Magyarországi siker az OECD CERI kreatív programjában
„A kreativitás és kritikai gondolkodás fejlesztése egyértelműen lehetséges bármilyen szaktantárgy normál tanórai keretében”
OECD: A gazdasági versenyképesség fő motorja a kreativitás és kritikai gondolkodás
Budapest, 2020. február 20. - 2020 januárjában lezárult az öt évet felölelő, kreativitás mérésére és fejlesztésére irányuló az OECD CERI Kreativitás és Kritikai Gondolkodás Fejlesztése és Mérése az Iskolában Projekt[1].
Kettős célja volt az OECD projektnek, amelyben 11 ország vett részt:
- egyrészt, hogy a kreativitást és kritikai gondolkodást fejlesztő eszközcsomagot adjon a pedagógusok kezébe
- másrészt, hogy a 2021-es PISA vizsgálatba a kreativitást mérő feladatsorok kerülhessenek be
A nemzetközi kutatás Magyarországon végzett felmérés két fordulójában mintegy 9 település 16 iskolájában 838 általános iskola alsó tagozatos és 817 felső tagozatos tanulót kérdeztek meg. A program magyar résztvevője a Kreatív Partnerség Magyarország program volt, a T-Tudok oktatáskutató intézmény fejlesztési programja. A nemzetközi projektben való részvételt a Pécsi Tudományegyetem és az Oktatási Hivatal is támogatta.
Amik leginkább hiányoznak a mai munkavállalókból
A kreativitás és kritikai gondolkodás kompetenciák azért kerültek az OECD fókuszába, mert több kutatás is bizonyította (például Világgazdasági Fórum), hogy a gazdasági versenyképesség fő motorjai éppen ezek a területek, viszont a munkáltatók visszajelzése alapján ezek hiányoznak leginkább a mai munkavállalókból.
Mérés mellett fejlesztés is zajlott
Ez az első olyan OECD CERI projekt, amelyben az OECD nem pusztán mérést és értékelést, hanem fejlesztést is végzett. Így létrejött:
- egy olyan módszertani programcsomag, ami segíti a pedagógusokat a kreativitás fejlesztésében
- létrejött egy applikáció, amely képessé teszi a pedagógust arra, hogy kreativitás és kritikai gondolkodás fejlesztő tevékenységét, valamint a tanulók ez irányú fejlődését folyamatosan monitorozhassa az osztálytermi munkája során
Magyarországon a pedagógiai keretrendszer fejlesztése mellett két tanévben (14 iskolában 780 alsó tagozatos és 754 felső tagozatos tanuló) bemeneti és kimeneti kérdőíves felmérésre is sor került a programban résztvevő Kreatív Partnerség programot alkalmazó és a keretrendszert is alkalmazó, valamint egyik eszközt sem alkalmazó kontroll iskolákban.
A magyarországi projekt esetén kiemelendő, hogy a kreativitás fejlesztése nagymértékben a hátrányos helyzetű iskolákra fókuszált. A magyar kreativitást fejlesztő program a mérési eredmények tükrében sikeresnek mondható.
A program eredményei
A KP Programot és/vagy a pedagógiai keretrendszert (rubric) használó iskolákban:
- az alsó tagozatos diákok körében szignifikánsan növekedtek a matematika pontszám eredmények a vizsgált időszakban a kontrollcsoporthoz képest
- ugyanígy szignifikáns változást érzékeltek a tanulók a tanári viselkedésben
- megnövekedtek a kiscsoportos, illetve a több jó megoldást is megengedő feladatok a matematika órákon
- a lányok esetében szignifikáns javulás volt tapasztalható a kreativitásra utaló több megoldás feltételezését igénylő ún. divergens feladatok megoldása esetében
Németh Szilvia, oktatáskutató, a program magyarországi koordinátora elmondta:
„A nemzetközi projekt egyértelműen megmutatta, hogy a kreativitás és kritikai gondolkodás fejlesztése egyértelműen lehetséges bármilyen szaktantárgy normál tanórai keretében. Ehhez arra van szükség, hogy ez a fejlesztési szempont folyamatosan képviselve legyen az óratervezésnél. Az ún. kreatív pedagógiai módszertan alkalmazása nagymértékben megtérül, hiszen bármilyen tantárgyról legyen is szó, a gyerekek érdeklődése megnő, és azok is örömüket lelik a munkában, akik korábban nem lelkesedtek az adott tantárgy tanulása vagy az iskola iránt. A programban résztvevő egyik tanuló visszajelzése szerint kiderült, hogy a tanulás is lehet izgalmas és kockázatos, nemcsak a videojáték”.
A Kreatív Partnerség Magyarország honlapja: https://kreativpartnerseg.hu/
Facebook oldala: https://www.facebook.com/kreativpartnerseg/
A projektről készült könyv és a keretrendszer, valamint a ráépülő segédanyagok elérhetők az alábbi linken:
https://www.oecd.org/education/fostering-students-creativity-and-critical-thinking-62212c37-en.htm