A Red Bull Pilvaker célja 2012-es indulása óta, hogy zenei alapokra helyezett költeményekkel és a hazai rap és könnyűzenei szcéna bevonásával hozza közelebb a fiatalokhoz a magyar irodalom legszebb költeményeit. A különleges kezdeményezés fontos mérföldkőhöz érkezett, ugyanis az idén debütált Szavak című Juhász Gyula vers modern feldolgozása szeptember 1-től a nyolcadikosok irodalom tankönyvének része.
Az idei tanévkezdés igazán különleges jelentőségű a Red Bull Pilvaker csapata számára, hiszen teljesült a missziójuk: a tizenéves fiatalok már a tananyag részeként olvashatnak XXI. századi formába öntött költeményeket.
„Sok pozitív dolog történt a Pilvakerrel az elmúlt években. Természetesen örülünk a dupla teltházas előadásoknak és a magas nézettségnek az interneten, ám ha a kezdeményezés eredeti célját nézzük, akkor az igazi elismerés az, hogy sikerült közelebb hozni a fiatalokhoz a szépirodalmat. Úgy gondolom és bízom benne, hogy sikerült igazi értéket teremtenünk” – mondta Takács Ákos, a Red Bull Pilvaker ötletgazdája. „Az indulás óta minden közreműködő előadó a szívügyének tekinti a Pilvakert, így ez számukra is egy hatalmas dolog, egy zenész pozitívabb visszajelzést nem is kaphat. Külön vicces lesz látni Fluor, Wolfie vagy Halott Pènz nevét Vörösmarty és Petőfi neve mellett az irodalomkönyvben” – tette hozzá.
Az új kerettanterv szerint a 8. osztályos irodalom tananyagban szerepelnie kell kortárs szövegnek is, így került a tankönyvbe a Szavak Lábas Viki, Fluor Tomi, Deego, Marsalkó Dávid, Wolfie és Fura Csé által átdolgozott verziója. „Jó azt látni, hogy a fiatalság mellett a tanári kar is nyitott az ilyen újdonságokra. Ha általános iskolás koromban már létezett volna a Pilvaker, bizonyára én is szívesebben tanultam volna verseket” – mesélte Lábas Viki, aki idén új arcként csatlakozott a Pilvaker fellépőihez. „Manapság a leírt szavak súlyát nem veszik elég komolyan a fiatalok, sokszor korcsosítjuk, elhasználják őket chatelés közben, ezért külön öröm, hogy a Szavak című feldolgozást választották a tananyagba. Ez egy különleges és örökérvényű vers, ami pont a szavak fontosságára, erejére hívja fel a figyelmet” – mondta a Margaret Island énekesnője.
Az olimpiáról frissen hazatért Gyurta Dani a kezdetek óta nagy rajongója a Pilvakernek: „Manapság az okostelefonon felnőtt tinik viszonylag kis százaléka ül le otthon verset olvasni, pedig fontos megérteni a szépirodalmi költeményeink mondanivalóját, mert rengeteg aktuális a mai napig” – mondta Gyurta Dani. „Úgy gondolom, hogy a Pilvakernek sikerült az, ami az irodalomtanárok célja: megtalálták a kapcsolatot a fiatalság és a versek között. Ez egy tudatos küldetés eredménye. Örülök és büszke vagyok a csapatra, hiszen most olyan gyerekek olvasnak pilvakeres szövegeket irodalom órán, mint amilyenek mi voltunk a gimiben Ákossal” – mesélte Dani.
SNI, ADHD, autizmus, Asperger – szindrómák, zavarok, nehézségek. Szakcikkeink segíthetnek az eligazodásban, hogy minél több, naprakész információ álljon a szülők, pedagógusok rendelkezésére.
Dr. Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos főmunkatársa. Egyik fő kutatási területe az atipikus fejlődés, az átütő fejlődésű vagy többszörös különlegességű tehetségek kutatása, de nemzetközi projektek keretében foglalkozik a gondolkodás és a tanulás hatékonyságát fejlesztő módszerek kutatásával és fejlesztésével is.
A Budapesti Könyvfesztiválon a Tea Kiadó gondozásában megjelent, Tehetségfejlesztés című könyve kapcsán beszélgettünk vele.
