Iskola

Diákok nyílt levele Czunyinéhoz

A Hasznos50 az Így dolgozunk mi mentorációs és ötletfejlesztő kezdeményezés első, középiskolások bevonosával kivitelezett projektje, amelynek fő az a célja, hogy a projekthétben résztvevő diákok egy általuk választott és őket érintő közös társadalmi ügyön dolgozzanak.

A kezdeményezés azért hasznos, mert a fiatalok valódi projektek mentén, gyakorlati tudást szerezve, szakértők segítségével tanulhatnának úgy, hogy mindeközben még társadalmilag is értéket teremtenek, inspirálódnak és fejlesztik kreativitásukat és kompetenciáikat, és azért 50, mert az érettségi teljesítéséhez kötött 50 órás közösségi szolgálat kiteljesítéséről szól.

Tisztelt CZunyiné dr. bertalan judit és kaposi józsef!

Mi, tizenhatan egy olyan fiatalokból álló szerveződés vagyunk, akik egy aktuális, és minket is érintő társadalmi problémán kívánunk kreatívan változtatni. Azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a több százezer diákot érintő, érettségi teljesítéséhez kötött feltétel, az 50 órányi közösségi szolgálat teljesítését élvezetessé, és hasznossá tegyünk, s erre másokat is ösztönözzünk – ehhez szeretnénk az Önök segítségét is kérni.

Fontosnak találjuk, hogy az iskolai tanulmányok alatt kivétel nélkül mindenki kipróbálja magát az önkéntesség világában, és visszaadjon a társadalomnak. Erre remek lehetőség lenne az ötven óra kötelező közösségi szolgálat, ám a mostani szabályrendszer tapasztalatunk szerint a munkaórák teljesítését csak szigorúan meghatározott keretek között engedi a diákoknak, emiatt sokan kibúvót keresnek, hogy „megússzák” a teljesítését, amiért nem is hibáztatjuk őket.

Hisszük, hogy ha a diákok bevonásával kialakított élvezetes időszakról lenne szó középiskolai pályafutásuk alatt, akkor minden diák a lehetőséget és nem pedig a kötelező rosszat látná  benne. Csapatunk víziója az Önökével azonos, miszerint szeretnénk, ha Magyarországon meghonosulna az önkéntesség kultúrája.

A közös célt szem előtt tartva egy projekt megvalósításának során kezdtünk el ötletelni a kötelező közösségi szolgálat gyakorlati megvalósulásáról, amely véleményünk szerint újragondolásra szorul. Ezen állításunkat pedig az alábbiakban indokoljuk:

Tevékenységi körök. A szabályzatban említett munkaköri leírás nehezen teszi lehetővé, hogy a diák olyan munkát végezzen, ami hasznára válik a tanulmányaiban, illetve az életben. Valamint az egyszerre végezhető munkaórák száma is korlátozza az elhelyezkedési lehetőségeket.

“Szakmai feladatokat nem végezhetnek a diákok, ilyen tevékenység végzése, végeztetése tilos. A szolgálatot végző diákok felkészítésének fontos eleme annak tudatosítása, hogy ők egyik területen sem helyettesíthetik az ott dolgozókat.”

Az általunk végzett munka egyik kiemelten fontos eleme, hogy hasznosnak érezzük magunkat, és felelősségteljes munkát végezhessünk. Ez előbb említett, és az ehhez hasonló szabályozásokkal csak nő azoknak a helyeknek a száma, ahol a diákok feleslegesnek érzik magukat, és negatív élményként élik meg a közösségi szolgálatot. Érteni véljük és látjuk a célját ezeknek a pontoknak is, ugyanakkor véleményünk szerint ezeket máshonnan is meg lehetne közelíteni.

Félreadminisztrált munkaórák.  Úgy gondoljuk, érdemes lenne megfontolni, az egy napon ledolgozható munkaórák számának növelését. A szervezetek és diákok számára is egyaránt előnyös lenne, hiszen így mélyebb bepillantást nyerhetnének a szervezet életébe. Véleményünk szerint a munkáltató nem szeretné megvonni a diákoktól a ledolgozott óráikat, így több napra elosztva könyvelik le nekik a ledolgozott órákat. Így a szervezetek és az iskolák, ha másra nem is, csalásra ösztönzik a diákokat.

Információhiány. A nonprofit szervezetek kicsiny része tud csak arról, hogy lehetősége van diákokat fogadni.  Jelenleg nem létezik olyan ismert és felhasználóbarát platform, amely lehetővé teszi a diákoknak a nekik megfelelő önkéntes szolgálat megtalálását. Így a feladat, hogy minden tanuló megtalálja az érdeklődésének megfelelő szervezetet, rájuk illetve az iskolákra hárul. A diákokra, kiknek erre a tanulás mellet véges idejük van csak, és az iskolákra, kiknek erre – tudomásunk szerint – nincsenek erőforrásaik. A kozossegi.ofi.hu honlap is csak a projekt kidolgozása alatt jutott tudomásunkra, mely a reményeinkkel ellentétben továbbra sem könnyítette meg a választásunkat.

Túlzott bürokrácia. A szerződések túlontúl körülményesek, átfutási idejük pedig nagyon hosszú. Ebből adódóan több iskola is ahhoz a megoldáshoz folyamodik, idő hiányában, hogy egy-két szervezettel szerződik csupán. Diákjaikat pedig csak ezekhez a munkáltatókhoz irányítja, így választási lehetőségeiket korlátozva.

Kérjük Önöket, ne hagyjanak ki minket az iskola melletti közösségi önkéntesség megvalósítási formájának kérdéséből, hiszen ez egy kardinális kérdés a számunkra. Emiatt kezdeményezünk egy olyan párbeszédet Önökkel, az iskolákkal és a fogadó szervezetekkel, amelynek során közösen szeretnénk kialakítani egy mindenki számára kedvező helyzetet.

Segítségüket előre is köszönjük,

A hasznos50 csapata

2015 szeptember 08. Kölöknet

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás