Életmód

Nyaralás után le vagy törve, mint a bili füle? Pszichológus tanácsai

Minden csodálatos nyaralás egyszer csak véget ér, hazatérve pedig a szép emlékek halványulni kezdenek, és egyhamar szinte úgy érezzük, változatlanul mindent ott folytatunk, ahol a nyaralás előtt abbahagytuk.

A nyaraláskutatók tanulmányaiból tudjuk, hogy mennyire gyorsan képesek vagyunk magunkat hangulatba hozni, és magunkat jól érezni a nyaralás ideje alatt – általában a hetedeik-tizedik nap között érezzük magunkat a csúcson –, és hazatérve ez a fokozott jóérzet szépen lassan (általában két hét alatt) vissza is esik a nyaralás előtti szintre.

Nyaralás utáni depresszió, nyaralás utáni szindróma

A nyaralás után hazatérve ürességet érezünk, amit egyesek "nyaralás utáni szindrómaként" vagy "nyaralás utáni bluesként" is emlegetnek, ami közel nem egy tudományos meghatározás.
– A kifejezést vélhetőleg arra az állapotra alkották meg, amivel körbeírható a nyaralás alatt felhalmozott erőforrások megcsappanás, miután visszatérünk a hétköznapokba – magyarázza Jana Kühnel, a Bécsi Egyetem pszichológia adjunktusa, akinek fő területe a munka-társadalom-gazdaság összefüggései. – Újra szembesülünk a munka követelményeivel, ami azonban nem feltétlenül kell, hogy depresszív hangulatot eredményezzen. A szabadság elteltével a hangulat és a közérzet visszaesik a szabadság előtti szintre, de általában nem megy alá – mondja.

Jana Kühnel azonban ezt nem zuhanásként, sokkal inkább "lassú csúszásként", a fellendülő hatás elhalványulásaként jellemzi. – Ez a jelenség általában két-hat hétig is eltarthat, amikor a nyaralásnak a közérzetre, a munkateljesítményre és a munkamotivációra gyakorolt pozitív, regenerációs hatásai eltűnnek – magyarázza Kühnel.

Kutatók, akik a nyaralás alatti és utáni regenerálódást tanulmányozták, találtak néhány egyszerű módszert, amelyekkel a felhalmozott regenerálódást nemcsak az első napokban, hanem a lehető leghosszabb ideig fenn lehet tartani. Nézzük, melyek ezek.

Hogyan őrizhetjük meg a nyaraláson ránk ragadt jókedvünket?

Nem könnyű megőrizni a tengerpart, a nyár esti séta kellemes hangulatát, a nagyszerű emlékeket, különösen, ha már az első munkanapon nyakunkba szakad az összes elvégezetlen munka, de azért így is tehetünk azért, hogy a feltöltődés ne csak néhány napig, hanem annál tovább tartson.

Már a nyaralás előtt is sokat tehetünk azért, a nyaralás utáni időszak stresszmentes legyen, hiszen aki előregondolkodik, azt meglepetés éri később – ez lehet az egyik nyitja annak, ami képes megóvni az újonnan szerzett erőforrásainkat.

Segít, ha a nyaralás előtt megteszünk bizonyos óvintézkedéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a nyaralás alatt mentálisan kikapcsoljunk. Ilyen például a helyettesítés megszervezése, vagy amit szintén fontos tudniuk a vezetőknek, hogy előre közöljük hogyan vagy hogyan nem leszünk elérhetőek a szabadság ideje alatt

– tanácsolja a pszichológus.

Meg kell próbálnunk fontos teendőket még a szabadság előtt véglegesítenünk vagy legalábbis leszerveznünk. - Készíthetünk például egy to do listát azokról a dolgokról, amelyeket közvetlenül a szabadság után kell megoldanunk. Így bebiztosítjuk magunkat, hogy semmi sem fog elveszni vagy elfelejtődni, ha egy-két hétig nem gondolunk rá. Ez segíthet elengedni a munkát – mondja.

Tippek nyaralás előtti és utáni időszakra

1# A nyaralás ízlelgetése már a nyaralás előtt megkezdődik! Tanulmányok kimutatták, hogy előzetesen jóval kellemesebbnek ítéljük meg a nyaralásunkat, mint amennyire ténylegesen élvezzük a nyaralást akkor, amikor ott vagyunk. Vagyis feldobhatjuk a hangulatunkat azzal, ha hetekkel, napokkal korábban módszeresen készülünk az előttünk álló utazásra.

2# Tervezzük meg a visszatérést! Ne vasárnap este essünk haza a nyaralásból, ha hétfőn kora reggel már fontos meetingünk van. Ha tehetjük, teljen el egy kis idő, akár egy-két nap is a hazatérés és a munkakezdés között. Pakoljunk ki nyugodtan, mossuk ki a szennyest, rázódjunk vissza kényelmesen az otthonlétbe. Az is segít, ha egy csonka héttel kezdjük a munkát, ha szerdán térünk vissza az irodába, amikor a következő hétvége már csak egy karnyújtásnyira van.

3# Szervezzük meg jól a helyettesítést! Beszéljük meg a kollégákkal, hogy a távollétünkben ki mit végez el a munkánkból, így nem kell majd folyton azon rágódnunk a nyaraláson, hogy minden rendben megy-e az ügyfelekkel.

Miért érdemes szellemi távolságot tartani a munkától a nyaraláson?

Ahhoz, hogy a lehető legpihentebben térjünk haza egy utazásról, és ezt a pihenést a mindennapi életben is minél tovább kamatoztatni tudjuk, fontos tudatosan dönteni a nyaralástípusok között. – Általános érvényű szabály sincs, hogy milyen tevékenységeket érdemes választani, mert az egyéni élmény az, ami számít – mondja Jana Kühnel munka- és szervezetpszichológus.

Legyen szó hegyvidéki vagy tengerparti, napozós vagy aktív nyaralásról, mindenkinek magának kell tudnia, hol és hogyan tud a legjobban kikapcsolódni. – Fontos, hogy a nyaralás alatt olyan tevékenységet végezzünk, amelyek lehetővé teszik, hogy el tudjuk felejteni a munkát egy rövid időre – mondja Kühnel. Nemcsak fizikailag kell elszakadni a munkahelytől, hanem mentális távolságot is kell teremteni.

Egyáltalán ne dolgozzunk a nyaralás alatt?

Sokan azt a gyakorlatot követik, hogy a nyaralás alatt is csekkolják az emailjeiket, hiszen egyszerűbb napi szinten ránézni a bejövő emailekre, mint az első napon egyszerre szembesülni a az email dömpinggel. – Ez azonban veszélyezteti a szellemi kikapcsolódás lehetőségét a munkán kívüli időszakban – mondja a pszichológus. – Én inkább azt javasolnám, hogy kerüljük az e-mailek állandó ellenőrzését.

Tippek a nyaralás alatti időszakra:

1# Eleve ne vigyük magunkkal a laptopot és a munkahelyi telefonunkat, mert ha nincs lehetőségünk az e-maileket olvasgatására, akkor nem is tudunk kísértébe esni, ezáltal könnyebben ki tudunk kapcsolódni.

2# Találjuk meg a számunkra szóba jöhető legjobb megoldást. Vannak, akik a nyaralás alatt háromnaponta tíz percet szánnak az emailek átfutására, ellenőrzik, hogy minden rendben van-e a munkahelyen, míg más a szabadságos üzenetét fogalmazza meg és állítja be úgy, hogy az egyértelmű legyen mindenki számára.

Fejesugrás a munkába

– Ahhoz, hogy könnyebben vissza tudjunk térni a régi kerékvágásba, érdemes rövidebb napi relax fázisokat bevetni. Nemcsak a szabadságok fontosak a feltöltődés szempontjából, hanem a hétvégi pihenés, a munka utáni napi relax és az éjszakai alvás is – tanácsolja a szakember. – Kimutatták ugyanis, hogy

minél jobban odafigyel valaki a napi regenerálódási lehetőségeire, annál lassabban múlik el a nyaralás hatása.

Az is segíthet, ha egy ideig a munkánk vagy a munkahelyünk előnyeire koncentrálunk. – Ahogyan a nyaralás alatt is előfordulhatnak kudarcok, kellemetlenségek, úgy teljes biztos, hogy a munkánknak előnyei is vannak – mondja Kühnel. – Munkába való visszatéréskor ha lehet, hozzászokás jelleggel kezdjünk az egyszerűbb ügyekkel.

Tippek a nyaralási élmény meghosszabbításához:

1# Idézzük fel a legjobb pillanatokat fényképek, videók nézegetésével, meséljünk erről a barátainknak.

2# Főzzünk az utazás alatt vásárolt fűszerekkel, kávézzunk vagy reggelizzünk a helyi szokás szerint, dobjuk fel a lakást az a nyaraláskor vásárolt szuvenírekkel.

2# Kezdjünk bele új szokásokba! Ha a nyaralás alatt a korábbitól eltérően többet olvastunk, kerékpároztunk, reggelente futottunk, foglalkoztunk a hobbinkkal vagy használtuk az idegen nyelvet, akkor próbáljuk meg ezeket a dolgokat beépíteni a mindennapokba, hogy a nyaralás élményével leküzdjük a negatív gondolatainkat, elűzzük a rossz kedvünket.

Fotó: 123RF
– via –

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!