Különleges helyzetek

Játszani is engedd: népszerű játékok a képességfejlesztés szolgálatában

Noha eredetileg nem szerepelt a játék tervezőinek a céljai között, szakemberek megállapították, hogy az Xbox Kinect játékok rendkívül jól hasznosíthatóak az autista gyerekek fejlesztése során. Nyíregyházán pedig legóznak a sajátos nevelési igényű gyerekek…

A Microsoft 2010-ben adta ki először azokat a játékokat, melyeket már kontroller nélkül lehet játszani úgy, hogy a képernyőn megjelenő mozgásokat a saját testünk mozgásával érjük el. Az Egyesült Államok Virginia államában található egyik általános iskola elsőként döntött úgy, hogy élesben is kipróbálják, milyen eredményeket lehet elérni ezekkel a játékokkal sérült gyerekeknél, és hamar kiderült, mekkora sikerélmény egy autista kisgyerek számára egy ilyen játékkal játszani és nyerni. Az iskola tanárai – akik immár két éve használják ezeket a játékokat a gyerekekkel való foglalkozások során – azt tapasztalják, hogy a játék hatására megszűnnek azok a tipikus problémák, melyek általában az autista gyerekeknél jelentkeznek, például a kommunikációs nehézségek vagy az egymással való interakció.

Lynn Keenan, az egyik tanár például úgy látja, hogy ezek a gyerekek sokkal motiváltabbak és sokkal könnyebb velük eredményeket elérni, mivel ők maguk is nagyon élvezik a játékot, és azt, hogy lényegében saját maguk válnak az események részeseivé. A többszereplős játékokban pedig megtapasztalják az együttműködés és az egymásra figyelés előnyeit is, amit szintén nem egyszerű elérni az autistáknál.

A Minnesota Egyetem kutatói a Kinect játékokat már az autizmus vagy a hiperaktivitás tüneteinek korai felismerésére is sikerrel alkalmazták, és még további kutatásokat folytatnak a játék előnyeinek kiaknázása céljából.

Magyarországon sem ismeretlen módszer, hogy egy népszerű játékot használjanak a képességfejlesztésre. A nyíregyházi Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégiumban Hudák Zsolt angoltanár kezdeményezésére fejlesztőprogramot indítottak az iskola a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, valamint tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő tanulóinak. A programban legokockából hoznak különböző alkotásokat, legyen az James Dean arcképe vagy egy képzeletbeli lény feje…


Fotó: Balázs Attila (MTI); xbox.com

2014 november 18. Medipress, Kölöknet, MTI

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás