Megmutatjuk, mit jelentenek az új piktogramok a tévében!
A szülők és a gyerekek tudatos válogatásának megkönnyítésére ezért egyedülálló műsorajánlási rendszert indít gyermekpszichológusok bevonásával a Tévézz okosan! társadalmi kampány.
A gyerekek sokszor csak unaloműzésből tévéznek, és a hatalmas kínálatban a szülők is nehezen találják meg számukra a valóban érdekes és hasznos műsorokat. Pedig pszichológusok szerint a tévéműsorok egy része nemcsak a gyerekek ismereteit gyarapíthatja, hanem a képességeik fejlesztéséhez is jelentősen hozzájárulhat. A hazai kábeltévés szolgáltatók kezdeményezésére, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakmai támogatásával három évvel ezelőtt létrejött társadalmi kampány a fiatalok médiatudatosságát igyekszik erősíteni, és szüleiknek is hasznos tanácsokat nyújt a tudatos tévézéshez. A www.tevezzokosan.hu weboldal a száznál is több tévécsatorna programjából segít megtalálni azokat a műsorokat, amelyeket valóban érdemes megnézni, amelyek igazán érdekesek és értékesek lehetnek a gyerekek számára.
A korhatárkarikák mellett új piktogramok is megjelennek
A társadalmi kampány gazdái most pszichológusok segítségével továbbfejlesztették a weblap műsorajánlóját. Ezentúl kategóriákba sorolva, piktogramokkal is megkülönböztetve kiemelten ajánlanak olyan műsorokat, amelyek a színvonalas szórakoztatás mellett hatásosan segíthetik az iskoláskorú gyerekek értelmi, érzelmi, társas és mozgási készségeinek illetve személyiségüknek a fejlődését. A kiemelt műsorokat gyermekpszichológusok rövid magyarázó szöveggel ellátva ajánlják, hogy a gyerekek és szüleik is egyszerűen beazonosíthassák, milyen területek fejlesztésében segíthetnek igazán.
A felállított kategóriarendszer az iskoláskorú gyerekek személyiségfejlődése szempontjából legfontosabb készségfejlesztési területeket öleli fel:
Ismeretszerzés
(az iskolában tanult lexikális tudáskincs bővítése)
"Tudor"
Játékos tanulás
(bevonó, élményalapú tanulás)
"Felfedező"
Logika
(matematikai, problémamegoldó, analitikus képességek)
"Észkerék"
Önismeret
(identitás, önértékelés, egészséges énkép, testkép stb.)
" Ki vagyok én?"
Társas kapcsolatok
(csoporton belüli szerepek, nemi különbségek, konfliktusok, empátia)
"Én és a többiek"
Ügyesség
(pszichomotoros képességek, rendezett mozgások fejlesztése)
"Ügyesség"
A fejlesztő hatású műsorokra való figyelemfelhívással a társadalmi kampány még jobban segíthet abban, hogy mindenki megtalálja az adott gyerekhez leginkább illő műsorokat, így tovább ösztönözve az átgondolt, tudatos médiafogyasztást. A weboldal készítőinek reményei szerint a kiemelt műsorajánlás még az eddigieknél is eredményesebben segíti a gyerekeket az okos, igazán személyre szabott műsorválasztásban, illetve a szülőket abban, hogy megértsék, a tévéadások hogyan járulhatnak hozzá csemetéik fejlődéséhez és milyen műsorok elé érdemes igazán leülniük velük.