Szülő- és gyereknevelés

Kutyaterápia – Hogyan hatnak a kutyák az autista, hiperaktív és figyelemzavaros gyerekekre? Hogyan válasszunk kutyát gyerek mellé?

Hogyan hatnak a kutyák a gyerekekre? Miként tud segíteni a kutyaterápia az autista, figyelemzavaros, hiperaktív gyerekeknek? Milyen kutyafajták valók az érzékenyebb kisgyerekeknek? Válaszok a cikkben!

 

- 6 éves autista kisfiam rettegett, amikor korábban meglátott egy kutyust az utcán, lehetett kis- vagy nagytestű a kutya, Fülöp állandóan a nyakamba akart mászni, annyira elviselhetetlen volt számára a kutyák közelsége – meséli történetüket Emese. – Azért hogy a gyerekünk kutyafóbiáját leküzdjük, egy napon úgy döntöttünk, hogy örökbe fogadunk egy labradort, aki két hónapos tündéri kölyökkutyusként érkezett hozzánk a családba. Eleinte a kisfiam félve, messziről a lépcső tetejéről fürkészte az állatot, aztán szépen fokozatosan szembeötlő változásoknak lettünk szemtanúi. Az állatoktól való félelme hetek leforgása alatt megszűnt, így már például lovas terápiára is el tudtunk járni, ami előtte teljesen elképzelhetetlen lett volna. Hónapokkal később pedig az addig nem ismert empatikus képességei kerültek felszínre. Azóta eltelt közel egy év, és önfeledten játszik a kutyusunkkal, de akár más kutyákkal is. Nem bántuk meg, hogy kutyát fogadtunk örökbe, mert egy sor pozitív változást hozott – meséli sikertörténetüket az anyuka.

Kutyaterápia – Hogyan hatnak a kutyák az autista, hiperaktív és figyelemzavaros gyerekekre? Hogyan válasszunk kutyát gyerek mellé?

Az eset kapcsán Pieke Noémi kutyaterapeutát kérdeztük arról, hogy miben rejlik a kutyák titka? Miként hat az autista, figyelemzavaros, magatartászavaros és nem beszélő gyerekekre a kutya? Mennyire tud hatékony lenni az érintett gyerekeknél a kutyaterápia? A cikkből az is kiderül, hogy hogyan érdemes az érzékenyebb gyerekek mellé kutyát választani.

Hogyan hat általában a kutya a gyerekekre?
- A kutya jelenléte már önmagában oldja a feszültséget, javítja a hangulatot, motiváltabbá, nyitottabbá teszi a gyerekeket – kezdi Pieke Noémi  kutyaterapeuta. – Ilyen spontán pozitív hatások jelennek meg, ha egy kutyát szerető gyermek és egy jól nevelt, jól szocializált kutya találkozik. Minden más pozitív hatás egy jól megtervezett terápia eredményeként tud kialakulni, vagy pedig, ha otthoni környezetet tekintjük, akkor egy jól megtervezett, tudatos szülői tervezés következtében.
A társállatok taníthatnak felelősséget, empátiát a gyerekeknek, elősegíthetik a szociális kapcsolataik kiépítését vagy megerősítését, sőt, több önbizalmat szerezhetnek általuk. A lehetőségek tárháza szinte végtelen – teszi hozzá.

Hogyan hat a kutya a figyelemzavaros vagy autista gyerekekre? Mennyire tud a kutyaterápia hatékony lenni az ADHD-s gyerekek fejlesztésében?
-
Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy önmagában a kutya puszta jelenléte nem fog fejlődést eredményezni ezeknél a gyerekeknél. Egy képzett terapeuta azonban be tudja építeni a fejlesztő foglalkozásokba úgy a kutyákat, hogy az valóban építően hasson a gyermekre. Előny jelent mind az autista, mind a hiperaktív gyerekek esetében, hogy a kutya vonzza a figyelmét és egy jelentős ingerforrást jelent. A kapcsolatfelvételt, kapcsolat kialakítását ez mindenképpen elősegíti – magyarázza a szakember.

A kutya segíthet abban is, hogy a gyerekek megtanulják társas helyzeteiket jobban kezelni, például ha valamit nem akarnak, akkor dühroham helyett inkább szóljanak, vagy ne sikítsanak bele a másik fülébe, ha éppen játszani akarnak valakivel. A legtöbb szociális helyzet lemodellezhető a kutyák segítségével.

- Fontos megjegyeznem, hogy a kötődéses kapcsolatokról is kaphatnak mintát a gyerekek. A kutyához hozzá lehet bújni, ők megbocsájtanak nekünk akkor is, ha helytelenül viselkedtünk; örülnek, amikor hazaérkezünk, és minden vágyuk, hogy egy társaságban lehessenek velünk. Ezek olyan értékek, amit sok gyerek nem kap meg sajnos otthon a szüleitől – mondja Pieke Noémi.

A kutya, mint motiváció is igen jelentős erőforrás. Kedvezően hathat a gyermekek kommunikációjára, hiszen a kutyával való játékos feladatok meghozhatják a kedvet a beszédhez, vagy ha ez nem reális cél, akkor legalább az alternatív kommunikációs eszközök használatához.

A kutyaterápia segít felismerni a gyerekek alapérzéseit, felismerni a félelmeiket
Pieke Noémi számos olyan kisiskolás, ovis gyerekkel foglalkozott már, akiknél ADHD-t vagy Asperger-szindrómát diagnosztizáltak. A heti rendszeres kutyaterápia segítségével a tüneteik nagyon sokat csillapodtak. A gyógypedagógus általános tapasztalata az, hogy a kutyaterápia során a gyerekek megtanulják felismerni a saját alapérzéseiket, megtanulták kezelni a dühöt, szomorúságot, félelmeiket. - Ha fennálltak dühkitörések, akkor azok jelentősen megritkultak, illetve kezelhetőbbé váltak. Több olyan kisfiú is megfordult nálam, aki már magántanulóként végezte az iskolát, mert az elsöprő dühkitörések miatt már nem lehetett az osztályban tartani őket. Az egyikükkel például  1-1,5 év kitartó terápia után tudtunk eljutni odáig, hogy a gyermek újra teljes óraszámban iskolába járhatott, és a magántanulói státuszát is meg lehetett szüntetni – emlékszik vissza a szakember.

- Azoknál az Aspergeres gyerekeknél is komoly előrelépéseket értünk el, akiknél inkább a szorongásos tünetek domináltak. Sokkal nagyobb lett az önbizalmuk, bátrabban belementek új helyzetekbe, és elsajátítottak olyan stratégiákat, amelyek segítségével kezelhetik a konfliktusaikat. Természetesen ezekben az esetekben teljes „gyógyulásról” sosem beszélhetünk, de abban nagy segítséget tudunk nyújtani, hogy elviselhetőbb, élhetőbb mindennapjai legyenek a családnak – fűzi hozzá.

Minden autista gyermek más, a tüneteik, nehézségeik széles spektrumon mozognak. Éppen ezért nem léteznek szuperreceptek arra, hogy a nem beszélő autista gyereknek ez a feladat típus használ, a szorongó típusú gyerekeknek pedig az válik be inkább. A fejlesztéseket mindenkor hozzáértő gyógypedagógus vagy pszichológus kell, hogy végezze, mert a háttérismeretek hiánya nélkül a fejlesztés eredménye elmaradhat.

Milyen kutyafajták valók figyelemzavaros, magatartászavaros gyerekek mellé?
Trendek jönnek, divatok mennek, mindig vannak, és mindig is lesznek felkapott, sztárolt kutyafajták. Ám általánosságban elmondható, hogy nem fajtát, hanem egyedet kell választani. Egyre több kutyaszakember foglalkozik már „kölyöktesztek” elvégzésével, amelyek segítségével jól előre jelezhető a felnőtt kutyus temperamentuma, „profilja”.

- Ha SNI-s gyereknek választanunk kutyát, akkor a nagyon kistestű, törékeny fajta mellett nem érdemes dönteni, mert ha a gyermek ráesik, rálép, ráejt valamit, az végzetes lehet. A legjobb szívvel azt szoktam javasolni a hozzám forduló szülőknek, hogy látogassanak el egy menhelyre olyan kutyakiképzővel, aki biztos tapasztalattal rendelkezik felnőtt kutyusok feltérképezésében, és az ő tanácsait megfontolva válasszuk ki az új családtagot – tanácsolja a kutyaterapeuta.

Pieke Noémi pszichopedagógusként végzett az ELTE-n, 2012 óta kutyás terápiával foglalkozik. Elsősorban Asperger-szindrómás gyerekek egyéni terápiáját végzi. A terápiái komplex szemléletűek, az integratív terápia, az autizmus specifikus gyógypedagógiai terápiák és a kutyás terápia ötvöződnek a foglalkozások során, sok-sok szülőkonzultációval kiegészítve. A kutyás terápiáról saját, akkreditált képzést is tart szakemberek számára. 5 kutya, 1 macska és 1 tengerimalaccal boldog gazdája.



Szerző: NIC
Fotó: Facebook / Pieke Noémi

 

 

2017 szeptember 15. NIC

 
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás