Az apák elképesztő hatása gyerekeik érzelmi intelligenciájára
Egy pszichológiai kutatás arra a következtetésre jutott, hogy az apák olyan módon tudnak hatni a gyerekeik kortárs kapcsolataira, iskolai előmenetelére, ahogy az anyák nem. Természetesen az anyák szerepe is óriási a gyerekek nevelésében, de egy apa pozitív jelenléte, fejlesztő hatása sokkal erőteljesebb, mint azt korábban gondoltuk.
Egy 1950-es években kezdődött kutatás negyven éven keresztül követte egyes családok életét. Azt vizsgálták, hogyan hat az apa jelenléte, a gyerekekkel való kapcsolata a kölykökre. Azt tapasztalták, hogy azok a gyerekek, akiknek az apjuk jelen volt, és tevékenyen részt vett az életükben, már öthónapos korukban kevésbé féltek az idegenektől, egyéves korukban pedig kevesebbet sírtak, ha idegenre hagyták őket.
A vizsgálatokból az is kiderült, hogy az apák pozitív hatása hosszú távon megmarad. Ezek a gyerekek empatikusabb, könyörületesebb felnőttekké váltak. Szorosabb társas kapcsolatokkal rendelkeztek, vagyis hosszabb és boldogabb házasságban éltek, erős baráti körük volt.
NEM MINDEGY, HOGYAN VANNAK JELEN AZ APÁK
Persze azért az is kiderült a vizsgálatokból, hogy egyáltalán nem mindegy, hogyan van jelen az apa a gyerek életében. Az az apa tudja biztosítani ezt a pozitív, fejlesztő hatást, aki képes érzelmileg megerősíteni a gyereket, vigaszt tud nyújtani neki a szomorú pillanatokban. Ugyanakkor hatalmas károkat tud okozni az az apa, aki bántalmazza, kritizálja, megalázza a gyereket, vagy éppen érzelmileg teljesen rideg. Sokkal nagyobb károkat képes okozni, mint egy anya.
A kutatók azt tapasztalták, hogy amikor az apa nincs jelen, vagy érzelmileg távolságtartó, kritizálja, becsmérli, megalázza, esetleg megveri a gyereket, hihetetlen károkat tud okozni. A vizsgálatokban szereplő gyerekek közül azok, akiknek az apja rideg, autoriter, becsmérlő és tolakodó módon viszonyult hozzájuk, rosszabbul teljesítettek az iskolában és a társas kapcsolatok terén is. Ezekkel a kölykökkel sokkal több baj volt az iskolában. Ők voltak azok, akik agresszíven viselkedtek a társaikkal, és ők voltak a legnépszerűtlenebbek az osztályban.
Ezzel szemben azok a gyerekek alakítottak ki erősebb kapcsolatokat, és azok teljesítettek jobban az iskolában, akiknek az apjukkal kiváló kapcsolatuk volt. A kutatók azt tapasztalták, hogy a gyerek népszerűsége és az apákkal folytatott fizikai játékok között egyenes arányosság csak akkor állt fenn, ha az apák nem irányították és nem kényszerítették ezeket a játékokat. Azok a gyerekek, akikkel az apjuk fizikai játékot játszott, de parancsoló vagy ledorongoló stílusban, azok a legnépszerűtlenebbekké váltak az osztályban.
LEHET VÁLTOZTATNI!
Bár a kutatásokból az is kiderült, hogy az anya-gyerek kapcsolat is fontos, ám az anyával való kapcsolat minősége nem befolyásolja ilyen markánsan a gyerekek iskolai és társas sikereit, mint az apához fűződő viszonyuk.
A cikk teljes terjedelmében a csaladinet.hu -n olvasható.