a könyvet, amire vágyunk..