Zseniális módszert dolgozott ki egy gyermekpszichológus! Így lesz a gyerek számára öröm a tanulás!
Forradalmian új módszert dolgozott ki egy gyermekpszichológus! Kislánya írni tanult, amikor rájött, hogy tehetné a tanulást könnyebbé gyermeke számára. Tatiana Ivanko zseniális technikájának neve: zöld toll módszer.
Forradalmian új módszert dolgozott ki egy pszichológus édesanya! A zöld toll módszer, azaz a pozitív tanulás lényege az ösztönzés és nem pedig a büntetés. A leszidás helyett a megdicsérés eszközével él; a hiba helyett a sikeres megoldásokat keresési, és emeli ki. A végeredményt már mindenki kitalálhatja magától, a gyerek magától lesz motivált, és könnyebben fog menni számára a tanulás. Mutatjuk, pontosan hogyan is kell alkalmazni.
A gyermeki önbecsülést erősen befolyásolja, hogy az iskolában milyen értékelést kapunk
Emlékszel még arra az érzésre kisiskolás korodból, amikor kinyitva a füzetedet, a tanító néni piros javításai rondították el a nagy szorgalommal elkészített házi feladatodat?
Nos, ha igen, akkor arra is emlékszel, hogy milyen rossz érzés volt a sok piros javítás látványa. Mennyire elszomorított, hogy a csúf piros firkák már végleg ott maradnak. Milyen szomorú voltál, hogy ennyit hibáztál! A harsány szín, mintha ordított volna kifelé a papírlapról, hogy nem vagy elég ügyes...
A gyermekkori önbecsülést nagyban befolyásolja, hogy az iskolában milyen értékelést kapunk, és a visszacsatolás hogyan történik - majd aztán a magunkról kialakított negatív megítélés terhét cipeljük tovább, egy életen át, messze a felnőtt korba.
Zöld toll módszer – a pozitív megerősítés eszközeit használja
Tatiana Ivanko gyermekpszichológus maga is így érezhetett gyerekként. Szörnyen utálta, hogy a füzete tele volt piros javításokkal. Egy nap, amikor kislánya otthon maradt, és ő gyakorolta épp vele az írást, eszébe villantak a régi kellemetlen emlékei, és a következő megoldás jutott az eszébe: ahelyett, hogy pirossal aláhúzta volna a kislánya hibáit, zöld tollat használt, és csak a jó megoldásokat karikázta be!
Tehát nem az elrontott betűkre, hanem a helyes és jó betűformákra koncentrált. A kislány imádta anyukája zöld toll módszerét, és minden sor végén lelkesen rákérdezett nála, hogy melyik volt szerinte most a legszebb betű, melyik írása sikerült a legjobban. „Anya, most melyik kapja a zöld kiemelést?” – várta kíváncsian.
Zöld toll módszer – tanulásra motivál
A zöld toll módszer lényege, hogy nem a hibákra, hanem a sikerre összpontosít. Ez tulajdonképpen nem más, mint a pozitív megerősítés használata az írás gyakorlása során. Pozitív érzéseket közvetít, és motivál a tanulásra. Nem azt üzeni, hogy miben vagy rossz, hanem milyen sok szép és helyes megoldás született! Ez aztán arra ösztönzi a gyereket a továbbiakban, hogy egyre több jó megoldást hozzon létre. A jó minta már előtte van, és a gyakorlások során tudni fogja, hogy mit kell újraismételnie.
A gyermekpszichológus anyuka azt is észrevette, hogy kislányánál egyre jobban ment a tanulás, és önmaga kezdett törekedni rá, hogy egyre kevesebb hibát vétsen.
Láthatjuk tehát, hogy a klasszikus és az új szemléletű módszer között a különbség szakadéknyi!
Zöld toll módszer 5 pontja
1. Pozitív megerősítéssel támogatja a tanulást.
2. A jó teljesítményre összpontosít, nem a hibára. Ne az 1 hibát emeljük ki, hanem a 20 sikert.
3. Célja a gyerek magabiztosságának megerősítése.
4. A gyereket rávezeti: mit hogyan kell megvalósítani, ahelyett, hogy mit miért nem lehet megoldani.
5. A jó megoldás vizuálisan rögzül, a zöld tollal könnyebben emlékszik vissza a jó megoldásra.
Egy született pedagógusnak természetesen ez ma nem forradalmian új módszer, még nem is újdonság. Kár, hogy az iskolai falak közé mégsem tudott idáig a zöld toll módszer begyűrűzni.
Forrás: Külföld / Guiainfantil, El País Verne cikkei nyomán