IskolaMérés és értékelés

A szakiskolákban alig fejlődnek a tanulók

A szakiskolások szövegértése jóval lassabban fejlődik, mint a gimnazistáké vagy szakközépiskolásoké, matematikai tudásuk pedig stagnál. Ez derül ki az Országos kompetenciamérés 2011. évi országos jelentéséből.
(A jelentés több érdekes információval is szolgál, ezekről a későbbiekben részletesen is beszámolunk). 

Nagyításért kattintson a képekre!

Az ábrák forrása: Országos kompetenciamérés 2011 országos jelentés, 25. oldal

Az ábrákon a különböző középfokú programon tanuló tanulók eredményeit vethetjük össze a szövegértés és matematika területeken elért 2009-es és a 2011-es átlageredmények alapján. Szövegértés esetén a gimnáziumok és szakközépiskolák esetén az átlagosnál (46 pont) nagyobb (50-60 pont), a szakiskolák esetén viszont kisebb (26 pont) fejlődést láthatunk. Ennél is aggasztóbb a matematika területe, ahol a szakiskolások eszköztudása gyakorlatilag semmit sem fejlődött két év alatt.

Az OKM ma már lehetőséget ad arra is, hogy a tanulók egyéni szintjén is megnézhessük, mekkora a fejlődés. Általában igaz és logikus is, hogy minél magasabb eredményt ért el egy tanuló, annál kisebb fejlődést mutat két évvel később (van bizonyos üvegplafon hatás), de ennek aránya különösen magas a szakiskolások esetében. Vagyis minél magasabbak a szakiskolások korábbi eredményei, annál inkább esik (sőt visszaesik) a teljesítményük, ami azt mutatja, hogy a szakiskolákban az okosabbak is elbutulnak, vagy elveszítik a motivációjukat. Pedig az olvasás és számolás azok az alapkompetenciák, amelyek nélkül a szakmát sem lehet rendesen elsajátítani.

Nagy kérdés, hogy ha a szakiskolák a mostani - egyelőre még nagyobb - közismereti tartalommal is ilyen gyenge teljesítményt produkálnak, hol lesz a teljesítményük a most bevezetni kívánt kevesebb közismereti tartalommal? Van egy tippünk, de bár ne legyen igazunk! 

2012 május 29. Lannert Judit

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás