A tanulók érdeklődésére, a tanárok és a diákok közös tevékenységére építő módszer, amely a megismerési folyamatot projektek sorozataként szervezi meg:
Komplex feladatok, melyek középpontjában egy gyakorlati természetű probléma áll, a tanulók a témát széles körű történeti, technikai, gazdasági összefüggésben dolgozzák fel→ ezért a módszer a hagyományos iskolai tantárgyi rendszer fellazítását igényli (nagyfokú szabadság), a probléma megoldására, a tanulók szükségleteire és érdeklődésére kell épülnie, a cél sosem a tanulás, hanem valamilyen konkrét cél, produktum, a tanulás ehhez csak eszköz.
A tanulók érdeklődésére, a tanárok és a diákok közös tevékenységére építő módszer, amely a...
A vita dialogikus szóbeli közlési módszer, amelynek az ismeretek elsajátításán túl célja a gondolkodás és a kommunikációs készségek fejlesztése. A vitában a tanulók viszonylag nagyfokú önállóságot élveznek, a pedagógus a háttérből irányítja a vita menetét.
A vita az oktatás egyik leghatékonyabb módszere, hiszen kialakítja a résztvevőkben a saját álláspont melletti érvelés, a másik fél meghallgatása, a mérlegelés, a tolerancia és az empátia képességeit. Ezekre a kompetenciákra minden értelmiséginek szüksége van, de a társadalomtudományok területén a szerepük még jelentősebb. Itt az érvek egymásnak feszülése állandó és kevés megfellebbezhetetlen tudományos állítást tudnak a vitatkozó felek álláspontjuk alátámasztására használni.
A vita mindig ellentétes nézetek szembesítését jelenti egy meghatározott témában, amit általában szóban folytatnak a résztvevők. Kétirányú folyamat, amiben a helyesnek tartott álláspontok ütköznek az ellentétessel, a helytelennek tartottal. Célja egyrészt a probléma többoldalú megközelítése
[1] http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0050_12_modszertan/ch02s22.html
A vita dialogikus szóbeli közlési módszer, amelynek az ismeretek elsajátításán túl célja a...
Olyan szemléletes oktatási módszer (demonstráció, illusztráció), amelynek során a tanulmányozandó tárgyak, jelenségek, folyamatok észlelése, elemzése történik.
A tanulók érdeklődésének felkeltése, a képszerű gondolkodás fejlesztéséhez, kiinduló bázis lehet a fogalomtanításhoz ill. a tevékenység elsajátításához, jól követhetőnek kell lennie (jól érzékelhető), a lényeg kiemelése
Olyan szemléletes oktatási módszer (demonstráció, illusztráció), amelynek során a tanulmányozandó...
Olyan monologikus szóbeli közlési módszer, amely egy-egy jelenség, esemény, folyamat, személy, tárgy érzékletes, szemléletes bemutatására szolgál.
Terjedelme az előadásénál rövidebb, leírás, konkrét információk átadására szolgál, főként a tanulók képzeletét és érzelmeit mozgósítja ,minden korosztályban alkalmazható, kiemelt jelentősége alsó tagozatban van.
Szemléltetőeszközöket is be lehet iktatni (valóságos tárgyak, filmrészletek, képek)
Olyan monologikus szóbeli közlési módszer, amely egy-egy jelenség, esemény, folyamat, személy,...
Olyan monologikus tanári közlési módszer, amellyel törvényszerű összefüggések, szabályok, tételek, fogalmak megértését segítjük elő.
Alkalmazására már 6 éves kortól van mód, terjedelme, időtartama az előadásénál rövidebb, főként a tanulók életkorától függően: 5-10 ill. 20-25 perc között változik.
A magyarázat eredményes, ha logikus, világos, érdekes, tömör, egyszerű és érzelmekkel kísért.
Olyan monologikus tanári közlési módszer, amellyel törvényszerű összefüggések, szabályok,...
Olyan monologikus szóbeli közlési módszer, amely egy-egy téma logikus, részletes viszonylag hosszabb ideig tartó kifejtésére szogál. A tanár egy egész osztálynak, csoportnak egyszerre(frontálisan), többnyire szóban, esetleg szemléltetéssel kiegészítve mutatja be a témát, tananyagot, stb.
Olyan monologikus szóbeli közlési módszer, amely egy-egy téma logikus, részletes viszonylag...