Iskola

Homlokegyenest más a britek és a franciák válasza a PISA-eredményekre

Reformok terén nincs hiány a hazai oktatási rendszerben, olyat azonban ritkábban látni, hogy a változtatásokat konkrét mérési eredményekre alapoznák a döntéshozók. Franciaországban és az Egyesült Királyságban ez történt, mindketten a 2012-es PISA mérés eredményeiből okulva jelentették be – egymástól eltérő irányú – fejlesztési terveiket.

A legutóbbi PISA mérések eredménye szerint Franciaország a nem túl impozáns 25. helyet foglalta el a 65 mért ország rangsorában 15 éves diákjai matematika teljesítménye alapján.

Magyarország ugyanezen a mérésen a 39. helyet érte el, korábbi írásunk a témában itt érhető el.

Najat Vallaud-Belkacem francia oktatási miniszter reakciójában kiemelte, hogy az ország oktatási reformjai a kreativitás és a csapatmunka erősítésére fognak koncentrálni az osztálytermi munkában. A reformot először felső tagozatban vezetik be. „Nagyobb hangsúlyt fogunk helyezni a szóbeli kifejezőkészség és a kreativitás fejlesztésére. Hogy miért? Mert a PISA mérés megmutatta, hogy ezek a gyenge pontjaink” – nyilatkozta a miniszter januárban.

A franciák mögött végző, 26. helyet elfoglaló Egyesült Királyság teljesen ellentétes álláspontot vett fel. 2013-ban, az eredmények publikálása után Michael Gove oktatási miniszter bejelentette, hogy meg kell szüntetni a csapatmunka túlhangsúlyozását a tanórákon, ami valójában nem más, mint egymással beszélgető diákok csoportja. E helyett az olyan tradicionális tantárgyak megerősítésének szükségességét emelte ki, mint a matematika, az angol nyelv és irodalom.

A bejelentésre több egyesület (pl: Design and Technology Association) és a művészeti szcéna meghatározó szereplői aggodalmukat fejezték ki a kormány kreativitás-ellenes hozzáállását illetően. Egy, a Warwick Egyetemen készült tanulmány pedig arra figyelmeztetett, hogy a reformok kiszorítják a kreativitást és a művészeteket az angol tantermekből.

Az eredeti cikk itt érhető el.

 

A Kölöknet ajánlja

A PISA–hisztéria, avagy mire jó ez az egész felhajtás?

Kooperatív tanítás

Verseny helyett együttműködés

Tanulási stílusok

Mi is folyik az órákon?

 

2016 február 03. Kaderják Anita

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás