ÓvodaÓvodaérettség

Vissza a munkába

Bölcsőde nélkül nem megy

Az országgyűlés május végén fogadta el a gyes és a gyed szabályozásának szigorítására vonatkozó rendelkezéseket, aminek kapcsán a nők egy részének korábbi munkába állása várható. De vajon lesz-e elég bölcsődei férőhely a 2010. április 30-a után születendő gyerekek számára?

Az országgyűlés a héten elfogadta a gyes idejének háromról két évre történő csökkentését és a gyed igénylési feltételének szigorítását – az igényléshez az eddigi 186 nap helyett 365 nap biztosítási időre lesz szükség. Az új rendelkezések csak a 2010. április 30. után születendő gyermekek szüleire vonatkoznak majd, tehát az addig világra jövő gyermekek után még a jelenleg érvényes szabályok szerint járnak a támogatások.

Ez a módosítás várhatóan az anyák egy részét korábbi munkába állásra sarkallja majd. Herczog Mária szociológus szerint a nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy a gyes és a gyed módosítása praktikusan megnehezíti ugyan a családok életét, mégsem csökkenti a szülési kedvet. A családok gyermekvállalási kedvét sokkal inkább befolyásolja a rugalmas, megbízható és jó minőségű nappali ellátórendszer biztosítása, mint az anyagi támogatások szintje. Bölcsődei férőhely viszont nincs elég.

A bölcsődék száma a kilencvenes évek eleje óta csaknem ötven százalékkal, míg az érintett korosztály létszáma csak negyedével csökkent. Sőt örvendetes módon az utóbbi években a legkisebbek száma stabilizálódik. Jelenleg körülbelül nyolcezer gyermek születik egy hónapban, s úgy tűnik, ez a szám nagyjából állandó az elmúlt négy évre visszatekintve.

Kevés a hely a bölcsiben!

A csaknem háromszázezer bölcsődés korú gyermek mindössze tíz százalékának jut hely bölcsődében, holott az uniós irányelv szerint 2010-ig el kell érni, hogy minimum harminc százalék számára elérhető legyen a bölcsődei elhelyezés. Ez azt jelenti, hogy a mai több mint 25 ezer férőhely legalább háromszorosára lenne szükség. A Szociális és Munkaügyi Minisztérium március 18-i tájékoztatója szerint a mintegy 3200 településnek mindössze 7 százalékában található bölcsőde. Ráadásul a meglévő intézmények 130 százalékos kihasználtságúak, ami az intézmények jó szakmai minőségét is veszélyeztetheti.

A szükséges bővítéseket a kormányzat Uniós forrásokból próbálja finanszírozni. A Nemzeti Cselekvési Terv szerint 2013-ig ötezer új férőhely létesül. Ettől az évtől kezdve megindult az újabb bővítés, és az erre fordított állami támogatás összege is nagyjából hatvan százalékkal emelkedett. A 2007/2008-as évben a Regionális Operatív Program keretében 4,5 milliárd forint támogatás igényelhető, mintegy 1500 férőhelyet biztosítva a 2010/2011-es tanévtől. Habár a fejlesztési és bővítési lehetőségek üdvözlendők, ugyanakkor az elvárt harminc százalékos ellátottságot egyelőre meg sem közelítik. A Magyar Bölcsődék Egyesületének elnöke kevesli a kormány ígéreteit: szerinte legalább 20-25 ezer új férőhelyre lenne szükség.

Alternatívák bölcsődére: a családi napközi

Mit kell tudni a csanáról?

Cikkünkben további információkat talál a családi napközi intézményéről.

Bölcsődét minden tízezer lakosnál nagyobb lélekszámú településen kell nyitni, ez azonban nem valósul meg mindenütt. A bölcsőde alternatívája lehet a családi napközi, amely szélesebb életkori csoportot fed le, hiszen húszhetestől 14 éves korig végezheti gyermekek napközbeni ellátását. A jogszabályban meghatározott működési feltételek szerint egy speciális tanfolyam elvégzése után bárki, akár saját otthonában is nyithat napközit, amelyben általában öt, de legfeljebb hét gyermeket láthat el. A családi napközi rugalmas ellátást biztosíthat, ugyanakkor költséges lehetőség. A bölcsődéhez képest (540 ezer Ft/fő) lényegesen alacsonyabb, 246 ezer forintos állami normatívából gazdálkodó intézmény havi térítési díja átlagosan 50 és 60 ezer forint között mozog, így éppen a leghátrányosabb helyzetű régiókban, ahol a bölcsődei ellátás is meglehetősen hiányos, nem jelenthet valódi alternatívát. Pedig a családi napközi egyúttal rugalmas női vállalkozási formát is jelenthetne, így a településeknek érdemes lenne ezt a megoldást támogatni. Jelenleg mindössze 200 ilyen napközi működik az országban, kevesebb mint 1400 gyermeket érintve.

Amennyiben az önkormányzatnak nem áll módjában önálló bölcsődét fenntartani, illetve a gyerekszám is alacsony, további megoldásokat is választhat a gyermekek napközbeni ellátásának biztosítására.

Összevont óvoda és bölcsőde
Működtethet úgynevezett összevont óvodát és bölcsődét, ahol a 0-3 éves korosztály és a 3-6/7 éves korosztály külön csoportban, külön szabályozók szerint kerül gondozásba. A két ellátási forma szakmailag önállóan működik, de mindkettőnek az óvoda épülete ad otthont. Körülbelül 119 ilyen intézmény működik országosan.

Egységes óvoda-bölcsőde

Újabb szervezeti forma a 2009. szeptemberétől induló egységes óvoda-bölcsőde. Abban az esetben hozhat létre az önkormányzat ilyen összevont intézményt, ha nem kötelező önálló bölcsődét fenntartania, illetve ha a településen nincs elég bölcsődés korú gyermek, és az óvodások száma sem éri el a 20 főt. Ekkor az egységes óvoda-bölcsődében együtt gondoskodnak a kicsikről és az ovis korúakról, ám csak kétéves kortól írathatóak be a gyermekek.

Az egységes óvoda-bölcsőde koncepciója ráirányítja a figyelmet, hogy a két korcsoport ellátása – a bölcsi és az óvoda – más-más szakmai feladatokkal, más-más minisztériumok irányítása alatt végzi a dolgát. A szociális tárca által szabályozott bölcsőde gondozási-nevelési feladatokat lát el, míg az oktatási tárca irányítása alá tartozó óvoda a közoktatás első szintjeként jelenik meg. Az előbbiben kisgyermekgondozók, az utóbbiban pedig óvodapedagógusok dolgoznak. Mindezt nem könnyű az egységes intézmény keretében összehangolni.

Egy OECD kutatás tanulsága szerint mára azokban az országokban nő a szülési kedv, ahol mind a női foglalkoztatás lehetőségei, mind az ellátórendszer rugalmasabb és bőségesebb a hazainál, még akkor is, ha alacsonyabbak a támogatások Reméljük, hogy az új szabályozással nem esünk két szék közt az asztal alá. Mert a gyes és a gyed szigorítása nem feltétlenül csökkenti a szülési kedvet, de csak akkor, ha egyidejűleg gondoskodunk elegendő bölcsődei helyről a kicsiknek, valamint megfelelő munkahelyekről a munkaerőpiacra visszatérő nők számára.

2009 június 05. Juhász Judit

 
Kölöknet hozzászólások  
(17 hozzászólás) 
2010 március 28.
 
Felsőfokú végezttséghez kötnéd? Az én gyerekemet meg a tanárok alázták meg pedig nekik felsőfokú végzettségük van.Akkor a te munkádat mihez kötnéd? Kitünő diplomához a Harvardon? Te megfelelően végzed a munkád? Mennyire érzed magad gondos szülőnek ha mindezt tűrted és nem jelezted ezt a vezetőségnek? Uram bocsá’ adtad másik bölcsödébe?Te hány gyereket aláztál meg a diplomáddal?Vagy te mit csinálsz ha egy gyerek rossz?Nálad mi folyik az udvaron? Nem kellett a bölcsődébe beadnod azt a gyereket! Maradhadtál volna vele otthon ! Jaaaaa...az már nem olyan jó muri mi?
2010 január 12.
T.
Sajnos a mai világban luxus 3 évig otthon maradni. A legtöbb anya nem engedheti meg magának, hogy a kevés gyes összeg miatt otthon maradjon tovább. Nem tudnak megélni ebből a pénzből. Főleg ha a férj keresete is kevés. Ráadásul féltik a munkahelyüket is, mivel 3 év kiesés már hosszu idő, nem biztos hogy vissza tudnak már oda menni dolgozni, a jelenlegi helyzetben meg új munkahelyet találni is sokkal nehezebb.
2009 június 16.
 
a 14-es hozzászólót sajnálom nagyon, hogy nem egy normális bölcsit sikerült kifognia. Nekünk szerencsére azt sikerült, igaz ez a ritka céges bölcsik közé tartozik, jó, diplomás, csecsemőgondozókkal, akik hihetetlen módon értenek a gyerekekhez, imádják őket, de a kölkek is imádják a gondozónőket. Most megyünk szeptembertől oviba - szintén céges - ott is ilyen jók az ovónénik. Nekünk mázlink volt. A 20. hozzászóló utolsó mondatával 100%-ban egyetértek! A t 15-ös pedig elmondhatná nekem a tudatlan, felelőtlen, gyermekét otthonról kilökő anyukának, hogy mi a különbség a bölcsis és a nem bölcsis gyerekek között. Mert nekem nem tűnik fel semmi különleges...
2009 június 12.
 
Na, én vagyok akkor a renitens anya, bizony 9 hónapos volt a gyerek, mikor visszamentem dolgozni, több okból is, melyek kifejtésére most nem kerül sor. A gyerekre először bébiszitter vigyázott, majd 2,5 évesen bölcsibe került. Köszönöm szépen, jól van, nyílt, érdeklődő, kötődő gyerek, okos, nagy dumájú, jó tanuló, vezéregyéniség, tele önbizalommal. A bölcsitől én is féltem, de szerencsére nagyon jó intézményt találtunk, imádta. Oviba sem akart menni, csak akkor, ha Éva néni is mehet vele, az akkori gondozónő. Végül mégis szerette az ovit is. Vagy a gyereknek van szerencsés alkata, vagy én vagyok csúcsszuper anya az egymásra jutó időben, vagy szokás szerint már megint alaposan túl van misztifikálva ez a dolog.
2009 június 11.
 
Teljesen egyetértek a 2.de mégjobban a 3.hozzászóláshoz.Látom a különbséget azok a gyerekek között akik jártak bölcsibe és akik nem.
2009 június 10.
 
Én 2 évesen kényszerültem bölcsibe adni a kisfiamat. Soha többet nem tenném!!! Felkészületlen, lusta gondozónők vigyáztak (?) rá. Ültek a padon naphosszat és dumáltak. Játék helyett őrjöngés volt délutánonként és elvárták a szülőktől, hogy 3-kor elvigyék a gyerekeket.... Megalázták a kisfiamat, mert rossz! volt (még nem volt 2 éves) - átvitték egy másik csoportba aludni. Rendszeresen nem öltöztették át őket és állva! pelenkázták, merthogy "nem gondolja anyuka, hogy ennyi gyereket emelgetni fogunk?"... Igenis felsőfokú végzettséghez kötném ezt is és pályaalkalmassági vizsgát követelnék. Akármennyire is kevés a fizetésük. Nekem se sok. Pedagógus vagyok, a férjem a Postánál gépkocsivezető... Erre is kellene figyelni. Szakmai felkészültség és férőhely. Ez is kellene.......különben nincs értelme.
2009 június 10.
 
Én másfél évesen adtam bölcsibe a fiamat, mert visszahívtak a munkahelyemre. Nehéz az elszakadás nemcsak a gyerek, de az anya részéről is. Matyit szerencsére nem viselte meg az elszakadás, igaz még utánna is sokáig cicizett és éjszaka velünk alszik. Meg természetesen munka után sokat voltunk együtt, háttérbe maradt inkább a házimunka. Nemsokára oviba megy, már nagyon várja. Hozzáteszem, hogy a mi kisvárosunk bölcsödéjében nagyon kedves, figyelmes gondozónők vannak, akik a hivatásuknak tekintik a munkájukat. Szerintem nem lenne annyira megrendítő ez a változás ha létezne megfelelő számú bölcsödei férőhely, és ami a legfontosabb családbarát munkahelyek, ami Magyarországon nem hinném, hogy létezik. Vállalati bölcsödék (igaz lassan már vállalat sem marad) és nem kirúgni azokat az anyákat akik a gyerek betegsége miatt mennek táppénzre, a szabadság kiadása mondjuk nyáron amikor otthon lehetünk a gyerekkel és még sorolhatnám. A nyugdíjkorhatárt is mindig kitolják és már most látom, hogy nem nagyon van nagyszülő aki vigyáz a gyerekre nyári szünetre. Szóval szerintem is először ezeken kellene gyökeresen változtatni, aztán jöhet a rövidített otthonlét.
2009 június 10.
 
Én nem megszabadultam a gyerekemtől, hanem visszamentem dolgozni, mert muszáj volt. És ettől még normális lelkületű a gyerekem, nem lesz se aluljárópatkány, se börtöntöltelék és nem is süllyedt bele a reménytelenségbe. Húúú de utálom ezt sok okos gondolatot....
2009 június 10.
 
Az én kisfiam most három éves. Másfél éves kora óta jár bölcsibe, neki speciel nagyon jót tett a közösség. Most öt hete nem jár - külföldön vagyunk - de eszméletlenül hiányzik neki a közösség, ezt el is mondja, na meg a viselkedésén is látszik. Hiába mesélek neki, játszom vele, játszóterezünk (közben mellette van egy 5,5 hónapos lányom is) egyszerűen nem vagyok neki elég. Szerintem vannak ilyen és vannak olyan gyerekek, akik nem igénylik ilyen hamar a közösséget. Nem lehet általánosítani. Az én gyerekem ilyen, a másé meg másmilyen. Ettől még nem gondolom, hogy a közösségi tartózkodás lelki károkat okozott volna neki, sőt. Mindentől függetlenül úgy gondolom, hogy megfelelő háttér nélkül ez a törvény csak egy rossz lépés. ismét...
2009 június 10.
 
Azt tartom igazán szomorúnak,hogy ha már a Tisztelt Ház elfogad egy törvényjavaslatot akkor előtte nem tájékozódnak arról,hogy ez a jövőben mekkora problémát fog okozni a dolgozó anyukák gyermekeinek elhelyezése.Alig épül új bölcsi és ami van is a legtöbb elavult és rossz állapotú. Más országokban is csak két év a Gyes és most hallottam,hogy Dániában csak 6 !!hónap.De külföldön legalább normális Gyest fizetnek ki,hogy ne csak az éhenhalásra legyen elég mint amit itthon adnak. Mégis szomorúan azt tapasztalom,hogy rossz anyagiak között élő emberek gondolkodás nélkül szülik a gyerekeket,hogy újra 3 évig ne kelljen dolgozni menni.Hogy mi lesz a gyerek jövőjével az neki mindegy:(((
2009 június 10.
 
