ÍGY MESÉLJ, HOGY OLVASSON
Hogyan vegyük rá, hogy olvasson a gyerek?
Amikor felelős szülőként arról gondolkodunk, hogy milyen jó lenne, ha olvasóvá válnának gyerekeink, egyből a hogyanokra fókuszálunk, pedig fontosabb lenne a miérttel kezdeni! Meg tudjuk fogalmazni, hogy számunkra miért értékes az olvasás? Van-e helye a digitális világban az elmélyült olvasásnak? Miért lesz boldogabb az, aki minden nap olvas szépirodalmat? Miért sikeresebb az életben az, akinek gazdagabb a szókincse, sokféle szövegértési stratégiával rendelkezik?
Az alkotószerkesztő Dr. Pompor Zoltán előszavában írja: "Ha csak egy dolgot emelhetnék ki a könyvben elhangzó tanácsok közül akkor ez lenne: olvass minden nap 15 percet a gyermekednek! Számoljunk csak kicsit: napi 15 perc az heti 105 perc, ami havi 450 perc, azaz évi 5475 perc – több, mint 90 óra, majdnem 4 teljes nap!"
Az olvasóvá nevelésnek világszerte számtalan jó gyakorlata van. Az Így mesélj, hogy olvasson nem törekszik a teljességre, megelégszik azzal, hogy 12 irányból közelítsen az olvasóvá nevelés lehetőségei felé. Igyekeztünk olyan könyvet összeállítani, ami nemcsak a megoldásokra fókuszál, hanem közérthető módon bemutatja az egyes jelenségek mögötti hátteret is segítve abban, hogy pontosabban megfogalmazzuk a céljainkat, és ehhez mérten válasszunk a kínált megoldási lehetőségekből.
Hisszük, hogy sokunkat érintő kérdésekre keressük a válaszokat, célunk az érdeklődés felkeltése, a pozitív szülői attitűdök kialakítása és információátadás - mert a tájékozottság vezethet el az igazán személyre szabott olvasás-pedagógiához.
12 neves és hiteles közéleti személyiség adta arcát és olvasáshoz kapcsolódó gondolatait a könyv egyes fejezeteihez. Ott Anna, Balatoni József alias Jocó bácsi, Al Ghaoui Hesna, Fluor Tomi, Molnár Piroska, Rajkai Zoltán, Lackfi János, Bosnyák Viktória, Kemény Zsófi, Varró Dani, Dr. Gyurkó Szilvia és Dr. Kádár Annamária egy-egy olvasóvá válással kapcsolatos visszaemlékezésével, személyes hangvételű gondolatával indul a mindennapi meseolvasás jelentőségétől a hangoskönyvön és a digitális olvasáson át a kötelező- és kamaszolvasmányokig, az olvasóvá nevelés lehetőségei felé 12 különböző irányból közelítő fejezet.
Móra Könyvkiadó, 2019