PISA 2012: hol tartunk?
A PISA mérési ciklusok
A PISA (Programme for International Student Assessment) elnevezésű program keretében 2000 óta 3 évente mérik az OECD tagállamokban és számos más országban is a 15 éves tanulók kompetenciáit a szövegértés, a matematikai és a természettudományi alapműveltség – ha úgy tetszik hétköznapi tudás – területén. Egy-egy mérési ciklusban egy adott műveltségi terület nagyobb hangsúlyt kap a másik kettőnél: A kiemelt műveltségi területet a mérésben több feladat célozza meg, s a teszteken kívül a diákok az adott terület tanulásával kapcsolatos kérdőívekre is válaszolnak. Ezért a kiemelt műveltségi területen részletgazdagabb leírás adható a tanulók kompetenciáiról (tudásáról, tanulási képességéről, hozzáállásáról, érdeklődéséről) s ezek összefüggéseiről mint a másik két, hangsúlytalanabb területen.
2000-ben a szövegértés, 2003-ban a matematikai, 2006-ban a természettudományi alapműveltség mérése állt a középpontban. 2009-ben ismét a szövegértés, 2012-ben pedig a matematikai alapműveltség volt a PISA vizsgálat kiemelt mérési területe. 2009-től kezdve a kiemelt mérési területeken digitális tesztet is megoldanak a tanulók.