Kisiskolás felfedezők
A kísérleti projekt keretében 33 ökoiskolába, több óvodába és a pedagógusképzésbe jutott el a szett és a hozzá kapcsolódó Tudáspróba ismeretterjesztő játék. Három hónapi használat után a programban részt vevő tanárok egyöntetű véleménye az volt, hogy több Kutatódoboznak is jó helye lenne az intézményekben.
A szett kézzelfoghatóvá teszi az elemi kísérleteket, segít a gyerekek motiválásában. A projekt záróeseményén és a félidei speciális tanórán is diákok tartottak előadásokat kedvenc kísérleteikből.
A Pittner Dénes Általános és Művészeti Iskola szaktanára, Klein Judit szerint a gyerekek aktivitása, érdeklődése jelentette számára a legerőteljesebb visszajelzést: „A gyerekeimet kérdezzék, akik csillogó szemmel kísérletezni, felfedezni szeretnek, és hatalmas boldogság tölti el Őket az eredmény láttán, ha ég az izzó vagy megszólal a riasztó egy-egy megfelelően összeállított áramkörnél. Sokan a szabadidejükben is elkezdtek tudományos könyveket, magazinokat olvasni, örömmel és lelkesen vettek részt a Tudáspróba játékban is”.
A Pannónia Általános Iskola tanára a legjobb eredménynek azt tekinti, hogy náluk olyan gyerek is tartott bemutatót, aki korábban teljesen passzív volt a természetismeret órákon. A programhoz kapcsolódó Tudáspróba játék eddigi két fordulóján közel 1000 diák vett részt, a kicsik lelkesedésének mértéke még a szervezőket is meglepte.
A program fenntarthatóságáról és céljairól Farkas Szilvia, a Siemens Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta: „Hazánkban évek óta tendencia a természettudományos és műszaki szakmák háttérbeszorulása, a szakember hiány és a tudományos és műszaki életpályák leértékelődése. Ez ellen a legfiatalabb generáció – óvodások, kisiskolások - megcélzásával vesszük fel a harcot, hosszú távban gondolkozva. Jó kereseti lehetőséggel számos műszaki állást kínálnak vállalatok, és azt szeretnénk, ha a jövőben számunkra is kevesebb problémát jelentene a betöltésük, mint manapság.”
A Kutatódoboz harminc országban van jelen és két részből áll – elektromosság-energia és egészség-biológia, amellyel a gyerekek érdeklődése felkelthető a természettudományok iránt.
Verebes Judit, az ELTE gyakorló középiskolájának oktatója elmondta: „A Kutatódoboz mind amellett, hogy esztétikus, balesetmentes kísérletekhez megfelelő, kiváló a gyermekek kíváncsiságának felkeltésére, olyan eszközök és anyagok használatával, amelyet a minden napjaikból ismernek, így az összefüggéseket is jobban megértik.” A pedagógusképzést illetően a szakember folytatta: „A Kutatódoboz használata egyszerű, szemléletmód váltásra és pedagógiai kreativitásra ösztönöz és a benne található eszközök teljesen veszélytelenek, így a legkisebb gyerekek kezébe is nyugodtan adhatók.”
Hazánkban már számos, a természettudományok iránt elkötelezett partner csatlakozott a kezdeményezéshez, mely tervek szerint szeptemberben folytatódik. A sajtótájékoztatón Németh Balázs, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) fejlesztési főigazgató helyettese aláhúzta a kezdeményezés fontosságát és rámutatott szükségszerűségére is: „Szomorú tény, hogy az egész országból összesen 3 diák jelentkezett fizika tanári képzésre, továbbá az állásportálok oldalain látjuk, hogy a mérnökökre, műszaki szakemberekre milyen nagy kereslet van. Meg kell találnunk a megfelelő utat az utánpótlás nevelésére és kifejezetten egyet értek az óvoda és iskola ezen irányú feladataival.„