Nyitottabb szülői közeg, kreatívabb gyerek?
– a mindset pszichológiai szaklap cikkét ajánljuk.
Sok szülőt foglalkoztat a kérdés, vajon mennyire kreatív a gyermeke. Lengyel kutatók ezúttal azt vizsgálták, hogy melyek azok a magatartásformák és személyiségjellemzők a szülők részéről, amik a gyermeki kreativitás kibontakoztatását támogatják.
A pszichológus képzésben az első teljesítendő kurzusok között szerepel a Fejlődéslélektan I., melyen valószínűleg az első félórában találkozik a hallgató egy ehhez hasonló a mondattal: „A genetikai és a környezet együttesen befolyásolja a fejlődést.” Alaptételnek számít, hogy a gén versus környezet vita parttalan abban az értelemben, hogy nem lehet egyik javára dönteni a másikkal szemben, és nincs ez máshogyan a kreativitás témája kapcsán sem. Nyilvánvaló, hogy a kreativitás öröklés kérdése is, ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen környezet öleli körül azt a gyermeket, akiben ott lapul az alkotó szellem csírája.
Lengyel kutatók ezzel az állítással egyetértve arra voltak kíváncsiak, vajon milyen kapcsolat áll fenn az édesanyák személyiségjellemzői és aközött, hogy mennyire hajlamosak a gyermekük számára egy kreativitásukat kibontakoztató légkört teremteni. A kutatásról a Research Digest számolt be.
Elő a személyiségtesztekkel!
A kutatócsoport több mint 3000 édesanyát kérdezett meg szerte Lengyelországból, akik többségében egy vagy két gyermeket neveltek. Azért esett a választás az anyukákra az apukákkal szemben, mert Lengyelországban inkább az édesanyák töltik be az elsődleges gondozó szerepét – állították a kutatók. A vizsgálatban résztvevők személyiségét a jól ismert Big Five személyiségmodell alapján mérték, azonban személyiségvonásonként csupán két állítás mentén kellett értékelniük magukat az anyáknak, ami nyilvánvalóan egy módszertani gyengesége a kutatásnak, legalábbis kevésbé megbízhatóvá teszi ahhoz képest, mintha hosszabb verziót használtak volna.
A felmérés tartalmazott továbbá egy kérdőívet, mely által azt igyekeztek számszerűsíteni, hogy a kreatív környezet megteremtésének négy különböző aspektusa mennyire jellemzi a szülőket. Olyan állítások mentén kellett értékelniük magukat, melyek azt mérték, hogy milyen mértékben igazak rájuk adott magatartásformák a gyermekükkel való interakcióban, például: „Próbálom megmutatni a gyermekemnek ugyanannak a dolognak a különböző olvasatait.”
Ki támogatja a kreativitást?
Mit mutattak hát a számok? Először is azt, hogy az édesanyák személyiségjellemzői több különböző úton is elvezethetnek egy kreatív klímához. Azok a szülők,
akik inkább extrovertáltak és érzelmileg stabilak voltak
(alacsony pontszámot értek el a Neuroticizmus dimenzión), hajlamosabbak voltak bátorítani az eredeti gondolkodást, az improvizációt és a konvencionálistól eltérő megközelítéseket a gyermeküknél.
A teljes cikk a mindseten olvasható.