Életmód

Fogják a fejüket a cégek a Z generációs munkavállalók miatt – Jogosan?

Egy amerikai felmérés szerint sok vállalat már alig néhány hónappal a munkakezdés után megválik Z generációs munkavállalóitól, mert a kommunikációs készségeik, a munkára való felkészültségük nem felel meg az elvártaknak.

Az Intelligent.com által végzett felmérés szerint 10-ből hat munkaadó mondta azt, hogy idén már bocsátott el friss diplomást, míg minden hetedik munkaadó jelölte meg válaszul, hogy jövőre nem tervez friss diplomást alkalmazni. Az Intelligent.com felmérésében közel 1000 vállalatvezető vett részt.

Huy Nguyen, az Intelligent.com oktatási és karrierfejlesztési főtanácsadója szerint a vállalati tulajdonosok vonakodnak a századforduló környékén születetteket alkalmazni, akik „gyakran nincsenek felkészülve a kevésbé strukturált környezetre, a munkahelyi kulturális ellentétekre és az önálló munkavégzés elvárásaira. Bár rendelkeznek az egyetemen szerzett elméleti tudással, gyakran hiányzik belőlük a gyakorlati, valós tapasztalat és a munkahelyi környezetben való sikeres helytálláshoz szükséges soft skillek” – fejtette ki Nguyen.

Az idősebb munkavállalókkal ellentétben a Z generáció szenved attól a stigmától, hogy a munka világának szereplői lusta munkavállalóként tekintenek rájuk a munka-magánélet egyensúlyához való túlzott ragaszkodásuk miatt.

A felmérés válaszadói szerint a Z generációs munkavállalók leginkább a motiváció hiányát mutatják, míg 39%-uk szerint a kommunikációs készségeik hiányoznak.

Ennek okait kutatva egyes szakértők az oktatási rendszert okolják, amiért az „nem készíti fel a diákokat megfelelően a valós munkára”. „Az oktatás ma az elméletet helyezi előtérbe a gyakorlattal szemben. Persze, a görög mitológiáról való felkészültség valóban lenyűgöző tud lenni, de emellett fel kellene készíteni a fiatalokat a vállalati megbeszéléseken való hatékonyan kommunikációra vagy a valós szakmaiságra is” – véli Bryan Driscoll HR-tanácsadó.

EZ IS ÉRDEKELHET: A tanulóknak nem többet, hanem mélyebben kellene tanulniuk, hogy a 21. század kihívásait kezelni tudják, amihez a poroszos oktatás kevés

Sokak szerint károsak a Z-generációról alkotott általánosítások

Jessica Kriegel, a Culture Partners munkaerő- és munkaügyi stratégiai vezetője a The Post-nak nyilatkozva elmondja, hogy az 1980-as években születettek közvetlenül az okostelefonok megjelenése előtt váltak nagykorúvá, nem is olyan régen még „problémás gyerekeknek” tartották őket, és most az amerikai társadalom kollektíven célkeresztbe állítja, és elítéli őket. A szakember szerint ahelyett, hogy a leendő alkalmazottak születési dátumára fixálódnánk, az üzleti vezetőknek mélyebbre kellene ásniuk. Szerinte nem a generáció teszi a mestert, hanem az rengeteg más érték, amelyet az egész életen át tartó tapasztalatainkból merítünk.

Scott Baradel, a dallasi székhelyű Idea Grove B2B digitális marketingcég vezérigazgatója sok Z generációs munkatársat alkalmaz, és nem teljesen érti, hogy mi ez az általános értékítélet a Z generációs fiatal munkatársak kapcsán. Baradellt egyáltalán nem riasztják el a Z generáció "túlzott igényei".

    Nem csak munkát akarnak, hanem hatást akarnak gyakorolni, és ez hatalmas előny lehet bármely vállalkozás számára”. Baradell szerint azok a vállalkozások, amelyek elkerülik a Z generációs munkavállalókat, „lemaradnak a tehetségek következő generációjáról, tehát a fejlődésről”.

– véli.

Hogyan motiválhatjuk a Z generációs munkavállalókat?

Karla Trotman, a pennsylvaniai Electro Soft Inc. elektronikai bérgyártó cég tulajdonosa és vezérigazgatója egyetértett Baradell-lel, és a The Post-nak elmondja, hogy a vállalkozásoknak olyan juttatásokkal kellene alkalmazkodniuk a Z generációs munkavállalókhoz, mint a tandíj-visszatérítés, rugalmas fizetett szabadidő-szabályok, hibrid munkakörnyezetek és olyan egészségügyi ellátás, amely a fizikai és mentális jólétüket egyaránt magában foglalja.

Korábbi cikkünkben már kifejtettük: ahhoz, hogy a vállalatok az eltérő igényű és elvárású munkavállalóikat ne csak bevonzzák, hanem meg is tartsák, minden eddiginél innovatívabbnak kell lenniük. A Z generáció fiataljai számára köztudottan rendkívül fontos a család. Tehát a motiválásuk sarokpontja lehet, ha a munkahely átfogó koncepciót készít a család és a munka összeillesztéséről. Másik ilyen ösztönző lehet a digitális technológiák használatának támogatása. Azok a munkáltatók, akik felismerik a digitális technológiák használatának egyértelmű előnyeit, sikeresebbek lesznek a fiatalok megtartásában.

Egy korábbi tanulmány szerint 80 százalékuk mondta, hogy a leginnovatívabb és legmodernebb technológiával szeretne dolgozni.

Annak ellenére, hogy ebben generációban a legmagasabb az egyetemet végzettek aránya, úgy érzik, hogy nincsenek felkészülve a konfliktusok megoldására, a tárgyalásokra és mások vezetésére. A Z generációt már nem a merev karrierlétra, hanem a rugalmas karrierlépcsők érdeklik, amelyek biztosítják számukra a szükséges szabadságot, tehát a vállalatoknak mindenképpen újra kell gondolniuk a vezetői modelljeiket.
Összegezve a munkáltatóknak még rugalmasabbnak kell lenniük, és hajlandónak kell lenniük a jövő generációival való foglalkozásra.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás