PISA 2012: hol tartunk?
Eredményskálák és indexek
A PISA feladatokon elért tanulói pontszámokat –a könnyebb értelmezés kedvéért – kezdettől fogva azonos elv szerint működő eredményskálákra fordítják le. A teszteredmények skáláit akkor rögzítették, amikor az adott képességterület először volt kiemelt mérés tárgya. A matematika eredményskálát teát 2003-ban rögzítették: a skálán az 500 pont a 2003-ben mért OECD átlag, s az akkori felmérésben kimutatott egy szórásnyi eltérés 100 pont. A skálát rögzítették, és ma is erre a skálára vetítik valamennyi ország eredményeit. Azzal, hogy bővült az OECD tagállamok köre, eggyel több oka van annak, hogy valamelyest lefelé mozdult az OECD átlag az eredeti skálán.
Egyéb indexek esetében a középérték a mindenkori OECD átlagnak megfelelő 0, az egy szórásnyi eltérés pedig 1 pont lett.