Én is nagyon szivesen maradam volna itthon kisfiammal 3 évet, de a mai világba sajnos ez nem lehetséges.... És szerintem azzal sem lenne baj, hogy szigorítanak, de meg kéne azt is oldani, hogy hová rakjuk a gyerekeket, hiszen nincs mindenkinél kéznél egy Nagymama, aki vigyáz a gyerekre. És látom a gyerekeken, hogy mennyire kell nekik a gyerek közösség! Igenis kell! Egy idő után Anya már kevés. Én sem azért szűltem, hogy másfél évesen "lepasszoljam", de miután a jócskán megemelkedett lakáshitelünket senki nem fizeti ki helyettünk, így kénytelen vagyok bölcsibe adni. (és egyálltalán nem biztos, hogy föl is veszik)
2009 június 10.
 
Teljesen egyet értek..miért kell minden áron minél hamarabb megszabadulni attól a gyerektől és minél hamarabb másgondjaira bízni egy egész napon át??Mert ez az új rendszer csak ezt fogja támogatni...:( Számomra furcsa filozofálgatás olyat állítani hogy attól kapnak majd a nők nagyobb kedvet a gyerekvállaláshoz mert minél hamarabb vissaz tud menni dolgoozni...ez agyrém!!!Azért szülünk gyereket hogyí minél tovább vele lehessünk,ápolgassuk a kis testét,lelkét,szellemét....ezt egy bölcsiben kortántsem teszik meg helyettünk(nem is tudják hiasz ők is le vannak terhelve). És akkor jönnek ezek a nagyon "okos"gondoltok:"Kell a gyereknek szocializálódni"..uygan márEgy anyával,baba-klubbba járva,játszóra járva is ugyanúgy trud egy gyerek szocializálódni ..sőt...megvan annak is az ideje hogy egyedül szocializálódjon..ez a 3-4 év közöttre tehető..és nem előbb!!!A másik számomra demagóg"okos"érvelés:"Sehol máshol nem maradnak 3 évet otthon az anyák,nem kapnak érte pénzt se.."És akkor mi van????Legalább egy jó dolog volt itt Magyarországon és azt is tönkre kell tenni??Milyen lelkületű felnőttek leszenk abból akit 1-2 évesen vagy akár hamarabb is bölcsibe adnak???Az jobb lesz???És persze azt mondanom se kell hogy nyugatzon a férj keres annyit hogy hiába nem kap az anya ellátást amíg otthon van,simán megélenk az egy fizetésből is úgy hogy nem kell böcsibe adni a gyereket..vagy ha beadja akkor sem azért mert naygilag rászorul hanem mert "teher"neki a gyerek és jobb neki ha a bébiszitter foglalkozik vele..Na ez legyen nekünk a követendő példa??????Agyrém ez is:(:(:(
2009 június 10.
 
Szerintem a családok 70%-ában muszáj az anyának 2 évvel a szülés után visszamenni dolgozni!Nem hiszem,hogy 28000 forint sok mindenre elég lenne!Hiszen ha csak a környezetünkben körbenézünk,sokan hitelre vásárolnak lakást,esetleg albérletben élnek...Így kénytelen a szülő a bölcsi,esetleg egy babyszitter mellett dönteni.A fiam 5 hónapos,sajnos nekem is vissza kell mennem dolgozni,pedig szeretnék mellette lenni,szeretném én nevelni,tanítani beszélni stb...de nem lehet.Azért meg nem szülök másodikat,hogy itthon maradhassak,mert akkor ilyen alapon lenne 4.,5....sokadik gyerek is!De minek?Hova?Egyáltalán ma már az sem biztos,hogy alkalmaznak egy kisgyermekes szülőt.Sok helyen van így!Nyugaton létre tudtak hozni olyan munkahelyeket,amelyeknek saját "gyermekmegőrzőjük" van!Pont ezért,hogy a kisgyermekes anyukák is munkát vállalhassanak!Milyen jól tették,meg is lehet nézni a munkanélküliségi statisztikákat!Nem hinném,hogy egy több száz főt foglalkoztató cégnél ez olyan nagy probléma lenne!Egy kisvállakozásnál is megérné,hisz eleve a "kismamák" után támogatást kapna!Mindegy,hiszen úgyse azok olvassák el,akiknek kellene! Nem tudom hogy,de túl fogjuk élni!Minden anyukának sok sikert és kitartást!
2009 június 10.
 
Ez a módosítás annak fokozza a gyerekszülési kedvét, aki nem teheti meg, hogy otthon maradjon a gyerekkel 3 éves koráig, és nem mer belevágni, mert a bölcsődei elhelyezés bizonytalan. Sokan vannak ilyenek. Volt régebben egy cikk arról, hogy Magyarországon a párok rendszeresen kevesebb gyereket vállalnak végül, mint amennyit szerettek volna. Ennek egyik oka lehet az, hogy elsőgyerekes szülőként sokan megdöbbenve szembesülnek azzal, hogy az emlékeikben élő jól működő gyerekellátás (1-2 éves kortól bölcsi, 3 éves kortól 6 éves korig ovi) akadozik. Egyszerűen mert nincs hely. Ha egy anyuka ma azt tervezi, 2 éves kortól bölcsibe adná a gyereket, hogy visszamehessen dolgozni, könnyen szembesülhet azzal, hogy nincs hely, és még az óvoda is csak 5 éves kortól veszi fel a gyereket, így a kiesés több mint kétszer akkora, mint amit az adott anyuka tervezett. 5 év nagyon sok, így aztán sokan bele sem vágnak.
2009 június 10.
 
Szociológiai, gyermekfejlődéssel foglalkozó kutatások rendre az hozzák ki, hogy a legtöbb gyermek 3, de inkább 4 évesen éri el azt a szintet, hogy a hosszú ideig tartó közösségi életet, közösségi tartózkodást lelkileg már károk nélkül viselni tudja, sőt fejlesztő lehet a számára. Sok elidegenedett, érzelmileg szegény embert nevelünk fel. A szülőnek is nagyobb biztonságérzetet ad, ha olyan kisgyermeket ad közösségi gondozó helyre, aki már meg tudja mondani, ha valami sérelem érte, ha valami problémája van. Az anyáknak adott GYED, de főleg a GYES összege jóval alatta marad annak a költségnek, amibe egy gyermek ellátása kerül közösségi intézményben, s akkor ezeknek az intézményeknek a felépítési,fejlesztési és felújítási költségeiről nem is beszéltem. Anyagilag sem, társadalmilag sem, s a gyermekek fejlődése szempontjából sem éri meg. Nincs a nőknek olyan lehetőségük sem, hogy napi 4 vagy 6 órában dolgozhassanak, ami mellett jut idő a családra is. Ehelyett, ha valaki elkezd dolgozni, akkor hajnalok hajnalán beadja a gyermeket, s ha nincs segítsége (a családok többségében nincs), akkor későn viszi haza, s ezáltal egy 1-2-3 éves gyerek akár 10-11 órát is távol marad a szüleitől. Aboszolút helytelennek tartom. A nők munkábaállásának biztosításával, a szabadon választható munkaidőkkel, a családbarát munkahelyek támogatásával, a nappali ellátok rugalmasságávál, megfelelő férhely kialakításával kell kezdeni,s csak utána válltoztatni ezzel összhangban a kialakított lehetőségeknek megelelően a pénzbeni ellátásokat.
2009 június 10.
 
Nekem eszembe sem jut azért szülni mert szigorítva van a gyed-gyes de van elég bölcsi...ha lenne. szerintem egy nő azért szüljön gyereket,hogy szeretetben nevelje ne azért,hogy legyen és egy két évesen lepasszoljam bölcsibe.Persze vannak kirívó esetek mikor muszáj, de csak azért mert úgyis van bölcsi. spec én szívesen maradnék 3évet az enyémmel itthon ,ilyenkor olyan picikék még és szerintem az anyával a helye a gyereknek 3éves korig!!
2009 június 08.
 
Nagyon informatív cikk!
Összes hozzászólás (17) megtekintése »
Kölöknet hozzászólás
aláírás