Murinai Angéla Németországban élő magyar író, blogger, kreatívírás-oktató, női önsegítő csoportokat vezet. Eredeti szakmája szerint pedagógus, tanítóként, gyermekszínjátszó rendezőként, drámapedagógusként is dolgozott. 2014-ben indította Gumiszoba című blogját, melyben feminizmussal, politikával, társadalmi kérdésekkel és kultúrával foglalkozott. A blog rövid idő alatt népszerű, egyben megosztó lett azzal, hogy nyíltan beszélt tabusított témákról. 2016-ban egy máltai nyaralás során legidősebb fia, a tizenhét éves Bence a tengerbe fulladt. Angélát írói pályáján ez a tragikus esemény indította el.
„A Társaskönyv éppen olyan, amilyennek a szerző az iskolát elképzeli: együtt gondolkodó, inspiráló, kapcsolatorientált, és rendkívül gyakorlatias, sok valódi esettel és példával. A 21. század a változásról szól, ez a könyv a változásba beleszédült világ közepén mutat fel örök értékeket.” – írja a kötetről Gyarmathy Éva.
A pszichológiai társasjátékokban az a legnagyszerűbb, hogy olyan témák merülhetnek fel játék közben, amelyek a hétköznapi beszélgetések során nem biztos, hogy előjönnének. A négy játékvariációból álló Kibeszélő társasjáték még ennél is többet tud: gyermekeink élményeire, tapasztalataira, akár legféltettebb gondolataira láthatunk rá, kapcsolódhatunk velük mély családi történetmeséléssel, vagy ellenkezőleg, mókázhatunk nagyokat, élvezhetjük a közös családi pillanatokat, úgy, ahogyan eddig soha.
Minden napra egy kreatív feladat! A méltán híres, Minden napra egy mese című könyv mintájára, a Kreatív Partnerség Magyarország Program Facebook oldalán naponta kerülnek megosztásra művészek és kreatív szakemberek tanulással kapcsolatos ötletei. Miként könnyíthetjük meg a gyerekek tanulását?
Évtizedek óta pedagógusokat és pedagógus-hallgatókat tanítok. Kutatóként az osztályfőnökök munkájával és a konfliktusok kezelésével foglalkozom a legtöbbet.
Lannert Judit
Oktatáskutató
Közgazdász - szociológus végzettséggel oktatáskutatóként dolgozom. Fontos számomra, hogy a szakma és a civil oldal között termékeny, korrekt információkon és pozitív kommunikáción alapuló kapcsolat alakuljon ki.
Gyarmati Katalin Anna
Mediátor
Nem terápiás munkát végez, hanem a problémák megoldásában segít a hozzá fordulóknak, mindig a jövőt szem előtt tartva, a legjobb megoldásra fókuszálva. Alkalmazták több gimnáziumban gyermekvédelmi szakemberként, dolgozott középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekekkel, ezen kívül családgondozóként foglalkozott problémákkal küzdő családokkal. A mediátor szakmán belül mindezeket a tapasztalatokat kamatoztatja nap mint nap, tapasztalatairól weboldalán számol be rendszeresen, Kamasznavigátor című kiadványa a közelmúltban látott napvilágot.
Horváth Magdolna
Család- és párterapeuta, mediátor, tréner.
Dr. Dobozy Lilla
Ügyvéd
Főképp családjoggal, ingatlanjoggal, öröklési joggal, társasági joggal, peres képviselettel foglalkozom.
Sinka Edit
Oktatáskutató
Tanár alapvégzettséggel oktatáskutatóként dolgozom. Leginkább a közoktatási intézmények működése és eredményessége foglalkoztat.
Peer Krisztina
Klinikai gyermek szakpszichológus
Pszichológusként és meseterapeutaként dolgozom gyermekekkel, kamaszokkal és fiatal felnőttekkel, mellette felnőttképzésben tanítok pszichológiát, valamint rendszeresen tartok önismereti, készségfejlesztő, kommunikációs és konfliktuskezelő tréningeket.
Villányi Györgyné Jutka
Óvodapedagógus
Brunszvik Teréz-díjas óvodapedagógus vagyok és pedagógia szakos egyetemi végzettségem is van. Jelenleg óvodapedagógus hallgatókat tanítok, és szakvizsgás képzéseken óvodapedagógusokat.