CsaládCsaládi szerepekGyerek

A gyermekeket ritkábban mutatják pozitív szerepben a médiában

A sajtó egyre csökkenő számban mutatja be pozitív szerepekben a gyermekeket, és a róluk szóló cikkekben pedig a legtöbbször az események passzív elszenvedőiként jelennek meg a fiatalok - ez derül ki az Ipsos kutatásából.

A 2012 szeptemberében 118 kiadvány és 52 online sajtótermék átvizsgálásával, valamint fókuszcsoportok megkérdezésével végzett kutatás legfőbb célja annak feltérképezése volt, hogy a kiskorúak hogyan jelennek meg a nyomtatott és az elektronikus sajtóban, valamint annak felmérése, hogy a média betartja-e a velük kapcsolatos szabályokat, ajánlásokat.

A vizsgált csaknem 1800 cikk témája leggyakrabban oktatással, neveléssel vagy a gyermekek sportolásával foglalkozott, és számban csak ezek után következtek a bűncselekményekről szóló vagy negatív témájú írások.

A hazai sajtótermékek gyermekekről szóló írásai leggyakrabban magyarországi témákból táplálkoztak, és jellemző volt rájuk az is, hogy a kiskorúakat igen ritkán szólaltatták meg. A velük kapcsolatos hírek csekély számban kerültek címlapra, leginkább csak akkor, ha valamilyen negatív történéshez, balesethez, tragédiához kötődtek. A tanulmányi vagy sportsikereikről szóló írások zömében a vidéki sajtóban voltak jelen, azoknak is a második felében.

A gyermekek képi ábrázolása inkább a nyomtatott sajtóra jellemző, az online médiában ritkább. A korosztályi megoszlásról elmondható - fűzte hozzá a kutató -, hogy a hat év alattiak, valamint a fiúk felülreprezentáltak a sajtóban, míg a kisiskolások ritkán szerepelnek. Kiderült az is, hogy a sajtó erősíti azt a sztereotípiát, miszerint a hat év alattiak védtelenek, míg a 14-18 éves fiatalok erőszakosak, bűncselekmények elkövetésére hajlamosak.

A tartalmi vizsgálatokból az derült ki, hogy a nyomtatott sajtó leggyakrabban, a vizsgált cikkek 20 százalékában a gyermekek sikereiről számolt be, míg az elektronikus sajtóban a kiskorúakkal kapcsolatos leggyakoribb téma a sérült, beteg gyermekek ábrázolása, haláluk vagy az erőszakos bűncselekmények áldozataként történő bemutatásuk volt.

Az is kiderült, hogy a fiatal fiúk inkább hobbijukkal, speciális érdeklődési körükkel kapcsolatos lapokat olvasnak, míg a lányok általánosabb témák, a zene, a divat vagy a sztárok iránt érdeklődnek. A gyermeknevelésről, családi életről, főleg nőknek szóló kiadványokban megjelenő cikkek egyre gyakrabban szólnak a feladatok nehézségeiről, emellett gyakori a fiatalok bűncselekményekkel kapcsolatos ábrázolása.

A gyermekek a leggyakrabban követett médiumok között a Facebook-ot és a Youtube-ot említették, valamint a vicces internetes tartalmakra kíváncsiak. Bár a gyermekek megvásárolják a nekik szóló lapokat, kérdésre nem tudtak konkrét, abban szereplő tartalmakat említeni. A kutatók ebből arra következtettek, hogy csak felszínesen futják át azokat.

A televízióban a fiatalok főleg a tematikus, ismeretterjesztő, zenei és szórakoztató tartalmakra kíváncsiak.  A gyermekekkel készült vizsgálatok szomorú tanulsága, hogy a kilátástalanság, a depresszió fogalma már az ő szóhasználatukban is megjelenik a saját helyzetüket érintően. 

Forrás: MTI

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás