Tanévkezdés
Nálam szinte üres a táska...
„De nehéz az iskolatáska...” hangzik a régi dalban, és vetődik fel olyan gyakran, amikor a súlyos táskát cipelő kisiskolások kerülnek szóba szülők, felnőttek között. Különösen aktuális ez a probléma a tanév eleji bevásárlások idején. Milyen a jó iskolatáska, és mit érdemes beletenni?
Közvetlenül a beiratkozás után, még a nyári szünet előtt szülői értekezletet tartok a leendő elsősök szüleinek. Listát készítek, mire lesz szükség az iskolában. A keményhátú, kisméretű hátitáska az első helyen áll. (Jó lenne, ha sikerülne megelőzni Nagymama enyhén sértődött megjegyzését szeptember közepén: „10 000 Ft-ért vettem szép nagy táskát az unokámnak, és üresen hurcolja az iskolába.”)
Bizony. Nálam szinte üres a táska.
Miért?
• A 6-7 éves gyerek csontozata még nagyon gyenge, s izomzata is átalakulóban; nem teherhordásra való. Az első napokban talán még örömét leli a cipekedésben, de később egyre inkább teherré válik. És ki szeret cipekedni? Biztos, hogy az iskolai élet velejárója a málha?
• A felszerelés nagy része nem kell minden nap. Akkor viszont otthon állandóan leltározni muszáj. Minden este. Biztos, hogy ez a családi béke alapja? „Tisztelt Szülő! Katika már megint otthon hagyta a rajz/tesi/ének... stb felszerelését. Kérem, figyeljenek jobban gyermekükre!” Kell ez nekünk?
• A tankönyvek gyönyörűek, érdekesek, izgatóak. Nehéz ellenállni a csábításnak, hogy mind a táskában legyen. Mind a 6 kiló. Plusz a füzetek, tolltartó... Tolltartó! Lehetőleg tízemeletes, teletömve minden földi jóval, filccel, színesekkel, körzővel, ceruzával, radírral, hegyezővel, mini nyomdával, az írószerbolt teljes árukínálatával. Mert egy elsős gyereknek ki tud ellenállni? Ha a szülő megacélozza a szívét, és nemet mond, ott a vajszívű nagyszülő, és a kisunoka fölszerelkezik az elkövetkező 8-10 évre. És el is viszi az iskolába, mert különben mi értelme?
• Füzetek, rajztömb, rajztábla, technika csomag, gyurma, korong, pálcika, zsírkréta, ragasztó, olló,... Ami nem kell első nap, első héten, első órán, az elgurul, kifolyik, eltörik, összegyűrődik, felhasználódik ezer érdekes célra, és pont akkor nincs meg, amikor kell. Örök harc, vitatéma: ha nincs meg, akkor hová lett? És mivel a gyermek olvasni még nem tud, ráadásul olyan sok új holmi veszi körül, hogy fel sem ismeri, melyik az övé, folyamatos a „nem találom, ellopták, nekem olyan nincs is” akadályok leküzdése.
Jobb a szülőnek, jobb a gyereknek
A fentiek jó része saját szülői tapasztalat is. Két fiút iskoláztattam, és tudom, mekkora harc rendet rakni, elpakolni, észben tartani, mikor, mire, mennyi kell. Nem is sikerült mindig. Nem volt kellemes érzés nézni a kicsikéim bánatos szemét, hogy miattam kaptak fekete pontot, dorgálást. Ezek a tapasztalatok is segítettek kialakítani a saját tanítói gyakorlatomat.
A tankönyvek rendelésénél, ha tehetem, olyat választok, amelyek több kötetesek. Külön az első félévre, s külön a másodikra. Máris feleződik a teher. Ha van puha táblás változat, még jobb. A gyönyörű, kemény fedelű füzettartókról, ha lehet, lebeszélem a szülőket. Fölösleges teher. Tolltartóból elég a „kétemeletes”. Grafitceruza 3 (egy elgurult, egy kitörött, egy használatban), vastag/háromszögletű színesek, és kész is. Radír nem kell, hegyezni a tanító néni tud szépen (hogy maradjon is a ceruzából), tehát ceruzahegyző se kell. Tulajdonképpen filc se, de mert nagyon szeretik, afölött szemet hunyok. 12 már sok is!
Tízórai, szalvéta, innivaló, tájékoztató füzet. Ennyi a táska tartalma.
És a többi?
Azok nálam vannak. A szekrényemben, vagy nyitott polcon. Év elején beszedem, és nincs rá gond többé. Ott sorakoznak a rajztömbök, technika csomagok, dobozokban az egyéb kellékek. Mindig kéznél. Igaz, így nekem van több dolgom, de nem kell nyomozni a táskában, szomorkodni, hogy otthon maradt, terhelni a szülőt táskarend ellenőrzéssel, órarend vizslatással. Tisztasági csomag, tesi cucc a fogason, hétfőn megérkezik, pénteken hazavándorol. Ki lehet alakítani felelősöket, szokásrendet. Ez is az iskolai élet része. És a tanító dolga.
A szülők elfogadták, nekik is kényelmesebb. A kis elsős meg így kezdi, így szokja meg. Hozzászokik. Alakítja a napi, heti ritmusát. Ami nagyon fontos a szokásrend megerősödésében. Mert a rendszeresség, a mindennapi ritmus nevel. És ez is a dolgom.
Mennyiért?
Egy fővárosi Ápiszban összeállított adatok szerint a legolcsóbb iskolatáska 8150, a legdrágább 12 200 forintba kerül. Kisméretű tolltartó kapható 640 és ezer forintért, felszerelve a legolcsóbb 1660 forint, a legdrágább 3290 forint. Golyóstoll van 81 forintért, de 1680 forintért is, míg körzőből a legolcsóbb 400, a legdrágább készletben 3200 forint.
Az oktatási tárca közlése szerint a tavalyi árakhoz képest átlagosan 6,5 százalékkal emelhették a kiadók a tankönyvek árát, de a közöttük meglévő piaci verseny miatt ennél alacsonyabb áremelés is feltételezhető. Tavaly a tankönyvcsomagok átlagára az 1-4. évfolyamokon 5 ezer forint volt, de ezen belül az első évfolyamon a 10 ezer forintot is meghaladhatta az ár. Az 5-8. évfolyamokon 9.813 forintos átlagárral számoltak, a 9-12. évfolyamokon 9.666 forintos átlag volt, de akár 23 ezer forint is lehetett egy csomag ára. (Forrás: MTI)