Az iskola, amely befogadta és rabja lett a meditációnak.
Az eredmények lenyűgözőek.
Képzeld el, hogy egy iskolában dolgozol, ahol a gyerekek váratlanul figyelmetlenné válnak, elkezdenek rosszalkodni, dekoncentráltakká válnak. Mit tennél ekkor?
Sokan gyakran azt a választ adnák erre, hogy a rakoncátlan gyereket az osztályon belül a társaitól elválasztom, szétültetem és büntetésként a vele való foglakozást egy kis időre lekorlátozom.
Emlékezeteimben viszont, a kirekesztés inkább a fal bámulással és az unalomtól kialakult agyszétrobbanással köthető össze. Emlékszem, hogyan próbálkoztam mindeközben titokban beszélgetni a körülöttem lévő társaimmal, vagy a lebukás veszélye nélkül titokban egy könyvet olvasni. Amennyiben a tanárnak ezzel az volt a célja, hogy lelkiismeret- furdalásom, vagy szégyenérzetem legyen, üzenem neki, hogy nem sikerült! Minden ilyen szituáció eszement és igazságtalan szerintem.
Viszont a Robert W. Coleman Általános Iskola valamit teljesen másként tesz ezekben az esetekben, amikor a pedagógusok kezei közül kiszalad a nevelés eszköze. Lehet, hogy hihetetlen, de a meditációhoz fordulnak.
A Baltimore –i iskolában a pedagógusok a rakoncátlan diákokat ahelyett, hogy elválasztanák a társaiktól vagy az igazgatóiba küldenék őket, jobbat találtak ki. Kialakítottak az iskolán belül egy meditációs szobát, amelyet tudatos pillanat szobának vagyis „Mindful Moment Room”-nak neveztek el.
A szobát egyáltalán nem úgy kell elképzelni, mintha valamilyen ablaktalan, nyomasztó büntetőszoba lenne. Sőt ellenkezőleg! A szoba hangulatosan és kreatívan van berendezve, különböző lámpákkal és puha lila párnákkal.
A szoba légköre arra ösztönzi a virgonc gyereket, hogy kiválasszon magának a szobában egy kellemes részt, ahol leülhet és gondolatai lecsillapodhatnak. A szakszerűen kialakított szoba, gyakorlatilag a gyerekeket arra készteti, hogy a lélegzete egyenletessé váljon, és akarva akaratlanul is megnyugodjon, segítse a jövőben a koncentrációját, és a meditáció fázisába kerüljön. A meditáció után természetesen a gyerekeket a pedagógusok megkérik, hogy osszák meg velük a tapasztalataikat.
A meditáció és a tudatos jelenlét tudományos értelemben is kiemelkedően is érdekes fogalom.
A tudatos meditáció több ezer ilyen-olyan formában körbevesz minket. Manapság a tudomány egyre többet fókuszál arra a kérdésre, hogy a gondolatoknak milyen hatása lehet az emberi elmére és testre. Néhány kutatás elég érdekes eredményt és hatást mutat be.
Egy tanulmány szerint, a gyakorló katonák esetében a meditáció kifejezetten javasolt. A meditáció során a személyiségben kialakul egy mentális páncél, amely megvédheti őket a zavaró, bomlasztó érzelmektől. Ezzel párhuzamosan szintén fejleszthetik a memóriájukat is. Egy másik vizsgálat kimutatta, hogy a tudatos meditáció, finomíthatja az emberi figyelmet, pontosságot és fókuszáltságot.
Ezen kijelentések ellenére, mégis azt gondom, hogy több egyedi kutatást kellene végezni, meghintve egy csipetnyi kis fűszerrel (az eredmények nem minden esetben mutathatnak hasonlóságot), amely egy átfogóbb tudományos felépítésű és mégis érdekesen bemutatott képet mutathatna arról, hogy mennyire lenyűgöző is lehet a meditáció.
Nos, egy kis kitérő után térjünk vissza az iskolába, vagyis pontosabban a tudatos pillanat szobába, azaz a „Mindful Moment Room”-ba. A történethez azért az is hozzátartozik, hogy a Robert W. Coleman Általános Iskolában nem csak a meditáció van jelen a gyerekek személyiségfejlesztésében, hanem a jóga is egészen kiskortól kezdve.
A meditációs szoba egy partnerségi program keretei között lett kialakítva az iskolában a Holistic Life Foundation –nel, amely egy több programot is futtató helyi nonprofitorientált vállalkozás. Több mint tíz éve az alapítvány délutáni foglalkozásokat és programokat kínál iskolák számára, többek között a Holistic Me (az egészre törekvő én) programjukat is, ahol a gyerekek már egészen az iskola előkészítőtől az ötödik osztályosokon keresztül, az iskola minden diákjának ajánl tudatos éberségi és jóga gyakorlatokat.
„Bámulatos” mondta Kirk Philips a Holistic Me koordinátora a Robert W. Coleman Általános Iskolában. „Nem is gondolnátok, hogy a kisgyerekek csenden tudnak ülni és meditálni. És igen, képesek rá”
Például: karácsonyi parti volt az iskolában. Annak ellenére, hogy a gyerekek számítottak az ajándékaikra, mégis inkább elsőként a meditációt várták.
„Egy kiskölök esetében elég nehéz lehet inkább leülni és meditálni, annak ellenére, amikor tudja, hogy egy zacskónyi ajándék és édesség vár rá. Viszont megtették! Csodálatos volt, mi felnőttek mindannyian csak mosolyogtunk egymásra és néztük őket,” mondta Philips.
Igazolt, hogy a gyerekek az iskolában szerzet gyakorlatokat haza viszik magukkal. 2016 augusztusában az „Oprah Magazine” Holistic Life Foundation társalapítója Andres Gonzalez a következőket mondta:
„Volt szülő, aki azt mondta nekünk: egy nagyon stresszes napon, amikor hazaértem, a lányom azt mondta. Hé, anyu üljél le. Meg kell, hogy tanítsalak hogyan lélegezz.”
A program szintén hozzásegítette a gyerekeket a környezettudatos magatartásra és életvitelre.
A gyerekek segítettek megtisztítani a helyi parkokat, épületeke, kerteket építettek és a közeli farmokat is meglátogatták. Philip elmondta azt is, hogy néhány diák tanársegéddé vált, akikkel közösen vezetik le a jóga órákat.
Ezek a szemléletek és tanítás, tanulási módszerek nem csupán egy iskolában vannak jelen. Rengeteg iskola próbálkozik a teljeségre törekvés gondolatával, amelyeknek az eredményei hihetetlenek.
Az Egyesült Királyságban például jelen van a „the Mindfulness in Schools Project” amely arra tanítja a felnőtteket, hogy hogyan hozzanak létre különböző programokat. De itt van egy másik hasonló nevű nonprofit szervezet is a „Mindful Schools” akiknek hasonló a fókuszuk, mint az előző szervezetek, viszont ők inkább amerikai iskolákkal dolgoznak együtt.
Ja, és még valami az iskolák kézzelfogható eredményeket is látják ezeknek a programoknak.
Philips elmondta azt is, hogy a Robert W. Coleman Általános Iskolában, a tavalyi tanévben (és eddig az ideiben) pontosan nulla, azaz semmi probléma nem volt. Hasonló a helyzet a Patterson Park Középiskolában is a diákok magatartása javul és figyelmük koncentráltabbá volt.
Nem kell nagyon távolra menni, még csak nem is kell, hogy külföldre menjünk. Itt Magyarországon is létezik egy iskola Sajókazán, amely hasonló elveket képvisel. A Dr. Ámbédkár Iskolában főként roma és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek nevelése és tanítása folyik a buddhista tanok szellemében.
Ezek csupán csak tudatos gyakorlatok? Lehetetlenségnek tűnik? Az biztos, hogy az iskolák eseteiben a számokkal mérhető eredmények figyelemreméltóak.
Forrás: http://www.upworthy.com/