IskolaPedagógusIskolaportrék

Interjúk iskolaigazgatókkal

Milyen a jó iskola?

A Kölöknet új sorozatot indít útjára, amelyben iskolaigazgatókat kérdez arról, milyen szerintük a jó iskola: milyen értékek mentén szervezik meg az intézményükben folyó oktatási-nevelési munkát, mi az, ami iskolájukat vonzóvá teszi. A sorozattal a szülőknek abban szeretnénk segíteni, hogy a hivatalos mutatókon túl milyen szempontokat célszerű figyelembe venni, amikor iskolát választanak gyermeküknek.

Egy mai magyar állampolgár átlagosan életének egyhatodában főfoglalkozású tanuló. Az intézményes tanulásra kapott idő egyéni és társadalmi hasznossága nagyrészt azon múlik, hogy a gyermek, illetve a fiatal mennyire kap szakszerű irányítást a tanulásban, és hogy iskolai éveit támogató közösség tagjaként vagy magányban, unalomban, esetleg kudarcokkal éli meg.

Ugyanakkor a tanár életének is meghatározó tényezője az iskola munkahelyi környezete, amelyben hétköznapjai telnek. Ha rossz a vezetés, vagy rosszak a kollégák közötti kapcsolatok, a pedagógus felkészületlen, vagy a körülmények, a szülők és a diákok bizalmatlansága megrontja a légkört, a tanárral nehezedő lelki teher előbb-utóbb fásultsághoz, kiégéshez vagy a tanítás elszemélytelenedéséhez vezet.

Sorozatunkban azt a kérdést szeretnénk körüljárni, hogy egy-egy kiváló iskolaigazgató miként éri el, hogy átlagos körülmények mellett is bizalommal vigyék a szülők gyermekeiket az iskolába, s hogy szeressék az iskolát a diákok is és a tanárok is.

Sorozatunkban nem a tanulmányi versenyeken hagyományosan élenjáró iskolákat mutatjuk be, hanem olyan intézményeket, amelyek igazi „tanulóközösségek”, kisugárzásuk a helyi közösség formálódására is kihat. Megmutatjuk, hogy az iskolák különbözőképpen lehetnek kiválóak, aminthogy a bennük nevelődő diákok is sokféleképpen válhatnak értékes emberekké.

Sorozatunkkal a szülőknek szeretnénk segíteni abban, hogy milyen szempontokat érdemes figyelni, amikor gyermekeiknek iskolát választanak, s az iskoláknak abban, hogy hogyan tehetik vonzóbbá iskolájukat, hogyan teremthetnek közösséget a diákokkal és szüleikkel

2011 április 07. Kádárné Fülöp Judit

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás